BMH: discussie over een nieuwe opleiding

Auteur Topic: BMH: discussie over een nieuwe opleiding  (gelezen 189527 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #500 Gepost op: 6 februari 2015, 21:20:32
Idd. Veel meer afstemming met het werkveld.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #501 Gepost op: 6 februari 2015, 21:24:39
Citaat van: CM link=msg=1329081 date=1423254032
Idd. Veel meer afstemming met het werkveld.

Dat ik jou dat nog eens mag zien schrijven CM :'( O0
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #502 Gepost op: 6 februari 2015, 21:55:40
Citaat van: RemRoof link=msg=1329057 date=1423249971
Dat is op het MBO dan toch beter geregeld...

Want er is een MBO opleiding medisch hulpverlener?  ^-^

Nee zonder grappen, het is natuurlijk wel waar, iets wat ook merkbaar is wat betreft de bacheloropleiding verpleegkunde en dan voornamelijk op de 'reguliere verpleegafdelingen' wat betreft afstemming van bepaalde competenties binnen aanvullende programma's zoals bijvoorbeeld de acute zorg. De gespecialiseerde verpleegkundigen geven daar wat makkelijker invulling aan. Echter is dat, los van de BMH studie, een wisselwerking tussen de werkvloer en opleidingsinstituut waar men op één lijn zal moeten zitten. Hier dus duidelijk niet het geval  ;)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #503 Gepost op: 7 februari 2015, 03:12:54
Citaat van: CM link=msg=1327569 date=1422734976
Je investeert liever in je eigen collegas dus. Daarmee geef je aan bevooroordeeld te zijn tov de bmh.

De door jou beschreven onderwerpen zoals de zuurstof disassociatie curve zitten wel degelijk in de opleiding. Dat een student niet weet ligt dat aan de student zelf. En niet aan de docent. Ik schaam me nergens voor (ja, ik heb deze studenten lesgegeven).

Je neemt stelling tegenover de hogescholen. Dat is jammer. De vraag is namelijk vanuit het werkveld gekomen. Dat wordt nog wel eens vergeten. De hogescholen proberen alleen aan deze vraag te voldoen.

CM

De vraag komt van de werkgevers, niet van de werknemers, lees beroepsvereniging cq vakbonden....   Ongetwijfeld hebben financien er een grote rol in  :-\ :o
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #504 Gepost op: 7 februari 2015, 07:44:51
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1329172 date=1423275174
De vraag komt van de werkgevers, niet van de werknemers, lees beroepsvereniging cq vakbonden....   Ongetwijfeld hebben financien er een grote rol in  :-\ :o

Absoluut mee eens, laat dat duidelijk zijn. In een ideale wereld, nogmaals, zie ik graag gespecialiseerde hbo verpleegkundigen komen. Maar ja, wij zijn duur en wij zijn ook mondig... ;)
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #505 Gepost op: 7 februari 2015, 18:13:53
Citaat van: CM link=msg=1329178 date=1423291491
Absoluut mee eens, laat dat duidelijk zijn. In een ideale wereld, nogmaals, zie ik graag gespecialiseerde hbo verpleegkundigen komen. Maar ja, wij zijn duur en wij zijn ook mondig... ;)

Klpt behoorlijk Carl ;-)  Van een collega die tot jaar geleden BMH student opleidde in Utrecht hoord eik toen dat er van de 100 studenten vaak maar 1 of 2 de capaciteiten zouden hebben om op ambu te functioneren, daarnaast speelt leeftijd en natuurlijk voroopleiding/ervaring een rol.

Zolang AZN en V&VN Ambulancezorg het er nog niet over eens zijn hoe om te gaan met BMH en vooral, hoe de komende 10 jaar de prehospitale zorg / ambulancezorg vorm gegeven moet worden, blijft het een behoorlijk mistige situatie.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


MaartenvW

  • VPK
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #506 Gepost op: 7 februari 2015, 18:43:42
Citaat van: RemRoof link=msg=1328863 date=1423206758
Niets zo veranderlijk als de arbeidsmarkt. Dus vooral hier en nu doen wat je interessant vindt. Dus als je het vak van verpleegkundige leuk vindt komt er vanzelf iets op je pad. Maar vooral niet focussen op het "ultieme".

Toch zul je als student (in spe) keuzes moeten maken over wat je in de toekomst wilt gaan doen. Ik wil erg graag in de acute zorg gaan werken, en uiteindelijk ambulanceverpleegkundige worden. Uiteraard vind ik/lijkt mij het traject wat ik uitgestippeld heb ontzettend leuk (CCU > IC > SEH > Ambu), maar ik werk wel naar die functie als ambulanceverpleegkundige toe.

Doelen stellen binnen je ontwikkeling lijkt mij juist heel belangrijk om je ontwikkeling ook daadwerkelijk te bewerkstelligen. Daarbij moet je natuurlijk wel goed blijven opletten dat de doelen realistisch zijn. Dit heeft ook meegespeeld in mijn keuze om HBO-V te gaan doen (nog steeds heel erg blij mee) en niet de BMH. Maar die keuze heb ik al eerder in het topic toegelicht.
Studeert met veel plezier HBO-V aan de Hogeschool Utrecht.  Student Ambassador bij Figure 1: Tik


bmhstudentje

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #507 Gepost op: 7 april 2015, 15:56:38
Auch mensen! Gezien de reacties van mensen op mijn bericht: ik laat hier alleen mijn ervaring met de opleiding zien, omdat sommige mensen twijfelen. Ik weet dat in de medische wereld het niet draait om alle technische vaardigheden, ook communicatie. Jullie weten half niet hoeveel wij hierin leren op school met echte patiënten et cetera.

