BMH: discussie over een nieuwe opleiding

Auteur Topic: BMH: discussie over een nieuwe opleiding  (gelezen 193177 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #640 Gepost op: 29 mei 2016, 18:49:42
Citaat van: Danoontje link=msg=1426345 date=1464469619

Is dat niet precies de reden waarom jij " expert" geworden bent? Noem mij eens 1 avp die niet stronteigenwijs en continue " ja maar..." roept??


Neen.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #641 Gepost op: 30 mei 2016, 08:39:30
Citaat van: Danoontje link=msg=1426345 date=1464469619
Is dat niet precies de reden waarom jij " expert" geworden bent? Noem mij eens 1 avp die niet stronteigenwijs en continue " ja maar..." roept??

Ik denk dat ik wel een zaaltje vol krijg. Wel een mooi voorbeeld van generaliseren trouwens.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #642 Gepost op: 18 juni 2016, 15:20:39
Citaat van: Danoontje link=msg=1426344 date=1464469232
Welkom in 2016; er staat landelijk momenteel meer dan 100 FTE aan vacatureruimte open. Personeel is er simpelweg niet. De jarenlange crisis en dus bezuinigingen in de ziekenhuizen (lees opleidingsplaatsen) breekt de sector nu op. De uitstroom van specialistische vpk is minder, en daarbij komt dat ons vak aan populariteit en romantiek behoorlijk heeft moeten inleveren. Ambulanceverpleegkundige worden betekent nu je eindstation. oke , toegegeven er is een club van 35 HCM' (MMT) ers waar je bij kan proberen te komen. Sommige regio's laten je (onder volledige subsidie) NP'er worden, maar daarna stopt het. De ambulancezorg wil eigenlijk niets met NP'ers. Staat leuk in de cijfers maar slechts een enkele regio heeft echt begrepen hoe je deze mensen kan inzetten. Kortom AVPK worden is even flink bikkelen maar na een paar jaar ontstaat bij onze jonge ambitieuze collega's het gevoel....wat nu?? Ik heb de afgelopen jaren pareltjes zien binnenkomen en er zijn in mijn optiek maar 3 opties: Of ze vlammen en blijven vlammen, zoeken, deze mensen eindigen bij MMT of docent. Of je berust, zijn prima gedreven collega's, of je wil meer en verder en besluit de sector te verlaten. En dan is er een BMH, sneller opleiden. Sneller personeel. Misschien moeten we ons huidig profiel loslaten en ruimte genereren voor deze nieuwe generatie. Want zeg nu eerlijk hoe vaak gebruik jij al je specialistische kennis nog in het huidige systeem van ambulancezorg/NTS systeem? Deze opleiding biedt de studenten veel, heel veel kennis. Maar wij als beroepsgroep moeten af van het "gevoel" dat dat niet genoeg is. Ik denk dat zij de toekomst gaan zijn en "ons" vak en competentieprofiel zal moeten veranderen, want waar haal je anders zoveel formatie vandaan?
 deze schets klopt helaas maar al te veel..

AZN is muissitil als het gaat om zorgdifferentitie inzetten van nieuwe functie s op hoger niveau in de ambulancezorg ( ze zijn nl bang voor de kosten)  een BMH dat zien ze nog wel zitten (kostten effectief, jonge goedkope instroom die toch wel verwijnt na aantel jaren op de ambu) kennis uitstroom is net zon groot probleem als de beperkte instroom ( en dat kotm mede door carriereperspectieven en salariering en arbeidssatisfactieproblematiek.

Zolang het blikveld en daadkracht van vele managers binnen de ambulancezorg te beperkt is en de zorgverzekeraars de grootste vinger in de pap hebben verandert er te weinig op het kwaliteitsniveau en qua zorgdifferentiatie binnen de ambulancezorg.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #643 Gepost op: 18 juni 2016, 15:28:29
Overigens is het juridische ambtelijke gedoe rond om wel of niet zelfstandig bevoegd zijn van de AVP inzake het kunnen en mogen delegeren van een voorbehouden handeling aan een BMH-er wel illiistratief voor de gekunstelde regelgeving van BIG en zorgwetten.

Een AVP zou een BMH niet iets kunnen delegeren maar een AVP student weer wel... typisch.

Standpunt IGZ inzake vaardigheidsleren binnen de ambulancezorg in relatie tot het Experimenteertraject Art. 36a Wet BIG BMH
 
Stage mogelijkheden BMH-stagiair ‘acute zorg’
Op 4 december 2014 vond een overleg plaats tussen een delegatie van de Werkgroep Artikel 36a Wet BIG BMH en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). In dat overleg stelde de Werkgroep aan de Inspectie de vraag of de Inspectie in het zicht van het Experimenteerartikel 36a Wet BIG BMH een standpunt kon innemen aangaande de stage mogelijkheden voor studenten van de Bacheloropleiding Medische Hulpverlening binnen de acute zorg en met name binnen het werkgebied van de ambulancezorg. In april 2015 heeft de Inspectie bij schrijven van Mr. Barbera A. Prins, Hoofd Eerstelijnszorg IGZ haar standpunt inzake de stage mogelijkheden voor studenten BMH binnen de ambulancezorg kenbaar gemaakt.  

