Het is niet een aanpassing van het BIG register, maar een wijziging in de wet BIG. Namelijk het opnemen van het beroep ambulancehulpverlener als beschermde titel volgens de wet big, net zoals de apothekers, artsen, verpleegkundigen, tandartsen, verloskundigen, gezondheidszorgpsychologen, fysiotherapeuten en psychotherapeuten. Daar hangt dus die registratie aan vast. Dit om de kwaliteit en continuiteit van zorg te bewaken, want het register maakt controleerbaar, dat je daardwerkelijk het beroep uitoefent.
De wet BIG is naar mijn mening een soort 'beveiliging', die de kwaliteit van de zorg in Nederland waarborgt. Alleen de goed geschoolde hulp-/zorgverleners mogen hulp en/of zorg verlenen. Op het moment dat je die wet wijzigt, zodat korter geschoolde ambulancehulpverleners (met lagere kundigheid en vaardigheden zoals jij, Niels, al zei) ambulancehulp mogen verlenen, neem je een gedeelte van die 'beveiliging' weg.
In de regio Rijnmond rijden al zgn. 'low-care ambulance rond' worden bestuurd door VIG'ers en is dus zeker BLS, die doen ook alleen maar besteld liggend vervoer. Ze zien er precies uit als echte ambulances.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar deze low-care ambulances zijn echt gemaakt voor B-vervoer. Het is volgens mij niet de bedoeling dat de BMH'ers ook op deze B-ambu's komen.
Maar, gekkigheid. Ook als je er over nadenkt 'BMH'ers goedkoper', in welke zin? Minder salaris? Je opleiding is korter en goedkoper, maar ook je kundigheid en vaardigheden zijn lager. Dus je zal minder betaald gaan krijgen, ook al doe je hetzelfde werk.
Nog zo'n overweging, want waar doe je het uiteindelijk voor: Je patient. We zij het er al denk ik over eens dat je niet hetzelfde leert als een AVP.
Aan de andere kant worden basisartsen op de ambulance volgens mij niet meer betaald, maar dat is een ander verhaal.
Ik heb het aspect van de verlaging in kwaliteit van ambulancezorg tegenover de patiënt nog niet voorbij zien komen in de verhalen van bijv. Paul Rouwmaat en Frank Holweg van de HU en HAN, terwijl dit toch wel belangrijk is in de ambulancezorg
Een ambulanceverpleegkundige verwerft veel van zijn kundigheid en vaardigheden in de praktijk. Dit is dan de klinische ervaring die een verpleegkundige heeft voor deze op de ambulance komt. Deze klinische ervaring heeft een BMH'er naast zijn stage helemaal niet.
We gaan nogal off-topic merk ik, misschien moet een moderator dit afsplitsen naar een topic over de BMH?