Waterwagens / Tankwagens

Auteur Topic: Waterwagens / Tankwagens  (gelezen 226982 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Waterkanon

• Forum gebruiker
Reactie #230 Gepost op: 4 juli 2014, 13:31:25
Bedankt voor de reacties. Inderdaad ze rijden meer dan ik heb gezien op FrankiePlankie, maar ik bekijk het ook nog maar een paar weken. Dan nu de volgende vraag : hoe zijn de ervaringen ?

Frits

• Forum gebruiker
Reactie #231 Gepost op: 4 juli 2014, 13:48:33
Citaat van: rens link=msg=1281806 date=1404417386
Beschikt de kazerne niet over een PM, DA of DB?

PM was op dat moment al in gebruik. Anders hadden we waarschijnlijk wel gekozen om die mee te nemen.

Feuerteufel

• Forum gebruiker
Reactie #232 Gepost op: 4 juli 2014, 15:25:10
Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1281798 date=1404414672
Ik ervaar juist het tegenovergestelde. Ik zie op de site van bijv. K I L R O Y een tankauto staan bij een verkeersongeval tussen verschillende voertuigen. Ik krijg juist de indruk dat de tankauto's ook worden ingezet als "motivatievoertuig", de TS gemist volg maar met de TW. Nou moeten zij dat helemaal zelf weten in Drenthe, maar heb wel een andere vraag.

In bovengenoemd voorbeeld staat dan de TW ook gekoppeld aan de aanrijding en daardoor niet inzetbaar bij andere incidenten waar een tankwagen wel gewenst is. Of rijdt de TW mee zonder medeweten van de meldkamer en blijft hij in het meldkamersysteem als "beschikbaar"?

Bij een ongeval op de snelweg vindt ik het niet vreemd dat er een Tankwagen meegaat. Stel......stel dat er een brandje uitbreekt bij dit ongeval dan heb je gelijk een Maar dan redelijke voorraad water bij je. Je kan dan altijd nog (een) andere Tankwagen(s) naorderen.

Aaldert

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #233 Gepost op: 4 juli 2014, 15:55:17
Citaat van: Feuerteufel link=msg=1281942 date=1404480310
Bij een ongeval op de snelweg vindt ik het niet vreemd dat er een Tankwagen meegaat. Stel......stel dat er een brandje uitbreekt bij dit ongeval dan heb je gelijk een Maar dan redelijke voorraad water bij je. Je kan dan altijd nog (een) andere Tankwagen(s) naorderen.

Aaldert

Buiten de snelweg kunnen toch ook brandjes ontstaan?

Daarnaast zijn de tankwagens ook mooie buffervoertuigen. Zo'n dertig ton kan je met je Volkswagen Lupo lastig omver rijden.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Wouter

• Senior gebruiker
Reactie #234 Gepost op: 4 juli 2014, 17:20:24
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1281945 date=1404482117
Buiten de snelweg kunnen toch ook brandjes ontstaan?

Daarnaast zijn de tankwagens ook mooie buffervoertuigen. Zo'n dertig ton kan je met je Volkswagen Lupo lastig omver rijden.  :)

In Duitsland veel voorkomend iets. Daar gaan op sommige plekken ook autoladders mee als buffer.

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #235 Gepost op: 4 juli 2014, 20:59:49
Vreemd verhaald. Je hebt het over een krappe bezetting én over een 7 en 8. Dat vind ik geen krappe bezetting maar een goede bezetting. Als je meer handjes nodig hebt geef je "middel ongeval" wat mij betreft. En passen die 7 en 8 niet in de TS dan?

Citaat van: Frits link=msg=1281800 date=1404416117
 Dat de tw meereed bij het door jouw bedoelde incident kende 2 redenen. De eerste was de krappe bezetting die dag. De tweede was dat we handjes nodig hadden bij het incident. In dit geval hadden we de keuze, we rukken uit met 6 man op de ts en sturen nummer 7 en 8 weer naar huis of we laten 7 en 8 meerijden met de tw en kunnen dus gebruik maken van deze 2 personen bij het incident. En dit terwijl de tw gewoon beschikbaar blijft. Even de ac laten weten dat de tw bij het incident staat maar gewoon beschikbaar is en iedereen is blij.

Als als als.......... Als je uitrukt voor een Hulpverlening op de snelweg heb je 1500 tot 2000 liter én schuim bij je. Mocht er dan brand uitbreken kan je je eerste inzet doen én direct een TW laten alarmeren. Je gaat niet bij elke hulpverlening een TW mee laten rijden want dan kan je ook een HV, een RV enz mee laten rijden wat stel je voor dat je hefkussens nodig hebt of overzicht van boven. We moeten in NL maatwerk leveren en niet maar van alles laten rijden.

Citaat van: Feuerteufel link=msg=1281942 date=1404480310

Aaldert

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #236 Gepost op: 4 juli 2014, 21:30:19
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1282061 date=1404500389
We moeten in NL maatwerk leveren en niet maar van alles laten rijden.