De Inspectie is in de periode voorafgaand aan het overleg in december 2014 geďnformeerd over de ontwikkeling van het document ‘Praktijkleren Medische Hulpverlening Ambulancezorg BMH’, over het ‘Landelijk Praktijkcurriculum BMH’, als ook over de ‘Aanvraag Juridische Inbedding Bachelor Medische Hulpverlening’. De delegatie van de Werkgroep heeft de Inspectie van de meest recente ontwikkelingen rondom de BMH op de hoogte gebracht. Met de mail van 23 februari 2015 is de vraag naar stage mogelijkheden uitgebreid met de stelling dat het daarbij vooral ook gaat om stages waarin voorbehouden handelingen binnen de ambulancezorg kunnen worden getraind.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft kenbaar gemaakt dat zij geen andere mogelijkheid ziet dan de wet BIG in zijn volle omvang te respecteren. De IGZ blijft daarom bij het standpunt dat studenten die stagelopen in de ambulancezorg, alleen voorbehouden handelingen mogen uitvoeren als voldaan wordt aan de voorwaarden die beschreven zijn in artikel 35 van de wet. Wel ziet de IGZ mogelijkheden om voorbehouden handelingen aan te leren in een meer gestructureerde setting.

De IGZ beschrijft haar conclusie als volgt:
“Onder de huidige omstandigheden kunnen BMH-studenten, bijvoorbeeld in het kader van stage, voorbehouden handelingen alleen uitvoeren als is voldaan aan de voorwaarden zoals opgenomen in artikel 35 en 38 wet BIG. Daarin staat (onder meer) opgenomen dat een zelfstandige bevoegde de opdracht geeft tot de voorbehouden handelingen, dat toezicht door een zelfstandig bevoegde opdrachtgever en de mogelijkheid van tussenkomst door een zelfstandig bevoegde opdrachtgever voldoende verzekerd zijn, voor zover dat redelijkerwijs nodig is.

Een ambulanceverpleegkundige kan als functioneel zelfstandige geen opdracht geven aan een BMH-student om een voorbehouden handeling uit te voeren op geleide van artikel 35 en artikel 38 wet BIG. Indien het beoogde experimenteerartikel in werking is getreden, kan de BMH na het succesvol afronden van zijn opleiding bevoegd worden verklaard om voor een bepaalde periode nader in een AMvB te bepalen, bepaalde voorbehouden handelingen indiceren en verrichten. Het delegeren van de in de AMvB benoemde handelingen dient nader en per handeling te worden afgewogen opdat de RAV en de individuele zorgverlener te allen tijde verantwoorde zorg kunnen leveren.
Wellicht is een uitwerking te maken in combinatie met het verrichten van werkzaamheden in een meer gestructureerde setting waarin spoedeisende zorg wordt verleend met meer mogelijkheden voor supervisie en tussenkomst door een zelfstandig bevoegde beroepsbeoefenaar”.

Het Landelijk Platform Bachelor Medische Hulpverlening heeft het standpunt van de IGZ goed bestudeerd en is tot een nieuwe uitwerking gekomen waarmee meer studenten BMH hun stage in de ambulancezorg kunnen volgen en volbrengen.

Er is gekozen om de voorbehouden handelingen separaat te gaan toetsen in het skills lab. De Kenmerkende Beroepssituaties (KBS’en) zullen tijdens de stage verder uitgevoerd worden door de student, waarbij opgemerkt moet worden dat voorbehouden handelingen alleen uitgevoerd mogen worden als er directe supervisie geboden kan worden door een zelfstandig bevoegde. Daar in de meeste situaties niet aan deze voorwaarde kan worden voldaan, kunnen studenten gaan afstuderen zonder de handelingen op patiënten toe te passen. Met andere woorden, zij voeren wel de Kenmerkende Beroepssituaties uit, maar niet de voorbehouden handelingen. Dit heeft tot gevolg dat een afgestudeerd medisch hulpverlener zich technisch bekwaam mag achten, maar niet beschikt over de ervaring en routine om de handelingen zelfstandig uit te voeren.

Mede om deze reden zullen er specifieke inwerktrajecten opgezet worden die een afgestudeerd medisch hulpverlener als beginnend beroepsbeoefenaar gaat doorlopen. Een dergelijk inwerktraject kan vorm en inhoud krijgen als het experimenteerartikel in de wet BIG van kracht is. De medisch hulpverlener krijgt immers dan een (tijdelijke) zelfstandige bevoegdheid.

