BMH: discussie over een nieuwe opleiding

Auteur Topic: BMH: discussie over een nieuwe opleiding  (gelezen 191126 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #470 Gepost op: 31 januari 2015, 21:09:36
Nou ik verwacht dat als een BMH'er een uitstroomprofiel kiest, deze ook wordt voorbereid door de school met lessen over wat ze te wachten staat. En de basis moeten ze zeker weten. Maar dat kunnen ze allemaal toch bij ons leren? Nee, een nieuwe opleiding moet namelijk een verbetering zijn en de moeite stop ik liever in leerlingen die na 3 jaar ook echt onze collega's zijn dan in een van de 100 studenten die daarna weer weggaan.

En dan heb ik het niet eens over supercomplexe dingen hoor. Waaruit bestaat globaal een anesthesietoestel, wat is het verschil spinaal/epiduraal en wat de zuurstofdissociatiecurve? Je zou de ogen soms eens moeten zien.

 Ik vraag mij serieus af wat voor lessen er gevolgd worden en de leraren moesten zich doodschamen!

En hogescholen daar heb ik helemaal geen enkel goed woord voor over. Een opleiding creëren voor een probleem wat er niet is. BIG registratie er doorheen laten drukken bij een minister die nauwelijks weet waar die afkorting voor staat. Studenten massaal dumpen op de arbeidsmarkt met een halve opleiding en daarna de handen er vanaf trekken. Gek he, aangeklaagd worden door eigen studenten?

Ik vind het superzielig voor de studenten, en schaam mij dood dat wij als zorgprofessionals niet massaal NEE zeggen tegen de bmh

Je investeert liever in je eigen collegas dus. Daarmee geef je aan bevooroordeeld te zijn tov de bmh.

De door jou beschreven onderwerpen zoals de zuurstof disassociatie curve zitten wel degelijk in de opleiding. Dat een student niet weet ligt dat aan de student zelf. En niet aan de docent. Ik schaam me nergens voor (ja, ik heb deze studenten lesgegeven).

Je neemt stelling tegenover de hogescholen. Dat is jammer. De vraag is namelijk vanuit het werkveld gekomen. Dat wordt nog wel eens vergeten. De hogescholen proberen alleen aan deze vraag te voldoen.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #471 Gepost op: 31 januari 2015, 22:21:14
Ik heb het al eerder beschreven, misschien moeten we nu maar eens  gaan accepteren dat er meer wegen zijn om vpk te worden op de ambu.
Vroeger waren de huisartsen gigantisch tegen dat er vpk op de ambu kwamen, echter nu volledig geaccepteerd.
Als je ziet hoe nu het ambu vak is uitgebreid , met NP'ers, RR  is allemaal geaccepteerd.
Nu zijn er mensen die een andere weg bewandelen om pleeg te worden, en  oh jee tegen het zere been.
Maar het werkveld heeft er zelf om gevraagd zoals CM ook al schreef.

Wij gaan naar allerlei huisartsen meldingen toe, omdat de h.a niet kan, in de buurt is of " geen zin ' heeft ivm dienst wissel.
De ambu pleeg gaat er wel naar toe, maar heeft die wel genoeg opleiding voor deze materie, heeft de ambu pleeg wel genoeg ervaring cq opleiding om deze ritten te doen?
Hier hoor ik niemand over, echter schoppen tegen de BMH kunnen we allemaal erg goed.
Staat wel erg professioneel  :-\ :-\ :-\
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #472 Gepost op: 31 januari 2015, 23:13:46
Citaat van: CM link=msg=1327569 date=1422734976
Je investeert liever in je eigen collegas dus. Daarmee geef je aan bevooroordeeld te zijn tov de bmh.

De door jou beschreven onderwerpen zoals de zuurstof disassociatie curve zitten wel degelijk in de opleiding. Dat een student niet weet ligt dat aan de student zelf. En niet aan de docent. Ik schaam me nergens voor (ja, ik heb deze studenten lesgegeven).

