Knelpuntanalyse m.b.t. de Geneeskundige Combinaties

Auteur Topic: Knelpuntanalyse m.b.t. de Geneeskundige Combinaties  (gelezen 4169 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Gepost op: 23 mei 2004, 19:06:22
Op onderstaande linkvindt je een rapport met een knelpuntanalyse over de Geneeskundige Combinaties in Nederland.

Het geeft een aardig beeld hoe anderen en wij zelf naar de Geneeskundige Combinatie kijken.
Het signaleert verbeterpunten en laat op sommige plaatsen zien dat een aantal zaken niet overal in Nedrland gelijk georganisserd zijn.

http://www.rampenbeheersing.nl/contents/pages/4492/defknelpuntengnkco.pdf

Ik ben benieuwd wie zijn/haar situatie in dit rapport herkent, zelf ben ik in ieder geval wel een aantal punten tegen gekomen die mij bekend voorkomen uit de praktijk

Jacques

Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

ABeens

• Senior gebruiker
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2004, 19:01:47
Hij is niet zo positief over de SIGMA.

Ze roemen onze inzet en motivatie maar zetten hun twijfels bij onze medische vaardigheden.

Moeten ze maar ruimte creeren om bij de ambu mee te kunnen lopen. (Je oogst  wat je zaait  >:()

Arend

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2004, 10:28:42
Hij is niet zo positief over de SIGMA.

Ze roemen onze inzet en motivatie maar zetten hun twijfels bij onze medische vaardigheden.

Moeten ze maar ruimte creeren om bij de ambu mee te kunnen lopen. (Je oogst  wat je zaait  >:()

Arend

Het rapport is ook positief t.o.v. de SIGMA leden als het gaat over assisterende medische vaardigheden.

Het rapport legt wel de vinger op ze zere plek door bijv aan te geven dat in een aantal regio's vooral geoefend wordt (door alleen de SIGMA) in het opzetten van de tent en iet of nauwelijks met de GNK samen.

Toen ik bij de SIGMA kwam, heb ik geroepen dat het halen van koffie om de AMBU mensen op de been te houden net zo belangrijk is als het assisteren van het MMT bij een complexe amputatie. Twee uitersten, maar ik wil er alleen maar mee zeggen dat het gaat om slachtoffers die alle hulp moeten krijgen die gegeven kan worden. Als dat gebeurd op basis van gelijkheid, dan is het niet meer belangrijk wat je doet, zolang je maar goed bent in wat je doet....

Zo hebben wij onder begeleiding van een avk "leren" intuberen. Niet om het in de praktijk te doen, maar om te ervaren wat het inhoudt. En dat noemen ze inzicht krijgen in het werk van de collega's. Dat verhoogd de inzetbaarheid en versterkt het onderlinge begrip.

De ambu mensen bouwen soms de tent mee op.

Het is in mijn regio al een goed gebruik aan het worden om veel met de GNK te oefenen en na afloop wordt door de GNK de zaak opgeruimd en ingepakt.

Daardoor stijgt het algemene peil, maar wordt ook duidelijk wat collega's doen en wat mensen wel en niet kunnen.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2004, 14:02:32
Misschien helpt het al een handje indien er bij het Rode Kruis meer/beter geoefend zou worden met oefenen en bijhouden van de assisterende handelingen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2004, 14:44:24
Misschien helpt het al een handje indien er bij het Rode Kruis meer/beter geoefend zou worden met oefenen en bijhouden van de assisterende handelingen.

Joffry, ik ben het met je eens dat er beter en misschien ook wel meer geoefend moet worden op dit gebied, ik denk alleen niet dat dat een taak is van het Rode Kruis.
Het Rode kruis levert de mensen en zorgt voor de EHBO diploma verlenging, maar heeft niet de kennis en materialen om de specifieke Sigma training te verzorgen, Ik denk dat dit gewoon de verantwoording blijft van de GHOr organisatie, die dat bijvoorbeeld weer kan uitbesteden bij een ROC.
Wanneer dat dan allemaal lekker loopt kunnen er misschien ook nog bloeddrukmeters aangeschaft worden  ;D

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2004, 19:00:31
Bij ons komen veel docenten niet uit het onderwijs maar uit de ambuteams.

Hun mogelijk gemis aan didactische kwaliteiten wordt meer dan goed gemaakt door hun betrokkenheid en de gezamelijke wil van docenten en cursisten om er samen iets moois van te maken.

En  verdomd als het niet waar is, het werkt ook nog.

ABeens

• Senior gebruiker
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #6 Gepost op: 30 mei 2004, 21:45:09
Het klinkt goed EHBO-er welke regio ???

Joffry en Jacque ik ben het wel eens met de conclusie dat er meer gezamelijk moet worden getraind als GNK maar dat is een kwestie bij ons van geld. :-\

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 31 mei 2004, 19:17:22
Hart voor Brabant

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 31 mei 2004, 20:12:43
De lessen bij ons werden tot voor kort samengegeven door ROC en Amnu verpleegkundigen, dit jaar zal er alleen nog les gegeven worden door de ambuverpleegkundigen. Op zich werkt dit wel goed, want je leert elkaar wel beter kennen zo, metde mogelijkheden en beperkingen die daarbij horen, maar dat er "ruimte voor verbetering" is bij o.a. de Sigma kan ik ook niet ontkennen.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 1 juni 2004, 09:03:38
In de HOC-opleiding en tijdens de herhaling krijgen wij ook lessen van avk-en en chauffeurs die zelf trainer zijn. Werkt heel goed.
Alhoewel ik nog maar kort bij het sigma ben herken ik wel dingen. Het is inderdaad heel lastig om ervaring op peil te houden met minder dan 1 uitruk per jaar en slechts 1 stagedag in het jaar.

Rader