Auch mensen! Gezien de reacties van mensen op mijn bericht: ik laat hier alleen mijn ervaring met de opleiding zien, omdat sommige mensen twijfelen. Ik weet dat in de medische wereld het niet draait om alle technische vaardigheden, ook communicatie. Jullie weten half niet hoeveel wij hierin leren op school met echte patiënten et cetera.
Ik vind dat er pas commentaar mag komen als jullie inzicht hebben wat wij leren tijdens de opleiding.
Hier even snel een quote uit themahandleiding ALS waarvoor ik nu aan het leren ben:
"Een van de taken van de medisch hulpverlener is om levensbedreigende situaties te herkennen, de vitale functies te bewaken en zo nodig levensreddend te handelen (ambulance, SEH, OK). Het is belangrijk om vroegtijdig in te grijpen als de vitale functies plotseling verslechteren om complicaties te voorkomen.
Bij de hulpverlening speelt de communicatie met de patiënt en de betrokkenen een belangrijke rol en is het van belang om de patiënt goed over te dragen aan anderen binnen de hulpverleningsketen. De medisch hulpverlener werkt niet alleen, vaak is er een team van hulpverleners (met of zonder coördinator) dat gezamenlijk optreedt. Een heldere en eenduidige communicatie is daarom onontbeerlijk voor een goed eindresultaat. CRM-principes spelen hierbij een grote rol."
Zoals ik heb gelezen had iemand commentaar op mijn eerder geschreven stukje over het missen aan communicatie bij een slecht nieuws gesprek, in die keten van zorg zijn wij er niet. Wij zijn er bij de allereerste handelingen, niet pas na diagnose na lang onderzoek van een patiënt. Dit stadium van zorg ligt dan al ver van ons vandaan. Als anesthesie is communicatie natuurlijk erg belangrijk, maar de patiënt heeft diagnose al gehoord en daar wordt op dat moment iets aan gedaan, dus ook geen slecht nieuws gesprek if you ask me.
Verder: ik studeer niet voor Neerlandicus (voor de o zo perfecte betogen) ik leer voor medische hulpverlener anesthesie en het is echt een geweldige opleiding...