Het is een zorgwekkende iets aan het worden...Het lijkt wel of het leuk is om de boel te verstoren
Vorig jaar tijdens 30 april....
Dit jaar tijdens 4 mei....
Dit is geen bewuste actie geweest om iemand wat aan te doen maar iemand die het nodig vond om niet twee minuten stil te zijn. De schade is daarna ontstaan doordat het veiligheidsgevoel van de mensen aangaf dat het niet veilig was en men van die plek weg wilde. Iemand schijnt nog gewaarschuwd te hebben voor een 'bom'.
Het is een soort veiligheidsparadox. Doordat de overheid aangeeft dat er een 'kans' is op een aanslag en haar maatregelen gaat treffen worden de mensen 'gevoeliger' voor onvoorziene gebeurtenissen en gaat men daarop extremer reageren. Ik durft te beweren dat als dit 10 jaar geleden had plaats gevonden dat dit dan niet had gebeurt.
Ook vind ik dat men nu te veel gericht is op 'terrorisme' en 'aanslagen' en dat men de 'normale' veiligheid uit het oog is verloren. Ook de media is daar schuldig aan. Ik heb gisteren bij de persconferentie niemand een vraag horen stellen over de gebruikte hekken... Wel over detectiepoortjes...
Hoe je iemand tegenhoud die loopt te schreeuwen met poortjes en hoe je met poortjes voorkomt dat het publiek weg vlucht van een 'onaangename' plaats is me nog even onduidelijk...
Bij festivals is al jaren bekend dat gewone dranghekken levens gevaarlijk zijn als er druk op het hek komt. Niets voor niets heeft men daar de mojo barriers en diverse relatief kleine opstelvakken voor het publiek. Het wordt tijd dat ook openbare evenementen waar meer dan 10 rijen mensen staan achter elkaar eens wat doen aan crowd management naast maatregel voor 'terrorisme'
Hier een rapport wat kan gebeuren in grote mensen massa's als je te veel mensen toe laat in een te klein gebied:
http://www.safeconcerts.com/documents/roskildepolicereport.pdf