BMH: discussie over een nieuwe opleiding

Auteur Topic: BMH: discussie over een nieuwe opleiding  (gelezen 191072 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #590 Gepost op: 19 januari 2016, 10:31:47
Citaat van: Golly link=msg=1400164 date=1452967476
Daar ben ik het niet helemaal mee eens Auditor, dat is misschien zo in de technische opleidingen, maar veel bachelors zijn zelfstandige opleidingen, en er hoeft niet eens per se een master te zijn die direct aansluit op de bachelor. Je hebt een diploma waarmee je op de arbeidsmarkt kunt aantonen dat je WO niveau hebt.
Wat de BaMa structuur wel doet, is dat iedere student de combinatie kan maken die hij wil, kan kiezen voor de master die hij/zij wil. Zo hadden wij binnen mijn faculteit al de mogelijkheid tot 6-7 verschillende masters met 1 bachelordiploma, laat staan wanneer je andere universiteiten gaat bekijken. Hierdoor hebben alle afgestudeerden (als je majors en minors meeneemt) een iets ander profiel, wat juist goed is wanneer je de arbeidsmarkt opgaat.

Citaat van: CM link=msg=1400167 date=1452968023
Dit was juist ook één van de voordelen van het invoeren van een BaMa structuur door Min. VWS. Het zou leiden tot toegenomen flexibiliteit. Studenten kunnen de studie bijv. onderbreken om een paar jaar werkervaring op te doen. Ik aas zelf ook op een Masteropleiding na 2 jaar (deels verplichte ;) ) rust te hebben gehad. Ik waardeer de bijdragen van Auditor doorgaans enorm maar het is kort door de bocht om te stellen dat welke bacheloropleiding dan ook niets waard is. Daarmee doe je de geleverde inspanningen en prestaties te kort.

Ik baseer mijn mening op mijn ervaring met studies aan technische universiteiten enkele jaren geleden. Het BaMa systeem an-sich vind ik mooi. Zelf ben ik na mijn BSc. begonnen aan de aansluitende MSc. maar na het eerste jaar heb ik besloten het roer om te gooien en een compleet andere MSc. te gaan doen, aan de zelfde universiteit.
Het feit dat ik die mogelijkheid vind ik natuurlijk heel fijn.

Echter heel veel keuzes had ik niet. Na mijn BSc. kon ik alleen naadloos doorstromen naar de aansluitende MSc. en twee MSc. opleidingen van de zelfde faculteit die ze in samenwerking met andere faculteiten aanboden. Voor de BaMa structuur noemde ze dat gewoon andere afstudeerrichtingen, nu had het diploma een andere naam. Voor alle andere MSc. opleidingen moest ik een schakeljaar doen. Heb ik dus ook gedaan, al kreeg ik wel een aantal vrijstellingen doordat mijn wiskundige achtergrond veel groter was dan voor de MSc. die ik koos noodzakelijk was.
Om studie te kunnen switchen is het dus inderdaad een mooi systeem. Dat heeft ook zeker voordelen op de arbeidsmarkt Golly, mijn C.V. springt er inderdaad vaak uit.

Echter, wanneer ik alleen mijn BSc. had gehad zou ik net zo een sterk C.V. hebben als iemand die na zijn 3e jaar HBO of WO gewoon gestopt is met studeren. In de tijd van mijn BSc. toen het systeem net ingevoerd was kon je dat nog echt geen volwaardige opleiding noemen, het waren een heleboel algemene vakken. Ik kon daarna heel goed heel complexe wiskundige vergelijkingen oplossen, maar andere vaardigheden die in een carrière nodig zijn ontbraken nog bijna volledig. Een paar groepsprojecten hadden je net genoeg kennis en ervaring gegeven om er eens aan te proeven en er zat geen enkele stage in. Pas in de MSc. waar het uitgangspunt was dat je de basiskennis nu wel had werd het echt interessant en kwamen die zaken veel meer aan bod.
Als ik met mijn universitaire BSc. was gaan solliciteren, en de andere kandidaat had een HBO-bachelor op zak, dan zou ik niet aangenomen worden. Na het behalen van mijn MSc. 3 jaar later (2 jarige opleiding + schakeljaar) was het een heel ander verhaal natuurlijk. Maar niet voor alle vacatures natuurlijk.

