Nou wil ik toch graag eens over leeftijd praten.
De "oude" rotten willen geen jonge "broekies" in de auto want zo generaliseren ze, ze zijn nog "nat ahcter de oren" en kunnen mensen niet begeleiden in hun ziek zijn. Toch werken deze 22 jarigen wel op onco afdelingen en in verpleeg en verzorgingstehuizen met de patienten waar jullie nu van zeggen dat ze er niet mee om kunnen gaan als verantwoordelijke plegen. Dus in instellingen wel en op t busje niet?
Ik wil graag mijn eigen ervaring met spoedeisende hulpverlening delen Ik ben sinds mijn 15e eerste hulpverlener bij het rode kruis en later ook andere organisaties. DAS pas Jong...
Natuurlijk zijn de meeste casussen kleine zaken, maar zo nu en dan komt er eens iets ernstigers voorbij, en dat is de eerste keer even schrikken, maar dan merk je dat je er mee om kunt gaan en dan ben je weer een beetje gegroeid in je rol. Het eerste epileptisch insult dat ik zag schokte me wel (was toen 15/16 jaar) maar door veel met bevriende collega's te praten kom je dr achter dat t allemaal wel meevalt, en is het de volgende keer minder erg. Zo ook de keer dat een ghb intox binnen kwam (ik was 18), ik haar bewaakte en ze respiratoir begon in te kachelen, is even spannend, adrenaline komt op, maar ook dat wordt later minder.
Als je weet wat je moet doen komt het goed. Nu zullen jullie zeggen dat het om een ander niveau van hulpverlening gaat, en dat is ook wel zo, maar lees even rustig door.
Toen ik 20 was ben ik aan een onderzoek begonnen naar hypothermie bij T1 traumapatienten. De eerste keer stond ik te trillen op mijn benen, en was het heel spannend, de volgende keer al wat minder, en daarna werd het langzaamaan "normaal" ik begon het proces en de protocollen te zien en de rust in de (ook jonge) seh plegen (in opleiding).
Mijn punt is, de ervaring en rust die nodig is kun je op alle leeftijden opdoen. Mijn onderzoek heeft mij veel "volwassener' gemaakt. Ervaring maakt volwassener. Mensen die nooit iets meemaken zijn op hun 30e wellicht nog puberaal.
Denk dus eerder in kennis en ervaring als in leeftijd, je kunt dan wellicht excellente professionals vinden die het super doen, waar de patienten blij mee zijn en de baas ook.
De ervaring waar ik over spreek kun je in stages en goed begeleide werkomstandigheden prima opdoen, ongeacht je leeftijd.
De Ambulance is een vak apart, dat is gewoon zo, maar wellicht kunnen we toe naar een (nog) betere voorbereiding op het werk, en kunnen we oude vooroordelen loslaten.
Bezuinigingen zijn een probleem, en daar zullen we mee moeten omgaan, terwijl we het niveau zo hoog mogelijk willen houden.