Giro d'Italia - Nederland 8-10 mei 2010

Auteur Topic: Giro d'Italia - Nederland 8-10 mei 2010  (gelezen 23103 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Gepost op: 30 april 2010, 23:33:18
Om maar eens even een nieuw -en bijna actueel-  topicje te openen...

Hoe zit het met de organisatie en begeleiding van de Giro? De race komt praktisch langs mijn huis (een keer of drie, ze maken een rondje) en overal in de omgeving staan al borden waarop aangegeven staat dat 9 mei die wegen afgesloten zijn voor alle verkeer. Tevens heb ik al een paar keer groepen 'motormuizen' (als ik ze zo mag noemen) zien oefenen. Ze reden dan in groepjes, keerden vlak na een stoplicht om en zo ging dat een tijdje door. Kan natuurlijk ook een gewone training zijn, ik weet het verder niet...

Het lijkt me dat een dergelijke fietstocht een aardige inzet vergt van hulpdiensten. Zowel voor wegafzetting en beveiliging van de koers als voor ambulances (voor de toeschouwers) en brandweer (opletten met aanrijroute, alhoewel ik aanneem dat de weg in principe open zal blijven voor spoedvoertuigen).

Is er iemand die het leuk vindt om er al iets meer over te vertellen? Ik ga volgende week zeker foto's maken, dus dan zal ik zelf ook het e.e.a. zien :)


VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #1 Gepost op: 1 mei 2010, 09:53:07
Dit is de informatie die GHOR HM aan ons (SIGMA-leden) heeft verzonden,
met de vraag wie mee wil werken aan die dag:

Voor de Giro d’Italia (een wielerevenement dat gedurende drie dagen in Nederland plaatsvindt) vindt de GHOR een preventieve inzet van het SIGMA team Leiden gewenst.
De Giro is op maandag 10 mei 2010 en zal tussen 11.00 en 12.30 wat betreft de wielrenners via Hillegom, Lisse, Sassenheim, Warmond, Oegstgeest, Leiden en Zoeterwoude de regio doorkruisen. Het parcours loopt voor een groot deel over de N208 die dus voor ander verkeer niet beschikbaar is.


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #2 Gepost op: 1 mei 2010, 10:01:44
... en brandweer (opletten met aanrijroute, alhoewel ik aanneem dat de weg in principe open zal blijven voor spoedvoertuigen)...

Is er iemand die het leuk vindt om er al iets meer over te vertellen? Ik ga volgende week zeker foto's maken, dus dan zal ik zelf ook het e.e.a. zien :)

Er wordt voorbereid op het onbereikbaar zijn van bepaalde (bos/heide)gebieden in de regio. Hier wordt preventief een bemande TS gestationeerd voor de restdekking.


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #3 Gepost op: 4 mei 2010, 12:28:34
GHOR-bureau Amsterdam-Amstelland:

Hoofd GHOR-bureau Jan Woldman draagt samen met zijn bestuurlijke partners bij aan het opstellen van de beleidskaders in de aanloop naar een volle evenementenzomer.

(...)
Giro
‘De Giro d’Italia is best lastig,’ moet Woldman bekennen. ‘Het is een groot evenement dat intensieve en langdurige paraatheid in een flink deel van de stad vraagt.
Er wordt een tijdrit gereden, waarbij elke twee minuten één wielrenner vertrekt. Dat maal 200, reken maar uit. Het betekent dat de stad zeven, acht uur lang afgesloten is voor verkeer.
Het zou eerst om een gesloten ronde gaan, maar de hulpverleningsdiensten hebben gezegd: dat gaat niet, we moeten erbij kunnen als daarbinnen iets gebeurt. Nu is de route aangepast.
Het is een soort lus geworden en er is vlak bij de ambulancegarage van de GGD gelukkig een onderdoorgang.’
(...)

Tramrails
‘De Giro d’Italia bijvoorbeeld, daar zijn misschien wel vijftien partijen al zo’n anderhalf jaar mee bezig. De Italiaanse organisatie natuurlijk, politie, brandweer, GHOR.
Maar ook Stichting Topsport Amsterdam, Openbare Orde en Veiligheid, het gemeentelijk projectbureau, allerlei gemeentelijke diensten.’
‘Denk alleen al aan de tramrails. Op vitale plekken wordt die dichtgemaakt, waarna er een soort asfaltflap overheen gaat. Een ongelooflijk gedoe, en dat moet na afloop ook weer snel worden opgeruimd.
De start is op het Museumplein. Het gras daar moet beschermd, er moeten dranghekken komen, ordediensten, waarschuwingsborden.’

