De soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend, Pully. Het gaat voornamelijk om de laag geclassificeerde geleiderails ("vangrails" in de volksmond) die al lang geleden zijn geplaatst en sindsdien bij het onderhoud aan wegen niet zijn vervangen door nieuwe, hoger geclassificeerde geleiderails. Bij nieuwe aanleg of groot onderhoud worden in de meeste gevallen geleiderails van een hogere (meestal hoogste) klasse gebruikt.
Het probleem met geleiderails is, zoals de naam al aangeeft, dat ze bedoeld zijn om te geleiden. Ofwel dat voertuigen die daar zijwaarts tegen "glijden"/"schuiven" worden geleid ("gevangen"). Ze zijn veel minder berekend op "doorbreken", waarbij voertuigen onder een grotere hoek (tot haaks) op de geleiderail klappen. Deze kans is door de verbreding van diverse snelwegen en het grotere gewicht van voertuigen groter geworden. Je kunt het vergelijken met een dun scheidingswandje op een kantoor: als je met je bureaustoel langs de wand schuift, is er niks aan de hand. Val je achterover tegen de wand, dan ga je er doorheen.
Voor de oudere geleiderails, die soms ook kunnen verzakken, kan ook een schuivende truck al voldoende zijn om te bezwijken. Vaak "breekt" de geleiderail overigens niet maar schiet de vrachtwagen er overheen.