Wellicht dat de inhoud van de BSc. de laatste jaren wat is veranderd. Ik weet wel dat ze daar mee bezig waren omdat de studeerbaarheid wat omhoog moest. (Uitval tussen de 30 en 60%).

Wel ben ik van mening dat het gelijk schakelen van een HBO en een universitaire bachelor een slechte zaak is. Je doet beide daar onrecht mee aan.
De HBO'ers hebben echt een vak geleerd en zijn klaar om de arbeidsmarkt op te gaan (of door te studeren). Die hebben iets van begin tot einde afgerond.
de WO'ers hebben een erg solide basis gekregen waarmee ze in staat zijn iets moois op te bouwen tijdens hun master en hun academische vaardigheden daar verder te ontwikkelen.

Echter, HBO'ers hebben niet de academische vaardigheden die je met een WO bachelor wel hebt, want die zijn op de arbeidsmarkt nu eenmaal wat minder belangrijk. Als je op basis van de Bachelor titel die vaardigheden wel verwacht omdat WO bachelors ze wel hebben valt dat enorm tegen.
WO'ers aan de andere kant hebben na hun bachelor nog maar heel weinig ervaring met het toepassen van hun kennis en academische vaardigheden. Als je als werkgever iemand met een WO Bachelor aanneemt en je verwacht bepaalde vaardigheden omdat een HBO bachelor ze heeft dan kan dat nog wel eens voor teleurstellingen zorgen. Niet voor niks dat HBO'ers op veel universiteiten eerst nog een schakeljaar moeten volgen voor ze aan een master mogen beginnen.

In het geval van mijn bachelor, electrical engineering, daar kun je dus je BSc. halen zonder ooit een soldeerbout aan te raken. Als ik dat vertel aan een HBO elektrotechnicus dan is dat vloeken in de kerk.

Ik bedoel dus inderdaad niet dat een Bachelor niets waard is. Ik ben van mening dat alleen een WO bachelor op de arbeidsmarkt niet veel voorstelt zonder Master er achteraan. Een HBO bachelor is heel anders opgebouwd en daarmee waarschijnlijk net zo nuttig als een WO master op de arbeidsmarkt. Het is gewoon appels met peren vergelijken als je WO en HBO bachelors vergelijkt want ze hebben een ander doel. Het doel van een HBO bachelor is opleiding voor de arbeidsmarkt, het doel van een WO bachelor is voorbereiden op de Master (aansluitend of een compleet andere).


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #591 Gepost op: 19 januari 2016, 10:46:55
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1400571 date=1453195907
Wellicht dat de inhoud van de BSc. de laatste jaren wat is veranderd. Ik weet wel dat ze daar mee bezig waren omdat de studeerbaarheid wat omhoog moest. (Uitval tussen de 30 en 60%).

Ondanks dat het uitvalpercentage uit mijn hoofd inmiddels lager ligt door het Bachelor College (met name betere begeleiding), is er aan de opzet van de studie zelf niks veranderd. De WO-bachelor is nog steeds de toolbox die je leert toepassen in je master, waarbij je op het HBO na ja BSc. gereed bent voor de arbeidsmarkt.
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


NC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #592 Gepost op: 12 maart 2016, 23:14:52
BMH toch geen flop? :-\ Kennelijk zijn ze binnen AZN toch bezig om deze functie er door te rammen