Je neemt stelling tegenover de hogescholen. Dat is jammer. De vraag is namelijk vanuit het werkveld gekomen. Dat wordt nog wel eens vergeten. De hogescholen proberen alleen aan deze vraag te voldoen.

CM

Er is een tekort aan bestaand personeel, geen vraag naar een volledig nieuwe functie..

En als je bij een opleiding basale zaken niet weet, dan haal je je opleiding niet want dan pikken ze je er in de praktijk wel uit. Helaas gebeurt dit nu niet bij de bmh, want heel de lesopzet is anders.

En ik ben zeker bevooroordeeld want ik ga voor de kwaliteit aan de patient, en niet de kwantiteit aan personeel voor de ziekenhuizen.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #473 Gepost op: 1 februari 2015, 09:12:23
Er is een tekort aan bestaand personeel, geen vraag naar een volledig nieuwe functie..

En als je bij een opleiding basale zaken niet weet, dan haal je je opleiding niet want dan pikken ze je er in de praktijk wel uit. Helaas gebeurt dit nu niet bij de bmh, want heel de lesopzet is anders.

En ik ben zeker bevooroordeeld want ik ga voor de kwaliteit aan de patient, en niet de kwantiteit aan personeel voor de ziekenhuizen.

Er is idd een te kort aan personeel. Daarom is het werkveld gaan praten met het onderwijs om innovatief om te gaan met dat te kort. Daaruit voortvloeiend komt deze bachelor. Dus, nogmaals, dit is vanuit het werkveld en niet andersom. Ik zou ook willen dat alles hezelfde bleef maar dat is niet houdbaar. Ik kan daarom gaan schoppen of ik kan ervoor zorgen dat ik een bekwame collega erbij krijg. Ik kies het laatste.

De opleiding is idd anders van opzet. Wij hebben echter wel een doel voor ogen. Dat we studenten afleveren aan de instellingen (tijdens de bpv, bijvoorbeeld) met een stevige theoretische basis. De zwakke studenten halen we tijdens de bpv voorbereiding eruit. De instellingen mogen ook de zwakke studenten eruit halen en de school heeft een verplichting om er wat mee te doen. Dat is overigens niet anders dan bij de traditionele opleidingen. School bereidt voor maar de studenten moeten zich staande kunnen houden in de praktijk.

Ik ga ook dagelijks voor de kwaliteit van mijn patienten als beroepsbeoefenaar, ik ga ook voor de kwaliteit van mijn studenten in mijn rol als docent. Ik herken mij dus niet in je uitspraak. Discussie voer ik, overigens, liever op basis van een gefundeerde argument dan loze kreten.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #474 Gepost op: 2 februari 2015, 06:38:42
CM,

verandering is prima. De zorg is erg duur, en als je kijkt naar de kosten om een ambupleeg op te leiden vanaf het begin van de VPK opleiding tot het afronden van de SOSA opleiding dan kan dat ongetwijfeld een stuk goedkoper.
Maar dat is dan ook het belangrijkste wat je bereikt met deze opleiding: Ambulancemedewerkers die een stuk goedkoper zijn, met veel minder basis, minder ervaring, minder klinische blik, en als ik de reacties van sommige BMH-i.o.'ers hier lees, minder zelfinzicht.
Geld kan maar een keer uitgegeven worden, en als de huidige ambupleeg te duur in opleiding is, dan kan dat een valide argument zijn om goedkoper op te leiden. Dan moet je wel zo eerlijk zijn om te zeggen dat deze mensen minder goed beslagen ten ijs komen, en we meer richting een Amerikaans model gaan met verschillende levels in de ambulancezorg, van BLS, ALS tot artsenzorg. Nogmaals: Dit kan de keuze zijn.

