Als dat al zo zou zijn moet hij eerst eens binnen zijn eigen organisatie af gaan vragen waarom er te weinig waterwinpunten zijn. Een gemeente is daar als eerste verantwoordelijk voor, brandweer adviseert hier enkel in. En dan nog zul je moeten accepteren dat dit soort branden gewoon niet direct te blussen zijn. Je hebt zelf gezien wat voor een vuurlast in dat pand zat. Daar zul je je waterwinning op moeten baseren, daar zul je de inzet op moeten voorbereiden. En dat kan inhouden dat je niet meteen met je brandbestrijding gaat beginnen, en de brand de tijd geeft om naar buiten te komen. En die tijd kun je gebruiken om je waterwinning goed op te bouwen, en dan heb je ook de tijd om water van verder te halen.
Daarom wordt het ook aan de gemeenteraad gevraagd. Dat is een goeie stap op dit moment toch?
Ik ben het met je eens dat deze brand met zoveel hitte niet direct te blussen zou zijn geweest. Het was echter wel frustrerend dat er een ploeg aan de andere kant van de brandmuur toe moest zien hoe de voegen tussen de muur uitvielen en er gewoon geen water op de straal was om die muur te kunnen koelen. Dan is het gewoon jammer om te zien dat de dompelpomp achter je staat maar nergens een plek heeft om de pomp te water te laten.
Een blusvijvertje zoals ik al noemde zou voor dit industrieterrein maximaal 500 meter rijden geweest zijn. De tijd die nodig zou zijn om het WTS op te bouwen daar vandaan was kort genoeg om opgebouwd te zijn voordat het water vanuit de TS'sen TW's en brandkranen te kort schoten. Maar dan moet er wel zo'n voorziening aanwezig zijn.
Ik neem aan dat er meer industrieterreinen zijn in Nederland waar meer voorzieningen zijn getroffen dan enkel brandkranen en geboorde putten?