-Citaat-
En hoe is de huidige stand van zaken omtrent de Bachelor Medisch Hulpverlener?  Sinds vorig jaar is er vanuit AZN een werkgroep samengesteld. Vanuit verschillende RAV en zijn vertegenwoordigers actief. Deze werkgroep onderzoekt o.a. mogelijkheden om via een trainee traject de BMH te positioneren binnen onze sector. Verschillende RAV-en hebben op eigen initiatief al een soort trainee traject  gestart. Deze ervaringen worden gedeeld in de landelijke werkgroep vanuit AZN.  Nadat er meer duidelijkheid is gekomen vanuit de minister om deze nieuwe beroepsgroep om de nemen in een tijdelijk wet BIG, zijn instellingen bereid te kijken naar een mogelijke invulling van deze zeer gemotiveerde studenten, waarvan de eersten inmiddels al zijn afgestudeerd. Ik weet ik dat er een aantal inmiddels al aan de slag zijn op een SEH of binnen de afdeling anesthesie van een ziekenhuis. Voor positionering binnen onze sector zal eerst gekeken moeten worden, hoe wij deze nieuwe collega’s gaan noemen. Binnen onze sector CAO kennen wij maar drie functies: Ambulanceverpleegkundige, ambulancechauffeur en verpleegkundig centralist meldkamer ambulancezorg. Gaan we dan toch weer terug naar de jaren 70, waar “ambulancebegeleiders niet verpleegkundige” nog actief waren binnen verschillende, veelal particuliere, ambulancediensten in ons land. We wachten met spanning de ontwikkelingen af en vanuit mijn afvaardiging in de landelijke werkgroep zal ik jullie hiervan op de hoogte houden.(Diets, 2016)
- Citaat-
http://www.ambulanceblog.nl/ambulancezorg-2016-volop-in-beweging/


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #593 Gepost op: 13 maart 2016, 08:41:12
Laat ze eerst is Nederlands typen, wellicht worden ze dan iets serieuzer genomen.  98uiye


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #594 Gepost op: 13 maart 2016, 09:48:23
Voortgang BMH

Met dit bericht informeer ik u over de stand van zaken met betrekking tot BMH.

Experimenteertraject Art. 36a Wet BIG BMH
 
Landelijk Platform Bacheloropleiding Medische Hulpverlening
De Hogeschool Utrecht, de Hogeschool Rotterdam en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen verzorgen de door de NVAO-geaccrediteerde Bacheloropleiding Medische Hulpverlening (BMH). Samen met de drie hogescholen die de Bacheloropleiding Medische Hulpverlening verzorgen, vormen het Erasmus MC, het UMC Utrecht en het Radboudumc het Landelijk Platform Bacheloropleiding Medische Hulpverlening (LPBMH). Ambulancezorg Nederland, NVZ Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen, de Nederlandse Associatie Physician Assistants (NAPA) en de Nederlandse Vereniging Bachelor Medisch Hulpverleners (NVBMH)  zijn eveneens in het Landelijk Platform BMH vertegenwoordigd.
 
Werkgroep Art. 36a Wet BIG BMH
In de door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ingestelde Werkgroep Art. 36a Wet BIG BMH hebben medewerkers van de Afdeling MEVA van VWS zitting  naast vertegenwoordigers van het Landelijk Platform BMH, van Ambulancezorg Nederland en van de Nederlandse Associatie Physician Assistants (NAPA). De Werkgroep rondt in juni 2015 de voorbereidende werkzaamheden af ten behoeve van de start van het experiment met de ontwikkeling van een concept tekst Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) Artikel 36a Wet BIG BMH. De concept tekst AMvB is mede gebaseerd op de beschreven competenties van de medisch hulpverlener zoals die door het Landelijk Platform BMH zijn vastgesteld in het ‘Deskundigheidsgebied Bachelor Medische Hulpverlening, juni 2015’. De AMvB sluit tevens aan op het beroepsprofiel van de Bachelor Medische Hulpverlening dat is vastgesteld door de Nederlandse Vereniging Bachelor Medisch Hulpverleners (NVBMH). De Werkgroep Art. 36a Wet BIG BMH begeleidt de voortgang van het Experimenteertraject vanaf de start tot en met de eindevaluatie.
 
