GHOR-bureau Amsterdam-Amstelland:Hoofd GHOR-bureau Jan Woldman draagt samen met zijn bestuurlijke partners bij aan het opstellen van de beleidskaders in de aanloop naar een volle evenementenzomer.
(...)
Giro
‘De Giro d’Italia is best lastig,’ moet Woldman bekennen. ‘Het is een groot evenement dat intensieve en langdurige paraatheid in een flink deel van de stad vraagt.
Er wordt een tijdrit gereden, waarbij elke twee minuten één wielrenner vertrekt. Dat maal 200, reken maar uit. Het betekent dat de stad zeven, acht uur lang afgesloten is voor verkeer.
Het zou eerst om een gesloten ronde gaan, maar de hulpverleningsdiensten hebben gezegd: dat gaat niet, we moeten erbij kunnen als daarbinnen iets gebeurt. Nu is de route aangepast.
Het is een soort lus geworden en er is vlak bij de ambulancegarage van de GGD gelukkig een onderdoorgang.’
(...)
Tramrails
‘De Giro d’Italia bijvoorbeeld, daar zijn misschien wel vijftien partijen al zo’n anderhalf jaar mee bezig. De Italiaanse organisatie natuurlijk, politie, brandweer, GHOR.
Maar ook Stichting Topsport Amsterdam, Openbare Orde en Veiligheid, het gemeentelijk projectbureau, allerlei gemeentelijke diensten.’
‘Denk alleen al aan de tramrails. Op vitale plekken wordt die dichtgemaakt, waarna er een soort asfaltflap overheen gaat. Een ongelooflijk gedoe, en dat moet na afloop ook weer snel worden opgeruimd.
De start is op het Museumplein. Het gras daar moet beschermd, er moeten dranghekken komen, ordediensten, waarschuwingsborden.’
Zwaailicht
‘Over de Giro overleggen we in vijf werkgroepen, waaronder Veiligheid en Mobiliteit & Route. Al pratend kom je steeds wat verder. De route was een probleem, zoals Jan Woldman al aangaf.
Iets anders is de medische verzorging. De renners nemen hun eigen artsen en verzorgers mee. Zij hebben ook hun eigen vervoer. Dat is prima, maar wat gebeurt er als een renner naar het ziekenhuis moet?
De medische organisatie is hier onbekend.
Daarbij: we kennen regels voor het gebruik van zwaailicht en sirene. Hulpdiensten kunnen zich niet zomaar gedragen als reguliere ambulances. Daar moeten we dus goede afspraken over maken.’
(...)
‘Een tendens die je wel ziet is dat de verantwoordelijkheid steeds meer bij organisatoren zelf komt te liggen.
De politie trekt zich bijvoorbeeld bij evenementen steeds meer terug en vraagt de organisatie de veiligheid op het evenement zelf te regelen. Volgens mij een terechte ontwikkeling.
Het is ook een utopie te denken dat je álle risico’s uit kunt bannen.
Wat wij doen, als partners samen, is het risico op calamiteiten minimaliseren en erop voorbereid te zijn de schade zoveel mogelijk te kunnen beperken als er tóch iets gebeurt.’ (...)
Bron:
acutehulp.gezond.amsterdam.nl (PDF)GHOR Amsterdam-Amstelland, Evenementenspecial april 2010