Zoals beloofd
Voor ik los ga branden, nog even een vraag. Wat heb je allemaal al aan deze foto bewerkt? Ik heb het gevoel dat je deels een zw/w omzetting hebt gedaan en de politiewagen en middenberm in kleur hebt gelaten. Correct me when I'm wrong.
Ik schrijf het even op in de vorm van mijn gedachte en de manier waarop ik een foto 'lees'. Een wat langer verhaal, maar misschien wat beter te begrijpen dan de wat kortere antwoorden die ik op fotofora geef.
Mijn eerste gedachte is dat de foto erg donker is. Het middelste stuk van de lucht lijkt wat overbelicht te zijn (kan je ook niet veel aan doen), terwijl de rest van de foto erg duister overkomt.
De volgende keer toch iets meer op je belichting letten. Ik zou de camera op wat overbelichten zetten om zo de rest van de omgeving ook wat lichter te krijgen. Mocht je de volgende keer zoiets tegenkomen, kijk dan maar eens naar het verschil in sluitertijd tussen de lucht en het voorwerp wat je op de foto zet. Daar kan een enorm verschil tussen zitten. Pas je belichting dan daar op aan, al blijft het goed belichten van een foto soms erg moeilijk.
De foto oogt verder vrij flets. De wagen zelf, maar ook de omgeving. Mocht je de omgeving zw/w hebben gemaakt, dan doet het de foto geen goed. Er mag van mij wel iets meer pit in. Het zwarte maakt het alleen maar fletser.
Wat compositie betreft, deze had wat sterker gekund. Je mist nu het achterste deel van de wagen (gaf je zelf ook aan), waardoor het geheel er toch wel afgesneden uitziet. De horizon staat overigens ook heel erg scheef, vooral met zoveel palen op de foto is het erg irritant.
De palen en vele auto's maken de achtergrond en omgeving erg druk.
Het was denk ik beter geweest om even te wachten totdat die rij auto's weg waren. Dan had je een tikkeltje meer rust gehad in de foto, de auto die eraan komt zou dan nog niet zo dichtbij zijn geweest.
Je had overigens ook voor een wat lager standpunt kunnen kiezen, dan heb je de foto's verstopt achter de politiewagen.
De kijklijn is niet echt fijn. Ik kijk nu eerst naar een politiewagen. Daarna wordt ik meegevoerd met de lijn van de middenberm. Daar is het vrij druk met 2 verkeersborden en nog een half verstopte politiewagen. Vervolgens eindig in bij 2 koplampen van een aankomende auto.
Als voorbeeld hoe het wel fijn was geweest: was wat verder gelopen zodat je een stuk voorbij de achterste politiewagen was (ik denk nog voorbij het verkeersbord wat je rechts in de verte ziet staan). Had ze dan op de foto gezet. Je ziet dan meteen de wagens van voren (de voorste van nu zal wel verstopt zijn achter de borden).
De weg loopt zo te zien in een bocht en door slim gebruik te maken van de middenberm, kan je de kijkers meetrekken naar de politiewagens zodat de aandacht daarop blijft hangen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt en wat mee kunt. Als je vragen hebt, neem dan maar contact met me op via PB/MSN.
Op deze manier kijk ik dus naar foto's. Zowel op fotofora als hier.