Klankbordgroep Experimenteertraject Art. 36a Wet BIG BMH
In het kader van een goede afstemming van het experimenteertraject Art. 36a Wet BIG BMH met het betreffende werk- en beroepenveld is door het Ministerie van VWS een Klankbordgroep Art. 36a Wet BIG BMH ingesteld waarin aanpalende beroepsverenigingen en koepel- dan wel brancheorganisaties bestuurlijk zijn vertegenwoordigd. Daartoe zijn uitgenodigd:
V&VN Ambulancezorg;
Nederlandse Vereniging Anesthesiemedewerkers (NVAM);
Landelijke Vereniging Operatieassistenten (LVO);
Nederlandse Vereniging Spoedeisende Hulp Verpleegkundigen (NVSHV);
Nederlandse Vereniging Bachelor Medisch Hulpverleners (NVBMH)
Nederlandse Federatie Universitair Medische Centra (NFU)
Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ)
Ambulancezorg Nederland (AZN);
Nederlandse Associatie Physician Assistants (NAPA);
College Zorgopleidingen (CZO)
 
De heer Han Rozemeijer (lid bestuurscommissie arbeidsmarkt / werkgeverszaken) vertegenwoordigt AZN. De eerste bijeenkomst van de klankbordgroep heeft 9 juni plaatsgevonden.
 
Standpunt IGZ inzake vaardigheidsleren binnen de ambulancezorg in relatie tot het Experimenteertraject Art. 36a Wet BIG BMH
 
Stage mogelijkheden BMH-stagiair ‘acute zorg’
Op 4 december 2014 vond een overleg plaats tussen een delegatie van de Werkgroep Artikel 36a Wet BIG BMH en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). In dat overleg stelde de Werkgroep aan de Inspectie de vraag of de Inspectie in het zicht van het Experimenteerartikel 36a Wet BIG BMH een standpunt kon innemen aangaande de stage mogelijkheden voor studenten van de Bacheloropleiding Medische Hulpverlening binnen de acute zorg en met name binnen het werkgebied van de ambulancezorg. In april 2015 heeft de Inspectie bij schrijven van Mr. Barbera A. Prins, Hoofd Eerstelijnszorg IGZ haar standpunt inzake de stage mogelijkheden voor studenten BMH binnen de ambulancezorg kenbaar gemaakt.  

De Inspectie is in de periode voorafgaand aan het overleg in december 2014 geïnformeerd over de ontwikkeling van het document ‘Praktijkleren Medische Hulpverlening Ambulancezorg BMH’, over het ‘Landelijk Praktijkcurriculum BMH’, als ook over de ‘Aanvraag Juridische Inbedding Bachelor Medische Hulpverlening’. De delegatie van de Werkgroep heeft de Inspectie van de meest recente ontwikkelingen rondom de BMH op de hoogte gebracht. Met de mail van 23 februari 2015 is de vraag naar stage mogelijkheden uitgebreid met de stelling dat het daarbij vooral ook gaat om stages waarin voorbehouden handelingen binnen de ambulancezorg kunnen worden getraind.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft kenbaar gemaakt dat zij geen andere mogelijkheid ziet dan de wet BIG in zijn volle omvang te respecteren. De IGZ blijft daarom bij het standpunt dat studenten die stagelopen in de ambulancezorg, alleen voorbehouden handelingen mogen uitvoeren als voldaan wordt aan de voorwaarden die beschreven zijn in artikel 35 van de wet. Wel ziet de IGZ mogelijkheden om voorbehouden handelingen aan te leren in een meer gestructureerde setting.

De IGZ beschrijft haar conclusie als volgt:
“Onder de huidige omstandigheden kunnen BMH-studenten, bijvoorbeeld in het kader van stage, voorbehouden handelingen alleen uitvoeren als is voldaan aan de voorwaarden zoals opgenomen in artikel 35 en 38 wet BIG.
Daarin staat (onder meer) opgenomen dat een zelfstandige bevoegde de opdracht geeft tot de voorbehouden handelingen, dat toezicht door een zelfstandig bevoegde opdrachtgever en de mogelijkheid van tussenkomst door een zelfstandig bevoegde opdrachtgever voldoende verzekerd zijn, voor zover dat redelijkerwijs nodig is.

