GRIP 1 paniek door Damschreeuwer bij Dodenherdenking 63 gewonden - Amsterdam 04-05-2010

Auteur Topic: GRIP 1 paniek door Damschreeuwer bij Dodenherdenking 63 gewonden - Amsterdam 04-05-2010  (gelezen 64186 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

riromic

  • bhv
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,409
http://www.at5.nl/gespot/40372/paniek-op-de-dam
foto's

Paniek op de Dam bij Dodenherdenking

Tijdens de traditionele twee minuten stilte op de Dam is er korte tijd paniek geweest doordat plotseling een hard geluid klonk.
 Doordat het publiek probeerde weg te komen raakten enkele mensen lichtgewond omdat ze enkels verstuikten of vielen. Ze werden opgevangen door de eerstehulpposten. Inmiddels is duidelijk dat het harde geluid veroorzaakt werd doordat er een paar hekken omvielen en er iemand onwel werd. Dat gebeurde aan de Rokinzijde van de Dam. Vooraf aan het omvallen van de hekken klonk er een harde kreet. Een ooggetuige meldt AT5 dat een man met een pruik op en een rokkostuum aan deze kreet slaakte.
Veel mensen schrokken en begonnen te rennen en te roepen, kinderen begonnen te huilen. De koningin, Maxima en Willen Alexander werden in allerijl weggevoerd. Na enkele minuten was duidelijk dat er geen grote calamiteit was gebeurd en kwam het publiek weer tot bedaren. De aanwezigen kregen al snel te horen van de ceremoniemeester dat iemand onwel was geraakt. Na die mededeling volgde een kort applaus. De ceremonie werd na 5 minuten voortgezet, de meeste mensen bleven op de Dam staan voor de voortzetting ervan. Ook de koningin en haar gevolg kwam weer terug.

at5.nl


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Ik denk dat verstoring van de openbare orde in dit geval, met zoveel gewonden zeker wel strafbaar is/strafbaar zal worden geacht.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Interregionale bijstand. Zou de SIGMA ook gaan/al aanwezig zijn?
(i.v.m. mensen in shock/lichtgewonden en kinderen in paniek etc.)

dan zouden ze er al geweest moeten zijn uit voorzorg, met de opkomsttijd van het SIGMA zijn die nu nog niet aanwezig
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Laten we even niet vergeten dat het ook vakantie is, er veel toeristen in Amsterdam zijn én het gewone leven ook gewoon door gaat.
Er zullen dus ook wat ambulance's uit de nabijheid van Amsterdam VWS richting Amsterdam gestuurd worden.
SIGMA zal, met een opkomst/uitruktijd van een half uur + aanrijdtijd + opbouwtijd wel niet heel erg veel nut meer gaan hebben...

Ik denk dat verstoring van de openbare orde in dit geval, met zoveel gewonden zeker wel strafbaar is/strafbaar zal worden geacht.

Indien er opzet in het spel is, de verdachte achterhaalt kan gaan worden .... Maar zullen we het daar nog even niet over hebben?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Een gek die wat roept, kan heel wat onrust veroorzaken, dat blijkt maar weer. Alleen dit soort incidenten kan je absoluut niet voorkomen. Hoeveel veiligheidsmaatregelen je ook neemt, hier is niks tegen te beginnen.


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396

Interregionale bijstand. Zou de SIGMA ook gaan/al aanwezig zijn?
(i.v.m. mensen in shock/lichtgewonden en kinderen in paniek etc.)

Ik weet niet of die paraat stond. Voordat die opgeroepen / ter plaatse zijn ben je zo een uur verder.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Wow, zelfs een Ambulance uit Purmerend :O

Dat zegt niet zoveel, misschien stond hij al lang VWS in Amsterdam.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
p2kflex
21:11:24 04-05-10GROUP-113-194 A1 AMSTERDAM DAMRAK 0 RIT:314
0120194Ambu 13-194 (VZA Purmerend)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Dick_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
Ik weet niet of het al was geschreven, ik kwam het zo 123 niet tegen, anders excuus.

Bij Netwerk en de live NOS reportage was idd te horen dat er een (man) persoon is aangehouden, bij de NOS was zelfs een politie "voorlichter" dit dit bevestigde.
Er zouden meerdere mensen met gebroken ledematen hebben.

overigens staan er op de ANP site wat "actie" foto's


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Deze hiermee te maken ??

p2kflex
21:13:10 04-05-10GROUP-1GAARNE TELEFONISCH CONTACT MKA, GEEN INZET
0126803MKA Veiligheidsregio Kennemerland (OvD-G 803 - ADK Kennemerland)
0126804MKA Veiligheidsregio Kennemerland (OvD-G 804 - GHOR VZA Hoofddorp)