Ik vind dat er pas commentaar mag komen als jullie inzicht hebben wat wij leren tijdens de opleiding.

Hier even snel een quote uit themahandleiding ALS waarvoor ik nu aan het leren ben:

"Een van de taken van de medisch hulpverlener is om levensbedreigende situaties te herkennen, de vitale functies te bewaken en zo nodig levensreddend te handelen (ambulance, SEH, OK). Het is belangrijk om vroegtijdig in te grijpen als de vitale functies plotseling verslechteren om complicaties te voorkomen.
Bij de hulpverlening speelt de communicatie met de patiënt en de betrokkenen een belangrijke rol en is het van belang om de patiënt goed over te dragen aan anderen binnen de hulpverleningsketen. De medisch hulpverlener werkt niet alleen, vaak is er een team van hulpverleners (met of zonder coördinator) dat gezamenlijk optreedt. Een heldere en eenduidige communicatie is daarom onontbeerlijk voor een goed eindresultaat. CRM-principes spelen hierbij een grote rol."


Zoals ik heb gelezen had iemand commentaar op mijn eerder geschreven stukje over het missen aan communicatie bij een slecht nieuws gesprek, in die keten van zorg zijn wij er niet. Wij zijn er bij de allereerste handelingen, niet pas na diagnose na lang onderzoek van een patiënt. Dit stadium van zorg ligt dan al ver van ons vandaan. Als anesthesie is communicatie natuurlijk erg belangrijk, maar de patiënt heeft diagnose al gehoord en daar wordt op dat moment iets aan gedaan, dus ook geen slecht nieuws gesprek if you ask me.

Verder: ik studeer niet voor Neerlandicus (voor de o zo perfecte betogen) ik leer voor medische hulpverlener anesthesie en het is echt een geweldige opleiding...


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #508 Gepost op: 7 april 2015, 19:16:13
Citaat van: bmhstudentje link=msg=1342073 date=1428414998

...

Zoals ik heb gelezen had iemand commentaar op mijn eerder geschreven stukje over het missen aan communicatie bij een slecht nieuws gesprek, in die keten van zorg zijn wij er niet. Wij zijn er bij de allereerste handelingen, niet pas na diagnose na lang onderzoek van een patiënt. Dit stadium van zorg ligt dan al ver van ons vandaan. Als anesthesie is communicatie natuurlijk erg belangrijk, maar de patiënt heeft diagnose al gehoord en daar wordt op dat moment iets aan gedaan, dus ook geen slecht nieuws gesprek if you ask me.

Verder: ik studeer niet voor Neerlandicus (voor de o zo perfecte betogen) ik leer voor medische hulpverlener anesthesie en het is echt een geweldige opleiding...

Op bovenstaande geciteerde stukjes wil ik graag even reageren.

Juiste een BMH'er wordt opgeleid voor de eerstelijns acute zorg. Derhalve is het voeren van een slecht nieuwsgesprek onderdeel van je werk. Juist in een SEH- en een ambulance-omgeving zijn er zeer regelmatig vervelende situaties voor patiënten en familie. Je zult dan toch echt een slecht nieuws gesprek moeten voeren. Slecht nieuws gesprekken vinden niet alleen plaats bij overlijden ::)

Je volgt een HBO-opleiding, het goed beheersen van de Nederlandse taal en het beheersen van rekenvaardigheid is inherent aan het volgen van een HBO-opleiding. Er is zelfs een niveau aan de taalvaardigheid op het HBO gekoppeld. Zie ook: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/taal-en-rekenen/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-referentieniveaus-nederlandse-taal-en-rekenen.html. Het referentieniveau voor jou is 3F/4F.

Tot slot ga ik er vanuit dat reflecteren op eigen handelen ook tot in de oneindigheid terugkomt tijdens de opleiding. Doe daar je voordeel mee :)

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #509 Gepost op: 7 april 2015, 19:55:38
Citaat van: bmhstudentje link=msg=1342073 date=1428414998
Zoals ik heb gelezen had iemand commentaar op mijn eerder geschreven stukje over het missen aan communicatie bij een slecht nieuws gesprek, in die keten van zorg zijn wij er niet. Wij zijn er bij de allereerste handelingen, niet pas na diagnose na lang onderzoek van een patiënt. Dit stadium van zorg ligt dan al ver van ons vandaan. Als anesthesie is communicatie natuurlijk erg belangrijk, maar de patiënt heeft diagnose al gehoord en daar wordt op dat moment iets aan gedaan, dus ook geen slecht nieuws gesprek if you ask me.

Lees dit weer met verbazing en deze nieuwe uitspraken verslechteren m.i. het beeld wat je van BMH schetst alleen maar. Wat heb je nog te zoeken op een SEH of Ambulance als het voeren van moeilijke gesprekken in lastige situaties al buiten je mogelijkheden ligt?  ???