Een ambulanceverpleegkundige kan als functioneel zelfstandige geen opdracht geven aan een BMH-student om een voorbehouden handeling uit te voeren op geleide van artikel 35 en artikel 38 wet BIG. Indien het beoogde experimenteerartikel in werking is getreden, kan de BMH na het succesvol afronden van zijn opleiding bevoegd worden verklaard om voor een bepaalde periode nader in een AMvB te bepalen, bepaalde voorbehouden handelingen indiceren en verrichten. Het delegeren van de in de AMvB benoemde handelingen dient nader en per handeling te worden afgewogen opdat de RAV en de individuele zorgverlener te allen tijde verantwoorde zorg kunnen leveren.
Wellicht is een uitwerking te maken in combinatie met het verrichten van werkzaamheden in een meer gestructureerde setting waarin spoedeisende zorg wordt verleend met meer mogelijkheden voor supervisie en tussenkomst door een zelfstandig bevoegde beroepsbeoefenaar”.

Het Landelijk Platform Bachelor Medische Hulpverlening heeft het standpunt van de IGZ goed bestudeerd en is tot een nieuwe uitwerking gekomen waarmee meer studenten BMH hun stage in de ambulancezorg kunnen volgen en volbrengen.

Er is gekozen om de voorbehouden handelingen separaat te gaan toetsen in het skills lab. De Kenmerkende Beroepssituaties (KBS’en) zullen tijdens de stage verder uitgevoerd worden door de student, waarbij opgemerkt moet worden dat voorbehouden handelingen alleen uitgevoerd mogen worden als er directe supervisie geboden kan worden door een zelfstandig bevoegde. Daar in de meeste situaties niet aan deze voorwaarde kan worden voldaan, kunnen studenten gaan afstuderen zonder de handelingen op patiënten toe te passen. Met andere woorden, zij voeren wel de Kenmerkende Beroepssituaties uit, maar niet de voorbehouden handelingen. Dit heeft tot gevolg dat een afgestudeerd medisch hulpverlener zich technisch bekwaam mag achten, maar niet beschikt over de ervaring en routine om de handelingen zelfstandig uit te voeren.

Mede om deze reden zullen er specifieke inwerktrajecten opgezet worden die een afgestudeerd medisch hulpverlener als beginnend beroepsbeoefenaar gaat doorlopen. Een dergelijk inwerktraject kan vorm en inhoud krijgen als het experimenteerartikel in de wet BIG van kracht is. De medisch hulpverlener krijgt immers dan een (tijdelijke) zelfstandige bevoegdheid.

Het ministerie van VWS heeft het Landelijk Platform Bacheloropleiding Medische Hulpverlening inmiddels subsidie verstrekt voor het realiseren van een traineetraject ter ondersteuning van de introductie en begeleiding door ervaren medisch hulpverleners ambulancezorg van afgestudeerde BMH’ers in de ambulancezorg.
AZN zal een werkgroep instellen. Deze werkgroep komt met beleidsvoorstellen onder ander op de volgende terreinen:
Uitstroomniveau: de werkgroep maakt een voorstel om de uitstroom van de initiële opleiding te vergelijken met de uitstroom van de BMH-opleiding.
Monitoren van de stages: de werkgroep monitort en evalueert een aantal stages van 3e jaars studenten en komt met verbetertoestellen.
Inwerkprogramma: de werkgroep maakt een voorstel voor een inwerkprogramma. Hoe zou een inwerkprogramma voor beginnende beroepsbeoefenaars er uit moeten zien?
Monitoring uitvoering experimenteerartikel: wanneer het experimenteerartikel definitief is, monitort de werkgroep de uitvoering hiervan.
Daarnaast zal er in opdracht van het ministerie van VWS ook een onafhankelijke evaluatie gaan plaatsvinden door een nader te bepalen onderzoeksinstituut. Deze evaluatie richt zich met name op het experiment in de wet BIG en heeft als belangrijke scope de veiligheid van patiënten.
.
Besluit Hogeschool Utrecht om afstudeerrichting ambulancezorg ‘on hold’ te zetten
 
