CM,
verandering is prima. De zorg is erg duur, en als je kijkt naar de kosten om een ambupleeg op te leiden vanaf het begin van de VPK opleiding tot het afronden van de SOSA opleiding dan kan dat ongetwijfeld een stuk goedkoper.
Maar dat is dan ook het belangrijkste wat je bereikt met deze opleiding: Ambulancemedewerkers die een stuk goedkoper zijn, met veel minder basis, minder ervaring, minder klinische blik, en als ik de reacties van sommige BMH-i.o.'ers hier lees, minder zelfinzicht.
Geld kan maar een keer uitgegeven worden, en als de huidige ambupleeg te duur in opleiding is, dan kan dat een valide argument zijn om goedkoper op te leiden. Dan moet je wel zo eerlijk zijn om te zeggen dat deze mensen minder goed beslagen ten ijs komen, en we meer richting een Amerikaans model gaan met verschillende levels in de ambulancezorg, van BLS, ALS tot artsenzorg. Nogmaals: Dit kan de keuze zijn.
Wat ik nu echter lees in je tekst, is niet de erkenning dat de overall kwaliteit er op achteruit gaat ten bate van de kosten (nogmaals: valide argument ihkv de zorgkosten) maar dat de BMH-ers net zo bekwaam zijn als iemand die de huidige route volgt. En dat geloof ik gewoon niet. Daarbij is het draagvlak van de werkvloer erg laag. Dat kan koudwatervrees zijn, maar zolang jullie volhouden dat het papiertje net zo waardevol is als een verpleegkundige die minimaal de helft tot het dubbele meer opleidingstijd heeft gehad gaat niemand je geloven.