Urgentie reanimatie

Auteur Topic: Urgentie reanimatie  (gelezen 12859 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #20 Gepost op: 3 mei 2010, 21:29:24
Je moet ook niet vergeten dat je door het rijden met OGS op de weg een heleboel mensen in gevaar brengt..

JUIST. Hoe meer Prio-1 en A1's, hoe meer risico dat met zich meebrengt. Een extra ambu meesturen zonder spoed kan natuurlijk nooit kwaad. Altijd nog beter dan in een later stadium direkt A1 te laten rijden. In de tussentijd kan hij al halverwege zijn.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #21 Gepost op: 3 mei 2010, 21:36:58
JUIST. Hoe meer Prio-1 en A1's, hoe meer risico dat met zich meebrengt. Een extra ambu meesturen zonder spoed kan natuurlijk nooit kwaad. Altijd nog beter dan in een later stadium direkt A1 te laten rijden. In de tussentijd kan hij al halverwege zijn.

Al vraag ik me af hoe vaak dat in de praktijk gebeurt. Het is toch juist vaker zo dat men halverwege van A1 naar A2 gaat?
Soms kijk ik op P2000 of hoor ik verhalen waarbij ik denk: "Had dat nu echt met Prio 1 gemoeten?" Vooral bij de politie, die rijden naar mijn mening al vrij snel met OGS. (Of trap ik nu op tenen..?)
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #22 Gepost op: 3 mei 2010, 21:39:55
Al vraag ik me af hoe vaak dat in de praktijk gebeurt. Het is toch juist vaker zo dat men halverwege van A1 naar A2 gaat?

Gebeurt vaak genoeg, als een incident in eerste instantie als niet ernstig wordt ingeschat en als A2 wordt uitgegeven en er vervolgens nieuwe informatie binnen komt waaruit de situatie toch ernstiger blijkt dan wordt het gewoon een A1 hoor. Dat gaat echter 9 van de 10x via C2000 dus daar merk je weinig van. Daarnaast kan de ambu zelf ook kiezen om onder A1 verder te gaan, bijvoorbeeld als men vast komt te staan in het verkeer en wellicht niet binnen de vereiste 30 minuten ter plaatse kan komen. Toen ik nog mee kon luisteren ook vaak genoeg gehoord, ook bij de brandweer.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #23 Gepost op: 3 mei 2010, 21:50:03
En zoals altijd een paar voorbeelden :

1520043 19:05:37 12-03-10  A2 5,7 A12 L 5,7 GV 20479
1520043 19:07:41 12-03-10  mag onder a1 door >>>>>

1520017 17:40:56 02-05-10   A2 2511VV 72 a Zwarteweg/standby op ammunitiehaven 72 a GV 34827
1520017 17:44:54 02-05-10   Mag met A1

1520085 16:23:30 03-02-10  A2 Visafslagweg/bij het zeemanshuisje en reddingsboot GV 9708
1520085 16:30:15 03-02-10  van a2 naar a1


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #24 Gepost op: 3 mei 2010, 22:39:40
Al vraag ik me af hoe vaak dat in de praktijk gebeurt. Het is toch juist vaker zo dat men halverwege van A1 naar A2 gaat?
Soms kijk ik op P2000 of hoor ik verhalen waarbij ik denk: "Had dat nu echt met Prio 1 gemoeten?" Vooral bij de politie, die rijden naar mijn mening al vrij snel met OGS. (Of trap ik nu op tenen..?)
Ik sta elke dag bij mensen dat ik denk: dit had niet met A1 gehoeven... maar stel je het probleem van de centralist eens voor, die moet door middel van een vraagprotocol en op basis van zijn/haar klinische ervaring beslissen of en hoe er een ambulance gestuurd moet worden.... dat is best lastig, zeker als er emotie en/of taalbarrieres meespelen.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #25 Gepost op: 3 mei 2010, 23:34:14
Ik sta elke dag bij mensen dat ik denk: dit had niet met A1 gehoeven... maar stel je het probleem van de centralist eens voor, die moet door middel van een vraagprotocol en op basis van zijn/haar klinische ervaring beslissen of en hoe er een ambulance gestuurd moet worden.... dat is best lastig, zeker als er emotie en/of taalbarrieres meespelen.....

In die situaties is het voor de centralist inderdaad moeilijk in te schatten. Ik doel echter ook op situaties wanneer een agent (als het om politie gaat, natuurlijk) bepaalt of hij met OGS rijdt of niet. (Bijvoorbeeld na een aanhouding van een verdachte)
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #26 Gepost op: 5 mei 2010, 05:09:12
In die situaties is het voor de centralist inderdaad moeilijk in te schatten. Ik doel echter ook op situaties wanneer een agent (als het om politie gaat, natuurlijk) bepaalt of hij met OGS rijdt of niet. (Bijvoorbeeld na een aanhouding van een verdachte)
Dat mag je in het politieboard gaan bediscussiėren ;), dan houden we het hier bij de ambulances....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #27 Gepost op: 5 mei 2010, 19:02:18
Al vraag ik me af hoe vaak dat in de praktijk gebeurt. Het is toch juist vaker zo dat men halverwege van A1 naar A2 gaat?
Soms kijk ik op P2000 of hoor ik verhalen waarbij ik denk: "Had dat nu echt met Prio 1 gemoeten?" Vooral bij de politie, die rijden naar mijn mening al vrij snel met OGS. (Of trap ik nu op tenen..?)

Volgens mij wordt er bijna nergens zo secuur overwogen om met spoed te gaan rijden als in Nederland. Hele protocollen, vragenlijsten, handboeken, weet ik het allemaal heeft de centralist voor z'n neus. Taalproblemen, paniek, van alles speelt er mee met een 112-melding. Ik ben van mening, dat als je in dit land een voertuig met OGS ziet rijden, dat dat weloverwogen is. In tegenstelling tot veel andere landen. Maar je trapt niet op tenen, misschien in het blauwe board, zoals jvo al zegt.  ;)

Open daar een topic met je vermoedens / stelling.  O0


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #28 Gepost op: 19 mei 2010, 23:06:49
Achteraf kijk je een geit in zijn k(censuur)t.

Er zijn veel factoren die invloed hebben welke prio gereden moet/mag worden.
Zolang ik niet alle in- en outs ken, kan ik ook niets zeggen over de beslissing die de centralist heeft genomen.


Spartan

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #29 Gepost op: 6 juni 2010, 18:05:28
In de regio Midden,- en West Brabant is het gebruikelijk bij een reanimaite ATIJD 2 ambulances, of een ambulance en een Rapid Responder,A1 te alarmeren, dit omdat reanimeren het liefst met 3 man moet, 1 verzorgd de ademhaling en da andere 2 wissleen elkaar af met reanimeren, dus zal bijna altijd A1 worden gereden. maarja, dat is is Midden,- en West Brabant