Volgens mij heeft 95% van de mensen die kritiek heeft geleverd over studenten BMH of 'toekomstig' afgestudeerden BMH, geen idee over hoe de opleiding is opgebouwd, wat voor theoretische kennis de studenten hebben en wat zij allemaal kennen en kunnen.
Bartje33, student BMH???
Niet lullig bedoeld, maar sceptische geluiden vanuit de werkvelden (ambulance en SEH) heb ik inmiddels wel gehoord.
Echt een hele positieve nog niet. Maar goed, wellicht dat mijn collega's er heeeeeeeeeeeeeeeeeelemaal naast zitten met hun ervaring?
Ik heb een SEH verpleegkundige gesproken en die gaf aan wat Harold1981 ook zegt.
Veel termen kennen, maar niet de diepgang erachter. Het verhaal van de bel en klepel.
Als je een chimpansee maar lang genoeg traint, kan hij een kunstje. Zo is het met veel handelingen, die kun je aan ieder welwillend persoon leren.
Maar waarom doe je dat trucje/kunstje. Wat is de reden of noodzaak? Welk effect heeft het, of juist welke risico's? Waaraan kan ik zien dat het effect heeft? Of moet ik juist dat trucje nu niet doen omdat er nog wat anders speelt? Enzovoort enzovoort.
Ben zelf specialiserende na 4 jaar ziekenhuiservaring. En het is gewoon feit dat je heeeeeel veel niet weet, ook al heb je op diverse afdelingen (snijdend en niet-snijdend) gewerkt, en honderden patiënten in alle leeftijden gezien.
Een ziektebeeld of aandoening kan zich op veel manieren uiten. Niet ieder hartinfarct komt met pijn op de borst en ST elevaties (om maar een voorbeeldje te noemen).
Dus dat veel mensen kritisch kijken naar de ervaring die BMH'ers meenemen is toch niet meer dan logisch?
Dan kom je op het punt dat deze mensen na de opleiding in de kliniek wellicht ervaring op moeten doen.
Op welke afdelingen dan? Zitten ziekenhuizen er wel om te springen dat deze mensen op sleeptouw te nemen?
Gelijk op de IC of andere Care afdeling, of toch eerst op de verpleegafdelingen om toch wat basis te krijgen?
Ben wel heel benieuwd hoe dit vorm moet krijgen.