Wat ik nu echter lees in je tekst, is niet de erkenning dat de overall kwaliteit er op achteruit gaat ten bate van de kosten (nogmaals: valide argument ihkv de zorgkosten) maar dat de BMH-ers net zo bekwaam zijn als iemand die de huidige route volgt. En dat geloof ik gewoon niet. Daarbij is het draagvlak van de werkvloer erg laag. Dat kan koudwatervrees zijn, maar zolang jullie volhouden dat het papiertje net zo waardevol is als een verpleegkundige die minimaal de helft tot het dubbele meer opleidingstijd heeft gehad gaat niemand je geloven.
Arts  www.alphalog.nl


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #475 Gepost op: 2 februari 2015, 11:23:25
Citaat
verandering is prima. De zorg is erg duur, en als je kijkt naar de kosten om een ambupleeg op te leiden vanaf het begin van de VPK opleiding tot het afronden van de SOSA opleiding dan kan dat ongetwijfeld een stuk goedkoper.
Maar dat is dan ook het belangrijkste wat je bereikt met deze opleiding: Ambulancemedewerkers die een stuk goedkoper zijn, met veel minder basis, minder ervaring, minder klinische blik, en als ik de reacties van sommige BMH-i.o.'ers hier lees, minder zelfinzicht.
Geld kan maar een keer uitgegeven worden, en als de huidige ambupleeg te duur in opleiding is, dan kan dat een valide argument zijn om goedkoper op te leiden. Dan moet je wel zo eerlijk zijn om te zeggen dat deze mensen minder goed beslagen ten ijs komen, en we meer richting een Amerikaans model gaan met verschillende levels in de ambulancezorg, van BLS, ALS tot artsenzorg. Nogmaals: Dit kan de keuze zijn.

Ik heb nooit ontkend dat we langzaam maar zeker naar een Anglo-Saksisch model toe werken. Sterker nog, deze studenten passen prima in die 'zeitgeist'. Meer vervoer, minder verwijzing en betere protocoladherentie. Dat zien we nu ook met LPA 8, hoewel het een grote vooruitgang is, het laat minder ruimte over voor de 'twijfelgevallen'. Dat is ook allemaal prima, het is idd. een keuze. Ik zeg ook niet dat het mijn keuze is, ik neem het alleen op voor deze studenten omdat er zoveel onzin over geschreven is. Nogmaals, ik heb ook liever dat het bij het oude blijft maar dat is een utopie. Ik kies ervoor om mijn bedenkingen opzij te schuiven om deze mensen een kans te geven. De tijd zal het leren of het een geslaagd project is, maar ze verdienen wél een kans.

Citaat
Wat ik nu echter lees in je tekst, is niet de erkenning dat de overall kwaliteit er op achteruit gaat ten bate van de kosten (nogmaals: valide argument ihkv de zorgkosten) maar dat de BMH-ers net zo bekwaam zijn als iemand die de huidige route volgt. En dat geloof ik gewoon niet. Daarbij is het draagvlak van de werkvloer erg laag. Dat kan koudwatervrees zijn, maar zolang jullie volhouden dat het papiertje net zo waardevol is als een verpleegkundige die minimaal de helft tot het dubbele meer opleidingstijd heeft gehad gaat niemand je geloven.

Ik heb zeker niet gesteld dat de BMH studenten net zo bekwaam zijn. Sterker nog, mijn initiele bijdrage aan dit onderwerp was mijn idee over een concentrisch leer-werktraject, na het voltooien van de bachelor. Deze studenten zijn nog lang niet klaar om meteen spoedvervoer over te nemen, laat dat duidelijk zijn. Dat wil overigens niet zeggen dat ze het nooit zouden kunnen, dat ligt aan de inspanning van het werkveld. Die is helaas ver te zoeken. Ik voer overigens geen kruistocht voor de BMH, ik pareer slechts de misinformatie over de inhoud van de opleiding. Sterker nog, ik geef momenteel geen les aan de BMH, dus van belangenverdedigen kan er geen sprake zijn.

