Hallo Danny,
De bloeddruk is zeker een belangrijke en vaak opgevraagde parameter. De tensie wordt niet voor niets zo vaak gemeten in een ziekenhuis. En het liefste weet je het ook van alle slachtoffers bij een ramp. Maar bij een ramp is het aanbod van slachtoffers zo groot, dat je alleen de hoognodige observaties doet ter behandeling en triage. Mijn vraag als student aan jou is dan ook: "Levert het meten van de tensie informatie op die binnen een uur tot een interventie leidt en die niet gehaald kan worden uit het voelen van de pols?"
Een belangrijke taak van het SIGMA is het geven van BLS. Een andere belangrijke taak is het observeren van slachtoffers en het alarmeren van de professionele hulpverleners wanneer er abnormale waarden (shockwaarden) worden gemeten. Het interpreteren van een tensiewaarde vereist, met alle repect, een opleiding van een hoger niveau dan de HOC. Er zijn zoveel normale waarden. Het moet bekeken worden met het oog op de algehele toestand van een slachtoffer. Ik ben benieuwd of je het op dit punt met mij eens bent.
Betekent mijn standpunt dat er helemaal geen tensie meet gemeten wordt op het rampterrein? Nee, immers, wanneer een SIGMA-lid een professionele hulpverlener alarmeerd omdat hij afwijkende waarden meet, dan meet de verpleegkundige met de bloeddrukmeter die hij of zij wèl bij zich draagt de tensie.
Vooralsnog denk ik dus dat het meedragen van een tensiemeter door een SIGMA-lid geen meerwaarde heeft. Maar ik ben benieuwd naar je antwoorden, want hoe meer kennis je opdoet...
Groeten van Michel