Urgentie reanimatie

Auteur Topic: Urgentie reanimatie  (gelezen 12850 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #10 Gepost op: 3 mei 2010, 20:13:52
tja, ik denk dat dit een best nutteloze melding is. lijkt me stug dat op de veluwe de brandweer uit gaat rukken om er zo snel mogelijk te zijn bij een reanimatie. en dat men in Delft met een A2 gaat rijden.

natuurlijk is een reanimatie A1 daar hoeft hoop ik geen discussie over te zijn!
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #11 Gepost op: 3 mei 2010, 20:22:01
natuurlijk is een reanimatie A1 daar hoeft hoop ik geen discussie over te zijn!

Nou ja, discussie...? Er ontstaat een zijstapje in het WWEMV-topic en daar kunnen we hier even over door babbelen.  ;)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #12 Gepost op: 3 mei 2010, 20:25:20
Andere redenen dan hierboven genoemd?

Het is hier (IJsselland) wel gebruikelijk dat beide ambulances met A1 rijden, maar als een patiënt bijvoorbeeld pas na een uur gevonden is en geen pols meer heeft, al afgekoeld is enzovoorts, of om andere redenen een zeer lage overlevingskans heeft, rijdt de tweede ambulance er met A2 heen en wordt dan meestal halverwege geannuleerd, of rijdt rustig door en handelt ter plaatse nog wat zaken af.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #13 Gepost op: 3 mei 2010, 20:36:50
Melding reanimatie is altijd A1. Ook voor de 2de wagen. Nu kunnen er allerlei redenen zijn dat de 2de wagen terugschaalt naar A2, maar in eerste instantie zal ie ook doorkomen onder een A1-urgentie.

 O0


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #14 Gepost op: 3 mei 2010, 20:41:03
Melding reanimatie is altijd A1. Ook voor de 2de wagen. Nu kunnen er allerlei redenen zijn dat de 2de wagen terugschaalt naar A2, maar in eerste instantie zal ie ook doorkomen onder een A1-urgentie.
O0

Ik heb het niet over afschalen, maar zo'n melding komt binnen bij de MKA, gaat eruit naar de dichtstbijzijnde ambulance (A1) en daarna naar de op 1 na dichtstbijzijnde ambulance (meteen A2). Als er dan bij aankomst van de eerste wagen toch besloten wordt om te gaan reanimeren, zal de tweede wagen met A1 gaan rijden. Ik weet trouwens niet of we dat A1 moeten noemen, bij A2 mag een ambulance ook OGS gebruiken als dat nodig geacht wordt.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #15 Gepost op: 3 mei 2010, 20:46:46
Ik heb het niet over afschalen, maar zo'n melding komt binnen bij de MKA, gaat eruit naar de dichtstbijzijnde ambulance (A1) en daarna naar de op 1 na dichtstbijzijnde ambulance (meteen A2). Als er dan bij aankomst van de eerste wagen toch besloten wordt om te gaan reanimeren, zal de tweede wagen met A1 gaan rijden. Ik weet trouwens niet of we dat A1 moeten noemen, bij A2 mag een ambulance ook OGS gebruiken als dat nodig geacht wordt.

Dit kan wel eens voorkomen. Hangt helemaal af van de melding.

Voorbeeld 1: ''Hm, ik durf niet te gaan kijken maar volgens mij beweegt ie niet meer..''

Voorbeeld 2: ''Ik ben begonnen met reanimeren, s.o. ademt niet meer!''

Bij voorbeeld 2, A1, beide wagens. En zo zijn er tal van voorbeelden.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #16 Gepost op: 3 mei 2010, 21:15:10
18:54:29 03-05-10  b; vws zoetermeer ivm mgl reanimatie

wat bedoelen ze met 'voorwaardescheppend'? Bij een reanimatie wordt er toch met A1, en hooguit met A2 gereden? Niet met een 'B'tje althans...?

Okee ik heb wat informatie over dit incident gekregen; blijkbaar stonden de incidenten van de 2 ambu's los van elkaar, want Ambu 10 is op voorhand naar Zoetermeer gestuurd omdat een van beide incidenten een mogelijke reanimatie betrof. Aangezien het (nog) niet zeker was dat het daadwerkelijk een reanimatie betrof is het onnodig om een ambu met optische- en geluidssignalen te laten rijden zonder te weten of het echt noodzakelijk is. Mocht de 1e ambu constateren dat het inderdaad een reanimatie betreft (of er in de tussentijd nadere informatie de CPA bereiken) dan kan het altijd nog een A1 worden zonder dat buitenstaanders daar wat van merken. Als de 2e ambu pas werd gestuurd nadat de 1e ambu daarom vroeg, dan had het natuurlijk direkt een A1 geweest maar wel met de nodige tijdsverlies.

Zo zie je maar, wordt er wat bij getikt dan roept dat meteen vragen op. Had er gewoon A2 (of B, wat dan ook) gestaan, zonder aanvulling dan was de vraag waarschijnlijk niet gesteld.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #17 Gepost op: 3 mei 2010, 21:21:38
maar is het dan niet een reanimatie tot het tegendeel bewezen is? dus beide A1 (mogelijk + brandweer) en als het niet zo blijkt te zijn afmelden
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #18 Gepost op: 3 mei 2010, 21:25:12
maar is het dan niet een reanimatie tot het tegendeel bewezen is? dus beide A1 (mogelijk + brandweer) en als het niet zo blijkt te zijn afmelden

Ja kom op zeg, nu gaan we weer speculeren. Een centralist laat de 2e ambu niet voor de lol zonder OGS rijden.
Als hij/zij het nodig acht dan was dat echt wel gebeurt. Daarnaast rijdt de brandweer in deze regio niet voor reanimaties.

Een OMS is ook een daadwerkelijke brandmelding totdat het tegendeel bewezen is.
Toch wordt er vaak maar met 1 TS op gereden terwijl een melding van Binnenbrand vaak meer voertuigen oplevert.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #19 Gepost op: 3 mei 2010, 21:27:47
Je moet ook niet vergeten dat je door het rijden met OGS op de weg een heleboel mensen in gevaar brengt..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..