CM

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #476 Gepost op: 2 februari 2015, 13:18:20
Citaat
Ik heb nooit ontkend dat we langzaam maar zeker naar een Anglo-Saksisch model toe werken. Sterker nog, deze studenten passen prima in die 'zeitgeist'. Meer vervoer, minder verwijzing en betere protocoladherentie. Dat zien we nu ook met LPA 8, hoewel het een grote vooruitgang is

maar ik begreep juist dat in de LPA 8 meer ruimte is voor klinisch redeneren en eigen richting bepalen (binnen grenzen natuurlijk) in plaats van de rigide protocollen

Citaat
Nogmaals, ik heb ook liever dat het bij het oude blijft maar dat is een utopie

Maar ik vraag me eigenlijk af waarom dit een utopia zou moeten zijn? Er zijn toch voldoende gemotiveerde verpleegkundigen die de opleiding na specialisatie willen volgen?

Citaat
Sterker nog, mijn initiele bijdrage aan dit onderwerp was mijn idee over een concentrisch leer-werktraject, na het voltooien van de bachelor

Hoe zou jij deze willen zien en zou deze (in jouw idee) ook open (moeten) staan voor verpleegkundigen?
Citaat

dat ligt aan de inspanning van het werkveld. Die is helaas ver te zoeken.


Dat vindt ik best apart, omdat juist vanuit het werkweld de vraag is gekomen toch?


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #477 Gepost op: 2 februari 2015, 21:06:32
Er is naar mijn idee vooral veel gepraat met het werkgevers, en niet met de mensen uit de praktijk.

Goedkopere poppetjes? Tuurlijk, kom maar jongens!
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Bart S

  • Gast
Reactie #478 Gepost op: 2 februari 2015, 21:26:11
Citaat van: CM link=msg=1327487 date=1422707770
(...) Wat ik wel weet dat er veel onzin over geroepen is terwijl men niet eens de moeite heeft gedaan om zich te verdiepen in het curriculum van de BMH. De studenten zelf zijn over het algemeen super enthousiast en zelf heel erg bewust van de eigen grenzen en onmogelijkheden. (...)

Het beeld wat de meeste forumleden hebben van de BMH-student en opleiding is grotendeels bepaald door de uitspraken die de studenten zelf gedaan hebben op dit forum en tijdens de stages. Daar zaten uitspraken bij die op zijn zachtst gezegd 'niet handig' zijn. Helemaal kwalijk nemen kun je ze dat niet, dat werd (wordt?) ze neem ik aan ook zo verteld op de opleiding. Ik vergelijk het altijd met mijn opleiding op de KMS. Op de eerste avond werd ons verteld dat wij, als onderofficieren, de ruggegraat waren van de Koninklijke Landmacht. Zonder ons leiderschap geen KL! Wij als jonge jochies geloofden dat natuurlijk. Wij waren de uitverkorenen! Pas later, ouder en wijzer, ga je inzien dat het allemaal iets complexer in elkaar zit.

Ik wacht de toekomst in spanning af.

B.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #479 Gepost op: 3 februari 2015, 12:51:54
Het beeld wat de meeste forumleden hebben van de BMH-student en opleiding is grotendeels bepaald door de uitspraken die de studenten zelf gedaan hebben op dit forum en tijdens de stages. Daar zaten uitspraken bij die op zijn zachtst gezegd 'niet handig' zijn. Helemaal kwalijk nemen kun je ze dat niet, dat werd (wordt?) ze neem ik aan ook zo verteld op de opleiding. Ik vergelijk het altijd met mijn opleiding op de KMS. Op de eerste avond werd ons verteld dat wij, als onderofficieren, de ruggegraat waren van de Koninklijke Landmacht. Zonder ons leiderschap geen KL! Wij als jonge jochies geloofden dat natuurlijk. Wij waren de uitverkorenen! Pas later, ouder en wijzer, ga je inzien dat het allemaal iets complexer in elkaar zit.

Ik wacht de toekomst in spanning af.

B.

Ik denk dat de uitspraken van en klein aantal studenten komen. Ik ben ook op de hoogte van deze uitspraken. Ik noem het maar de overmoed van de jeugd. De verwachtingen van een eerstejaars van toen zijn heel anders dan een vierdejaarsstudent van nu.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon