0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.
Is het effect (operationeel, bem. technisch en financieel) van de grootschalige inzet van de diverse waterwagens in de verschillende gebieden t.o.v. het gebruik van de brandkranen, geboorde putten, blusvijvers etc. aan de hand van de ervaringen ondertussen al duidelijk geworden/onderzocht.Hoe zit het ondertussen met de ontwikkeling van het moderne GWT dat volgens de berichten aanmerkelijk sneller zou zijn dan het huidige en verouderde systeem en waar, op welke termijn, gaan de moderne systemen worden gestationeerd.De verschillende waterschappen werken aan het aanleggen van diverse vormen van overloopgebieden, een aantal van deze reservoirs zouden bij tijdig overleg tussen de waterschappen en de brandweer, door de brandweer kunnen gebruikt als blusvijvers.Geboorde putten 4” aansluitingen worden bij de bouw van bruggen en tunnels door RWS oid aangelegd, ook bij nieuwe grotere gebouwen worden geboorde putten aangelegd, langs het traject Betuwe lijn liggen op een groot gedeelte sloten voor o.a. de waterwinning.
Persoonlijk ben ik een groot voorstander van het gebruik van tankwagens. In gebieden met weinig open water of geboorde putten is dat evident. Bij grote branden kunnen ze dienen totdat het GWT operationeel is. Je zegt dat er nieuwe ontwikkelingen zijn op het gebied van het GWT. Kan je daar wat meer over vertellen ?
De visie brandweer Haaglanden aan het eind het uitgebreide document.Na het zien van dat filmpje had ik meer het idee van "oude wijn in nieuwe zakken" maar we gaan het zien. Verbeterde versie van het GWT haalde ik er zo gauw niet uit.
Citaat van: Thor op 26 maart 2018, 11:03:32De visie brandweer Haaglanden aan het eind het uitgebreide document.Na het zien van dat filmpje had ik meer het idee van "oude wijn in nieuwe zakken" maar we gaan het zien. Verbeterde versie van het GWT haalde ik er zo gauw niet uit.Uit het (simpele) filmpje blijkt het inderdaad niet direct. Het schijnt in de bedoeling te liggen om bij o.a. VRH en VRK over te gaan naar twee 4” slangen op (geremde/aangedreven, a la IBT maar dan beperkter) haspels ipv een 6” slang, gevoed door autospuit(en) minimaal 360 m3/uur oid. middels dompelpompen en eventueel via de geïnstalleerde vaste brandbluspomp (verhoging druk) voor bluswateraanvoer over grotere afstanden.Dit ter toekomstige vervanging van het huidige verouderde en vaak trage GWT met de dompelpomp units en de 6” slangen.
Het schijnt in de bedoeling te liggen om bij o.a. VRH en VRK over te gaan naar twee 4” slangen op (geremde/aangedreven, a la IBT maar dan beperkter) haspels ipv een 6” slang, gevoed door autospuit(en) minimaal 360 m3/uur oid. middels dompelpompen en eventueel via de geïnstalleerde vaste brandbluspomp (verhoging druk) voor bluswateraanvoer over grotere afstanden.Dit ter toekomstige vervanging van het huidige verouderde en vaak trage GWT met de dompelpomp units en de 6” slangen.