Zwaailicht
‘Over de Giro overleggen we in vijf werkgroepen, waaronder Veiligheid en Mobiliteit & Route. Al pratend kom je steeds wat verder. De route was een probleem, zoals Jan Woldman al aangaf.
Iets anders is de medische verzorging. De renners nemen hun eigen artsen en verzorgers mee. Zij hebben ook hun eigen vervoer. Dat is prima, maar wat gebeurt er als een renner naar het ziekenhuis moet?
De medische organisatie is hier onbekend.
Daarbij: we kennen regels voor het gebruik van zwaailicht en sirene. Hulpdiensten kunnen zich niet zomaar gedragen als reguliere ambulances. Daar moeten we dus goede afspraken over maken.’
(...)
‘Een tendens die je wel ziet is dat de verantwoordelijkheid steeds meer bij organisatoren zelf komt te liggen.
De politie trekt zich bijvoorbeeld bij evenementen steeds meer terug en vraagt de organisatie de veiligheid op het evenement zelf te regelen. Volgens mij een terechte ontwikkeling.
Het is ook een utopie te denken dat je álle risico’s uit kunt bannen.
Wat wij doen, als partners samen, is het risico op calamiteiten minimaliseren en erop voorbereid te zijn de schade zoveel mogelijk te kunnen beperken als er tóch iets gebeurt.’ (...)

Bron: acutehulp.gezond.amsterdam.nl (PDF)
GHOR Amsterdam-Amstelland, Evenementenspecial april 2010
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #4 Gepost op: 4 mei 2010, 12:32:58
De Giro is op maandag 10 mei 2010 en zal tussen 11.00 en 12.30 wat betreft de wielrenners via Hillegom, Lisse, Sassenheim, Warmond, Oegstgeest, Leiden en Zoeterwoude de regio doorkruisen.
Hier een plot van de Giro-route op 10 mei (gevonden op http://brandweer-bollenstreek.nl/):
http://maps.google.nl/maps/ms?hl=nl&ie=UTF8&msa=0&msid=114872700468334289090.000470743c47240ccb887&ll=51.957807,3.743591&spn=1.235583,3.556824&z=9
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #5 Gepost op: 4 mei 2010, 12:35:06


Albert-Jan

  • Medewerker Arrondissementsparket Openbaar Ministerie Middelburg
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • Ambulance 19105 Goes
Reactie #6 Gepost op: 4 mei 2010, 13:40:51
Ik ga het proberen te volgen vanachter m'n bureau op kantoor :) ze komen langsrijden... ;D alleen effe kijken hoe ik vanuit m'n werk weer naar huis kan... :-\ alles is afgezet!


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #7 Gepost op: 4 mei 2010, 18:00:16
Ik kan er weinig over vertellen behalve dat ik ook mag werken op 10 mei, waarschijnlijk als chef hek.
Verder heb ik het idee dat er heeeeeel veel door verkeersregelaars/organisatie gedaan wordt als ik kijk naar de aanvraag van detachementen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #8 Gepost op: 8 mei 2010, 11:27:43
Giro: scooter knalt tegen heftruck
Afgelopen nacht is een man op een scooter gewond geraakt toen hij op een heftruck botste die dranghekken aan het plaatsen was voor de Giro d'Italia.
 
 Het ongeluk gebeurde rond 01.45 uur op de Hobbemakade in Zuid. Het verkeer ter plaatse werd omgeleid door verkeersregelaars, maar op de een of andere manier wist de scooterrijder hier toch langs te glippen. De politie onderzoekt nog hoe dat heeft kunnen gebeuren.
Een traumateam heeft ter plaatse eerste hulp verleend. De scooterrijder is naar het ziekenhuis gebracht. Bij nader onderzoek bleek hij te veel te hebben gedronken.
http://www.at5.nl/artikelen/40607/giro-scooter-knalt-tegen-heftruck
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


riromic

  • bhv
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,409
Reactie #9 Gepost op: 8 mei 2010, 13:50:11
p2kflex
13:45:37 08-05-10-ALPHA-LAAN DER HESPERIDEN INZET GIRO
0120812MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OVD-G 812)