BMH: discussie over een nieuwe opleiding

Auteur Topic: BMH: discussie over een nieuwe opleiding  (gelezen 192773 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #770 Gepost op: 7 januari 2017, 17:35:19
De opleidingen BMH moeten op dit moment voldoen aan het deskundigheidsprofiel beschreven in de tijdelijke toelaring van Medisch Hulpverleners in het BIG register. Een student die afstudeert moet dus de competenties hebben om te voldoen aan de eisen in de wet.


Dat zijn dus de competenties van de Medisch Hulpverlener. Leg daarnaast de competentie/deskundigheidsprofielen van een Verpleegkundige (HBO), gespecialiseerd VPK en de beginnend Ambulanceverpleegkundige/AvA gecertificeerd Ambulancepleeg en je ziet waar de overeenkomsten en verschillen zitten.
Een BMH-er is een specialistisch(acute zorg) opgeleid medisch hulpverlener(cure), geen zorgverlener(care), een BMH-er is zelfstandig bevoegd, een VPK niet,  enzovoort.

Vergelijking kan gemaakt worden, ik heb de tijd er niet voor :)
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #771 Gepost op: 7 januari 2017, 17:35:52
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1472322 date=1483804827
Overigens is het NL ambusysteem qua salaraiskosten ook zo duur weer niet als je t even doorrekend, een AVP in schaal 9 en een ACH in schaal 7 kosten even veel als 2 paramedics in de UK in schaal 8... ;)

Het is een fantastische oplossing: je paramedics zijn flexibel inzetbaar (zowel chauffeur als "pleeg"). Win-win voor de werkgever: even duur maar je pool chauffeurs/plegen verdubbelt als het ware.
Daarenboven heb je, zoals oma aangeeft, 4 handen die je kunnen helpen. Op dit moment is dat 1 paar handen die geassisteerd worden door een ander paar handen. Ik vind dit vaak tot tijdsverlies leiden.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #772 Gepost op: 7 januari 2017, 18:29:36
Citaat van: Job45 link=msg=1472330 date=1483805747

Voor mijn afstudeeronderzoek doe ik momenteel onderzoek bij RAV IJsselland, hiervoor hebben we een enquête verspreid onder de ambulanceverpleegkundigen in Nederland. Hierin hebben we gevraagd naar vooropleiding (verpleegkunde A, hbo-v, mbo-v of anders) en vervolgopleiding (IC, SEH, CCU, Anesthesie, VS of anders). Deze resultaten zijn gebaseerd op 193 respondenten. Volgens AZN waren er in 2014 ongeveer 2200 ambulanceverpleegkundigen werkzaam in Nederland.
Ik heb de data van deze vragen geëxporteerd naar een grafiekje;

Vooropleiding:

Onder 'anders' werden onder meer genoemd 'verpleegkunde B' (3x) en 'verzorgende IG'.

Vervolgopleiding:

Onder 'anders' werden onder meer genoemd 'algemeen militair verpleegkundige' of 'kinder(IC)verpleegkundige'.


Heel erg informatief. Dankjewel! Het bevestigd mijn indruk dat het gros dus inderdaad Verpleegkundige A is met een aanvullende vervolgopleiding.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #773 Gepost op: 7 januari 2017, 18:35:37
Citaat van: oma link=msg=1472334 date=1483806178

Bij spoedritten ontlopen paramedics en ambulanceverpleegkundigen elkaar inderdaad niet veel. Ik denk dat team van 2 paramedics een voordeel is omdat de Nederlandse ambulanceverpleegkundige het moet doen met een chauffeur.

Het non-urgente vervoer is iets wat mij persoonlijk helemaal niets kan schelen. Ik loop meestal weg tijdens vergadering als onze ambulancedirecteur begint te reutelen over non-urgent vervoer. Ik wil zo min mogelijk van dat soort ritten, we hebben er momenteel nog steeds 50.000 per jaar, ik vind het er 50.000 te veel.

Ik zie ook niet in waarom het een voordeel is als de reisleider bij non-urgente ritten een verpleegkundige is. Bij non-urgente ritten hoef je geen appelsapjes uit te delen of iemand de billen te wassen.


Dit is echt veel te kort door de bocht. We hebben het hier over het Nederlands systeem. Daar maken B-ritten gewoon onderdeel uit van het werk. Dat is niet minderwaardig. Het B-vervoer omhelst vaak transport van uitermate kwetsbare en zieke mensen. Dáár zijn verpleegkundigen voor uitgevonden en raakt daarmee de kern van het verpleegkundig vak.


NC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #774 Gepost op: 7 januari 2017, 19:31:58
Citaat van: Embalage link=msg=1472325 date=1483805142
Het is niet de vraag of BMH-ers een kans krijgen, want AZN heeft het beleid hierop ingezet. Bij mee inrdere RAV-en starten BMH-ers met een traineeship.
Ze moeten dan in het bezit van een BMH-diploma met uitstroomprofiel Ambulancezorg of Acute zorg met een minor SEH, anesthesie of een onderwerp direct passend bij de Ambulance.....

Klopt maar  volgens azn is dit nu nog een soort van experiment. Ze wachten het experiment van de minister af. (De tijdelijk 5 jaar big) Afhankelijk van de resultaten, starten ze hierna net een 5 jarige pilot waabij ze op grote schaal bmh  gaan aannemen. Na die 5 jaar nemen ze een besluit over de rol van zowel de bmh en ambuvpk.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #775 Gepost op: 7 januari 2017, 19:37:08
Citaat van: Embalage link=msg=1472333 date=1483806140
Jazeker. Toenemende krapte in de arbeidsmarkt heeft hen hiertoe aangezet.
Alleen is men overhaast en ondoordacht te werk gegaan met het starten van opleidingen. Ontbreken van een keiharde toezegging van een BIG registratie is daarbij het grootste obstakel gebleken.