In verband met het uitblijven van het standpunt van de IGZ heeft Hogeschool Utrecht besloten om per studiejaar 2015-2016 de afstudeerrichting ambulancezorg on hold te zetten. Dit is een tijdelijk besluit . De hogeschool voorkomt hiermee dat het stuwmeer aan studenten die wachten op stage verder zal toenemen. Met de studenten die voor deze richting wilden kiezen is gezocht naar een maatwerk oplossing welke gevonden is in het aanbieden van het onderwijsprogramma ambulancezorg als minor onderwijs (keuzeonderwijs).
Zij hopen deze maatregel zo snel mogelijk terug te kunnen draaien wanneer de studenten een nieuw perspectief krijgen op afstuderen in deze richting.
 
Enquête BMH binnen de ambulancezorg
 
Doormiddel van een enquête zijn de ervaringen van de RAV’s ten aanzien van de opleiding BMH geïnventariseerd. Er zijn een tweetal enquêtes uitgezet, onder RAV’s met en RAV’s zonder stagiaires. De uitkomsten van de enquête 13 mei 2015 besproken binnen de bestuurscommissie arbeidszaken werkgeverszaken. Uit de enquête komt dat er behoefte is aan landelijk beleid ten aanzien van de BMH. Het voorstel is om een werkgroep in te stellen die aan de slag gaat met dit onderwerp. De eerste bijeenkomst van de werkgroep wordt gepland.

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u terecht bij Wiro Gruijters, senior beleidsmedewerker,

bron: https://www.ambulancezorg.nl/nederlands/pagina/8769/voortgang-bmh.html

dus als ik het goed gelezen heb krijgen ze subsidie om te gaan onderzoeken om een aanvullend trainee traject te ontwikkelen, om de afgestudeerde BMH-er toch `geschikt` te kunnen maken voor een positie binnen de ambulancezorg

en worden de voorbehouden handelingen (zoals intubatie vaardigheden) in een gecontroleerde setting aangeleerd (bijv een OK setting), om zodoende BMH-ers technisch bekwaam te maken voor deze handelingen

terwijl ze niet de routine en ervaring hebben om ze uit te voeren, laat staan de `zelfstandige bevoegdheid `te hebben om deze te indiceren en of uit te voeren

Citaat
Dit heeft tot gevolg dat een afgestudeerd medisch hulpverlener zich technisch bekwaam mag achten, maar niet beschikt over de ervaring en routine om de handelingen zelfstandig uit te voeren.

terwijl juist het verschil tussen intuberen (als voorbeeld nemend) in de praktijk, met de knieen in de modder, juist een van de wezenlijke verschillen is tussen prehospitale en klinische acute zorg.

Is voor mij dezelfde logica om veel zwemtraining te nemen, om zodoende voldoende conditie te krijgen om een marathon te kunnen gaan lopen.

En is het dan zo dat de BMH-ers trainingen (scholingen) krijgen binnen gecontroleerde settingen, zoals intubatievaardigheden op een OK. Terwijl ambulanceverpleegkundigen nu deze mogelijkheid niet/onvoldoende krijgen

vindt het een omgekeerde situatie

Je gaat mogelijkheden creëren om mensen geschikt (er) te krijgen voor een rol (waarvan nog niet eens vastgesteld welke inhoud deze heeft en of die wenselijk en of noodzakelijk is)

en om dit te bewerkstelligen  worden er mogelijkheden gecreëerd, terwijl de huidige praktijk laat zien dat de mensen die het dagelijks moeten uitvoeren, deze mogelijkheden niet of onvoldoende krijgen

 :(

als kanttekening: ik heb het voorbeeld van intubatie genomen, terwijl ik niet zeker weet dat dit een van de voorbehouden handelingen is waarover gesproken wordt