Het ministerie van VWS heeft het Landelijk Platform Bacheloropleiding Medische Hulpverlening inmiddels subsidie verstrekt voor het realiseren van een traineetraject ter ondersteuning van de introductie en begeleiding door ervaren medisch hulpverleners ambulancezorg van afgestudeerde BMH’ers in de ambulancezorg.
AZN zal een werkgroep instellen. Deze werkgroep komt met beleidsvoorstellen onder ander op de volgende terreinen:
Uitstroomniveau: de werkgroep maakt een voorstel om de uitstroom van de initiële opleiding te vergelijken met de uitstroom van de BMH-opleiding.
Monitoren van de stages: de werkgroep monitort en evalueert een aantal stages van 3e jaars studenten en komt met verbetertoestellen.
Inwerkprogramma: de werkgroep maakt een voorstel voor een inwerkprogramma. Hoe zou een inwerkprogramma voor beginnende beroepsbeoefenaars er uit moeten zien?
Monitoring uitvoering experimenteerartikel: wanneer het experimenteerartikel definitief is, monitort de werkgroep de uitvoering hiervan.
Daarnaast zal er in opdracht van het ministerie van VWS ook een onafhankelijke evaluatie gaan plaatsvinden door een nader te bepalen onderzoeksinstituut. Deze evaluatie richt zich met name op het experiment in de wet BIG en heeft als belangrijke scope de veiligheid van patiënten.
.
Besluit Hogeschool Utrecht om afstudeerrichting ambulancezorg ‘on hold’ te zetten
 
In verband met het uitblijven van het standpunt van de IGZ heeft Hogeschool Utrecht besloten om per studiejaar 2015-2016 de afstudeerrichting ambulancezorg on hold te zetten. Dit is een tijdelijk besluit . De hogeschool voorkomt hiermee dat het stuwmeer aan studenten die wachten op stage verder zal toenemen. Met de studenten die voor deze richting wilden kiezen is gezocht naar een maatwerk oplossing welke gevonden is in het aanbieden van het onderwijsprogramma ambulancezorg als minor onderwijs (keuzeonderwijs).
Zij hopen deze maatregel zo snel mogelijk terug te kunnen draaien wanneer de studenten een nieuw perspectief krijgen op afstuderen in deze richting.

https://www.ambulancezorg.nl/nederlands/pagina/8769/voortgang-bmh.html
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #644 Gepost op: 18 juni 2016, 16:01:30
Wat een 'humor ' er nog meer geld in pompen op de bmh-ers op een of andere manier toch maar geschikt te krijgen

Past als ik het vergelijk met een kleuterklas maak dan zie ik een peuter proberen een blokje in een hartjes vorm te plaatsen

Om er vervolgens achter te komen dat dat niet gaat passen, dat valt de juf op en wordt er eerst een interne werkgroep gecreerd om te inventariseren en analyseren waarom het blokje niet in het hartjesvorm past

Daar na komt er een onafhankelijk instituut adviezen geven hoe het speelgoed met hartjesvorm zo aangepast en veranderd kan worden zodat het blokje wel in het hartjesvorm past....

Heel logisch

Zou veel logischer zijn om te onderzoeken hoe je de ambulancezorg aantrekkelijker kan maken (om te komen en te blijven) en functie differentiatie toe te passen waarin bijv de BMH-er een plek in kan hebben (BLS niveau bijv)


NC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #645 Gepost op: 7 juli 2016, 18:24:52
http://profielen.hr.nl/2016/weer-rechtszaak-tegen-opleiding-medische-hulpverlening/

Ook de studenten bmh van de HAN eisen een schadevergoeding van de hogeschool. Want ja dit hadden ze van tevoren niet kunnen weten En dan nog zijn er nu studenten die zich inschrijven voor bmh :-\


NC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #647 Gepost op: 21 augustus 2016, 01:23:23
Citaat van: NC link=msg=1443500 date=1471734452
http://www.ambulanceblog.nl/student-bmh-een-unieke-en-uitzonderlijke-ervaring/
Positieve ervaringen BMH
positieve ervaringen van een van de 2 studenten die een ambulance stage deed...  hou t allemaal wel in perspectief.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


NC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #648 Gepost op: 21 augustus 2016, 02:02:08
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1443502 date=1471735403
positieve ervaringen van een van de 2 studenten die een ambulance stage deed...  hou t allemaal wel in perspectief.

Ja alleen hoor je steeds meer positieve berichten rond de BMH en lijkt het langzaam zijn plek te vinden binnen de SEH/ambulancezorg.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #649 Gepost op: 21 augustus 2016, 21:49:46
Citaat van: NC link=msg=1443504 date=1471737728

Ja alleen hoor je steeds meer positieve berichten rond de BMH en lijkt het langzaam zijn plek te vinden binnen de SEH/ambulancezorg.


Voor wat betreft de anesthesie heb ik inmiddels een heel andere ervaring.

Stronteigenwijs, waarbij ik het gevoel heb dat ik mag assisteren tijdens de inleiding van mijn eigen OK.