Dus eerst met een SIV gaan kijken en naar veel wikken en wegen beslissen en dan op basis daar van misschien wel iets er bij gealarmeerd mag worden..............

Ik ben blij dat op de Veluwe bij bosbranden iets anders word gedacht, door ervaringen uit het verleden.
Vroeger werd er langzaam opgeschaald, zoals nu nog steeds in Holland gebeurt, nu word er op z'n Duits robuust ingezet en eventueel afgeschaald.

Gevolg van deze methodieken op de Veluwe alle natuurbranden binnen een dag uit.
In Holland blussen ze een week met na een dag hulp van de Veluwe.

Wie is er goed bezig ???????????????????????????????????????????????????????????????????

Frits

• Forum gebruiker
Reactie #237 Gepost op: 4 juli 2014, 21:44:03
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1282061 date=1404500389
Vreemd verhaald. Je hebt het over een krappe bezetting én over een 7 en 8. Dat vind ik geen krappe bezetting maar een goede bezetting. Als je meer handjes nodig hebt geef je "middel ongeval" wat mij betreft. En passen die 7 en 8 niet in de TS dan?

Ts en Tw samen bemand is 8 personen. Als ook maar een van die personen om wat voor redenen plotseling niet mee kan op de uitruk ben je al onderbezet. Dus in mijn ogen een krappe bezetting. Tuurlijk passen 7 en 8 wel bij in de TS, maar dan moet je de TW uitmelden want niet meer inzetbaar. Aangezien in onze regio de TW de primaire watervoorziening is is het wel belangrijk om deze zoveel mogelijk beschikbaar te houden. De opmerking wat betreft het opschalen naar middel ongeval slaat ook kant nog wal ::). De volgende TS staat op een kwartier. De handjes van 7 en 8 waren er 2 a 3 minuten na aankomst van de TS, op het moment dat we ze nodig hadden O0. Dat is pas leveren van maatwerk, niet opschalen en vervolgens een hele TS weer naar huis sturen om dat ze op het moment van aankomst eigenlijk al niet meer nodig waren... 98uiye

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #238 Gepost op: 5 juli 2014, 16:56:39
Als je nav ervaring op de Veluwe robuust wordt ingezet dan noem ik dat maatwerk. Weloverwogen alarmeer je voertuigen en manschappen.

Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1282071 date=1404502219
Dus eerst met een SIV gaan kijken en naar veel wikken en wegen beslissen en dan op basis daar van misschien wel iets er bij gealarmeerd mag worden..............

Ik ben blij dat op de Veluwe bij bosbranden iets anders word gedacht, door ervaringen uit het verleden.
Vroeger werd er langzaam opgeschaald, zoals nu nog steeds in Holland gebeurt, nu word er op z'n Duits robuust ingezet en eventueel afgeschaald.

Die TW was toch niet nodig bij een hulpverlening? Dan had je dus aan 6 personen op de TS genoeg. Als je naast een TS nog een TW in de kazerne hebt staan en je wilt die niet uitmelden dan ruk je met 6 man op de TS uit en houdt de rest achter voor de TW, hoe moeilijk kan het zijn.

Tja jij mag opschalen naar middel ongeval raar vinden maar dit is de normaalste zaak in Nederland. Daarom heet het ook opschalen.

Citaat van: Frits link=msg=1282081 date=1404503043
Ts en Tw samen bemand is 8 personen. Als ook maar een van die personen om wat voor redenen plotseling niet mee kan op de uitruk ben je al onderbezet. Dus in mijn ogen een krappe bezetting. Tuurlijk passen 7 en 8 wel bij in de TS, maar dan moet je de TW uitmelden want niet meer inzetbaar. Aangezien in onze regio de TW de primaire watervoorziening is is het wel belangrijk om deze zoveel mogelijk beschikbaar te houden. De opmerking wat betreft het opschalen naar middel ongeval slaat ook kant nog wal ::). De volgende TS staat op een kwartier. De handjes van 7 en 8 waren er 2 a 3 minuten na aankomst van de TS, op het moment dat we ze nodig hadden O0. Dat is pas leveren van maatwerk, niet opschalen en vervolgens een hele TS weer naar huis sturen om dat ze op het moment van aankomst eigenlijk al niet meer nodig waren... 98uiye

Gevolg van deze methodieken op de Veluwe alle natuurbranden binnen een dag uit.
In Holland blussen ze een week met na een dag hulp van de Veluwe.

Wie is er goed bezig ???????????????????????????????????????????????????????????????????

s.strijk

• BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
Reactie #239 Gepost op: 20 juli 2014, 22:30:13

Dienst: Regionale Brandweer Drenthe
Standplaats: Gieten
Roepnummer: 03-8465
Soort voertuig: TW
Merk & type: MAN TGS 28.360
Kenteken: 26-BDV-1
Bijzonderheden: Reed mee met optocht.