En een visie/PvA voor de gehele pre-hospitale zorg ontbreekt helaas ook. Niet zo gek met een vermarkt systeem.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #776 Gepost op: 7 januari 2017, 19:56:01
Citaat van: Expert link=msg=1472359 date=1483810537
Dit is echt veel te kort door de bocht. We hebben het hier over het Nederlands systeem. Daar maken B-ritten gewoon onderdeel uit van het werk. Dat is niet minderwaardig. Het B-vervoer omhelst vaak transport van uitermate kwetsbare en zieke mensen. Dáár zijn verpleegkundigen voor uitgevonden en raakt daarmee de kern van het verpleegkundig vak.

Ik weet het maar ik ga hier in de zandbak bewust heel kort door de bocht omdat ik vind dat we als ambulancedienst er moeten zijn voor de spoedritten. Ik wil geen enkele concessie doen aan onze wettelijke responsetijd van 8 minuten. De ambulancedirectie en ziekenhuizen moeten mij maar halverwege komen om de bocht iets wijder te krijgen.

Ik denk dat je in Nederland ook na moet denken over die B-ritten omdat je niet trots kan zijn dat je verpleegkundigen B-ritjes laat doen terwijl de burgers met levensbedreigende letsel/aandoeningen niet kunnen rekenen op een ambulance die op tijd (15 minuten!) ter plaatse is.

Ik wil bij voorkeur van alle ziekenvervoer af. Het kan door het uit te besteden aan private bedrijven maar het kan ook door medisch specialisten te zeggen dat als de berg niet naar Mozes komt, dan gaat Mozes maar naar de berg.

Ik ben namelijk niet van plan om onze ambulancedienst een escortservice te laten worden voor medisch specialisten en ziekenhuizen. Het hoeft niet zo te zijn dat als een medisch specialist een rit aanvraagt de ambulancedienst moet komen opdraven. Het heeft er bij ons voor gezorgd dat veel van de zwakke, kwetsbare mensen lekker thuis blijven en de medisch specialist samen met een verpleegkundige op huisbezoek gaat. Wij noemen het homecare in Qatar. De ambulancedienst zorgt in de avond en nacht voor deze mensen, de rest regelen de ziekenhuizen en de medisch specialisten.

Het zorgt voor een forse afname van het aantal bestelde, niet-urgente ritjes. Het zorgt dat de ambulancedienst haar dekking voor spoed kan behouden. Patienten zijn dolblij dat ze niet per ambulance naar ziekenhuis moeten voor ieder wissewasje en daarna weer retour per ambulance naar huis gaan. De bomvolle, bloeddrukke SEH's zijn dolblij dat ze patienten niet krijgen voor wisselen van urine- of PEG-catheter.

We hebben ook een forse serie Mercedes-Benz spoedambulances met een rolstoellift bij de zijdeur. We hebben het gedaan omdat we een categorie patienten, bijvoorbeeld kankerpatienten die naar de bestraling of chemo moeten niet op de brancard vervoeren maar lekker in de rolstoel laten zitten. We vertellen familie dat ze de patient op het afgesproken tijdstip in de rolstoel moeten klaarzetten. Wij leveren de patient vervolgens in het nationale kankerziekenhuis af in de rolstoel. De verpleging moet zelfs zorg dat de patient indien nodig op een bed komt en uiteraard bij retourrit weer zorgen dat de patient in de rolstoel zit.

Kortom er is ontzettend veel te bedenken en samen uit te vogelen om de zorg voor alle patienten te verbeteren en zelfs aangenamer te maken terwijl door het durven loslaten van oude werkwijze, gewoontes en werkcultuur.

Iedereen in Nederland kan bedenken dat je over 30 jaar zoveel oude mensen hebben die een hoger leeftijd gaan halen dat het je nooit gaat lukken om ze allemaal per ambulance met een echte verpleegkundige naar de dokter in het ziekenhuis te rijden voor een onderzoekje, een pacemaker bijstellen, verstopt piscatheter wisselen, enz.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #777 Gepost op: 7 januari 2017, 20:42:37

Boeiende discussie.
Er worden zoveel zinnige dingen gezegd.
Daar kan ik niks meer aan toevoegen.
Dat doe ik dan ook maar niet.

Het enige wat ik mij afvroeg is wat er met Joffry zijn taalvaardigheid is gebeurt.
Vermoed dattie druk zit te typen terwijl zijn collega een geel busje over de weinige drempels die ons hoofdstadje rijk is stuurt....


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #778 Gepost op: 7 januari 2017, 21:59:49
Citaat van: Juffie link=msg=1472411 date=1483818157
Boeiende discussie.
Er worden zoveel zinnige dingen gezegd.
Daar kan ik niks meer aan toevoegen.
Dat doe ik dan ook maar niet.

Het enige wat ik mij afvroeg is wat er met Joffry zijn taalvaardigheid is gebeurt.
Vermoed dattie druk zit te typen terwijl zijn collega een geel busje over de weinige drempels die ons hoofdstadje rijk is stuurt....

Misschien stond de klep nog open?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #779 Gepost op: 7 januari 2017, 22:05:15
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1472430 date=1483822789
Misschien stond de klep nog open?

 :D ;D ::) 998765
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.