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #595 Gepost op: 13 maart 2016, 09:54:07
geeft mij een beetje de indruk dat wanneer een puzzelstukje niet past, we er net zo hard er op gaan slaan tot die wel past

terwijl in mijn ogen binnen de huidige groep (en komende beroepsbeoefenaars) bestaande ambulanceverpleegkundigen nog voldoende (kwaliteits) verbetering te behalen valt

waarom niet hierin extra investeren in plaats van het wiel opnieuw uit proberen te vinden?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #596 Gepost op: 13 maart 2016, 11:43:16
Citaat van: senseihomer link=msg=1412541 date=1457859247
geeft mij een beetje de indruk dat wanneer een puzzelstukje niet past, we er net zo hard er op gaan slaan tot die wel past

terwijl in mijn ogen binnen de huidige groep (en komende beroepsbeoefenaars) bestaande ambulanceverpleegkundigen nog voldoende (kwaliteits) verbetering te behalen valt

waarom niet hierin extra investeren in plaats van het wiel opnieuw uit proberen te vinden?

Wat is er mis mee om als het puzzelstukje niet direct past in overleg met o.a. ministerie en de toezichthouder te zoeken naar de manier waardoor het wel past?

Hoogwaardig ambulancepersoneel zonder verpleegkundige vooropleiding is geen wiel opnieuw proberen uit te vinden. Wereldwijd is er geen land te vinden waar uitsluitend ambulanceverpleegkundigen op de ambulance mogen werken.


NC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #597 Gepost op: 13 maart 2016, 12:36:21
Citaat van: oma link=msg=1412548 date=1457865796
Wat is er mis mee om als het puzzelstukje niet direct past in overleg met o.a. ministerie en de toezichthouder te zoeken naar de manier waardoor het wel past?

Hoogwaardig ambulancepersoneel zonder verpleegkundige vooropleiding is geen wiel opnieuw proberen uit te vinden. Wereldwijd is er geen land te vinden waar uitsluitend ambulanceverpleegkundigen op de ambulance mogen werken.

Maar als iets goed is, hoe je dat toch niet te veranderen. Ik vind ook dat je beter kun investeren in bestaande ambulanceverpleegkundigen dan een puzzelstuk passend willen maken terwijl hier geen vraag naar is.


Straatje

  • Verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #598 Gepost op: 13 maart 2016, 12:44:50
Citaat van: senseihomer link=msg=1412541 date=1457859247
geeft mij een beetje de indruk dat wanneer een puzzelstukje niet past, we er net zo hard er op gaan slaan tot die wel past

terwijl in mijn ogen binnen de huidige groep (en komende beroepsbeoefenaars) bestaande ambulanceverpleegkundigen nog voldoende (kwaliteits) verbetering te behalen valt

waarom niet hierin extra investeren in plaats van het wiel opnieuw uit proberen te vinden?

Citaat van: NC link=msg=1412558 date=1457868981
Maar als iets goed is, hoe je dat toch niet te veranderen. Ik vind ook dat je beter kun investeren in bestaande ambulanceverpleegkundigen dan een puzzelstuk passend willen maken terwijl hier geen vraag naar is.

Ik ben het hiermee volledig eens. Zelf ben ik uiteraard een groot voorstander van innovatie om met de tijd mee te gaan. Vasthangen in een oud stramien komt de kwaliteit van zorg zeker niet ten goede. De BMH vind ik dan wel weer een typisch voorbeeld van nederlands beleid: de gevolgen bestrijden ipv de oorzaak. Een van de drijfveren om deze nieuwe opleiding te creëren was het tekort aan mensen werkend in de betreffende sectors. De oorzaak wordt niet aangepakt; in plaats daarvan wordt er een nieuwe opleiding opgericht met bijbehorende werkgroepen in alle branches. Ik kan me niet voorstellen dat dit een beter resultaat oplevert dan daadwerkelijk meer aandacht voor de wensen van professionals werkzaam op de anesthesie, ambulance of SEH.


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #599 Gepost op: 13 maart 2016, 12:49:51
Ik had het niet beter kunnen verwoorden

Het voelt alsof er in een bestaande puzzel een stukje bij wordt gebracht, zonder duidelijke noodzaak

En wanneer het niet past, lijkt het geforceerd passend te moeten worden gemaakt