Ik teken daar wel bezwaar tegen aan. De huidige opleiding tot anesthesiemedewerker is niet vergelijken met het curriculum van een volwaardige HBO opleiding.
Linksom of rechtsom, in de kern blijft het assisterend beroep. Wanneer ik kijk naar de praktijk, vind ik dat het prima gekwalificeerde medewerkers zijn, die een cruciale pijler vormen van het OK bedrijf. Dat is echter onvoldoende motivatie om te streven naar een inhoudelijke opleiding op HBO niveau.
Op basis van welk argument zou je daar dan wel een HBO opleiding van willen maken?
Eens dat wij een assisterend beroep hebben, op de werkvloer heb je er niets aan, het wordt echter wel al geruime tijd beschouwd als een 'opleiding op hbo niveau'. Ik heb geen minimum curriculum kunnen vinden voor een HBO-opleiding, jij mogelijk wel?
-benodigde vooropleiding is gelijk (mbo-v/HAVO/VWO)
-ook competentiegericht, met portfolio en afsluitend met scriptie
-voor operatieassistenten is dit al van toepassing, terwijl de opleidingsstructuur vrijwel identiek is
-de opleiding wordt bekender/aantrekkelijker door een hbo status, ipv 'middelbare school met een cursusje van 3 jaar'
Mijn inziens zou dit een formaliteit zijn, europees studiepunten systeem invoeren, evt een jaar opleiding extra, klaar.. Zonder gevolgen voor de praktijk en zonder angst van anesthesiologen om verstoten te worden van de OK.