Jazeker, dat kan ik wel.
Laat ik alvast duidelijk maken dat ik alleen spreek voor dat deel dat op de verpleegafdeling werkt.
Tijdens de huidige opleiding die ik volg, zit ik met veel IC mensen in een klas. Veel van deze mensen hebben al veel ervaring, dat laten ze weten ook.
Regelmatig staan ze vooraan met hun opmerkingen tijdens de college's en maar al te vaak hebben zij het niet bij het rechte eind.
Wat ik bedoel te zeggen is, dat kennis (zoals die bijvoorbeeld in de nieuwe BMH opleiding aangeboden wordt) erg belangrijk is. Veel verpleegkundigen hebben namelijk geen idee wat termen als pre-load, EMV-score, atropine inhouden, in de IC groep waren er mensen die zelfs niet wisten dat het hart 2 boezems en 2 kamers had..
Oke, laat ik het op een andere boeg gooien... Want ik vind dit een beetje over 1 kam scheren.
Ik ken persoonlijk niet één verpleegkundige die NIET weet dat een hart uit 2 boezems en 2 kamers bestaat. Kan me ook niet voorstellen dat er mensen in een IC-groep zitten die dit niet weten...
En los gezien van het feit of dit waar is... Ik weet zeker dat mensen die koud en bleu aan de BMH beginnen veeeeeel minder medische kennis, ervaring, klinische blik, communicatieve vaardigheden met familie en patiënten, enz in huis hebben dan de verpleegkundigen.
En je spreekt over dat deel dat op de verpleegafdeling werkt? Welk deel bedoel je precies? Niet om één of ander, maar alle verpleegkundigen beginnen op een afdeling en doen daar veel ervaring op.
En sinds wanneer is atropine een term? Ik vind jouw post niet handig, en zeker niet slim overkomen. Voel me als vpk wel genoodzaakt even hierop te reageren, zoals je nu leest.
Daarbij komt nog het feit dat de BMH opleiding zo nieuw is, dat nog niet eens duidelijk is of de kennis tijdens die opleiding wel voldoende is.
En of het daadwerkelijk bekwame ambulancehulpverleners oplevert is ook nog niet bewezen.
Jonger en goedkoper zullen ze zeker zijn. Vandaar mijn eerdere post: 20-jarige paramedic-achtige broekies op de ambulance. Is dat wat we willen?