Woord ambulance op heli's en dienstauto's ???

Auteur Topic: Woord ambulance op heli's en dienstauto's ???  (gelezen 5390 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Druifje

• Forum gebruiker
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #20 Gepost op: 11 februari 2005, 18:52:07
Ik vind het een beetje onzin om de gele witte kolom met het woord ''AMBULANCE'' rond te laten rijden, De HAP hoort in ieder geval niet thuis bij de RAV/Ambulancedienst, en staat ook niet tendienste van de ambulance.

in grote lijnen mee eens, maar niet helemaal....het komt regelmatig voor dat we in plaats van de ambulancedienst naar een hulpverlening gaan, hetzij omdat de melding die via 112 binnenkomt meer een huisartsenklus lijkt, danwel dat de auto van de HAP een stuk dichterbij is dan de eerste ambu, in dat geval kan je als huisartsendienst een behoorlijke aanvulling betekenen voor de ambulancedienst.....
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #21 Gepost op: 11 februari 2005, 19:32:49
Het gaat niet om het materiaal maar om de deskundigheid en de verwachtingen lijkt mij...

Een ambulance is wel wat anders dan het hap-autootle, de desbetreffende verwachtingen en deskundigheid in spoedeisende zorg is dat ook.

Wanneer gaan de leden van het MMT een andere benaming claimen (bijv de dutch flying doctors) om verwarring te voorkomen ?  :'( :'( :'(

7194

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 11 februari 2005, 21:08:54
Gerrie,

Al die afkortingen gaan er bij mij wel in, maar MAI  :-[ Die weet ik niet meer...

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 12 februari 2005, 12:32:16
[quote author=Erik link=topic=6282.msg146799#msg146799 date=1108113410]
Er is gewoon voor een bepaalde huisstijl gekozen. En bij het voeren van een uniforme huisstijl is het zo dat sommige partijen zich zullen moeten schikken.

Het is de bedoeling dat het woord ambulance synoniem komt te staan voor alles wat met spoedeisende medische hulpverlening te maken heeft.

Dat is dus niet zo, ambulance is synoniem voor ambulancezorg, die verwachtingen heeft men ook als een auto met de tekst ambulance kotm aanrijden, die verwachting heet men niet (en ik al helemaal niet) an een auto met grote letters AMBULANCE en kleine letters . huisarts. spoedeisende medische hulpverlening is namelijk een samenstelling van diverse verschillende disciplines

En zoals Peter zei: het gaat om de herkenbaarheid naar publiek toe.

Dat bedoel ik dus ook, herkenbaarheid is gediend als men duidelijk aangeeft dat het geen ambulancezorg is die terplaatse komt maar een huisarts (of een andere bobo met een zgn. ''coordinerende'' functie)

Woorden als OVD-G, CVD-G en Piketauto e.d. zijn interne termen waar je, vanuit de communicatiegedachte gezien, het grote publiek niet mee lastig moet vallen.

Dat hoeft ook niet, die afkortingen zijn voor interne en beperkt extern gebruik, en het zal het publiek worst zijn wat er op de voorrangsvoertuigen aan kretologie staat geschreven. Mij gaat het er vooral om dat een huisarts niet in een ambulance look-a-like auto moet rondrijden aangezien die de ambulancezorg niet kan leveren.

Het publiek moet weten dat als er een geel voertuig met blauw/rode striping en het woord ambulance erop voor komt rijden men professionele medische hulp kan verwachten. Of daar nu ambulancepersoneel of een huisarts in zit.

Dat kan ook (klein ideetje van mijn kant) een gele auto zijn met esculaap en tekst ''acute huisartsenzorg'' erop. De verwachtingen naar een auto met in het groot AMBULANCE op de zijkant zijn anders dan die richting een huisarts, zij hebben verschillende competenties en ervaring in spoedeisende medische hulp, en vooral mbt de ambulancezorg. Wanneer er van alles door de minister bij onze sector de strot wordt ingeduwt, zoals in een nabij verleden de gele biza huisstijl voor ambulances met bijbehorende ambulance logo's en ambulanceteksten voor niet-ambulancepersoneel, onstaat er vanzelf weerstand  ;D. Dat komt ervan wanneer er niet met werkvloer en beroepsorganisaties wordt overlegt.

Bovendien is er volgens mij is er nog altijd de mogelijkheid om onder het woord ambulance een functie/dienstnaam toe te voegen.

Het is een kwestie van wennen, maar het schept wel eenheid.

Wennen doet deze idiote constructie dan ook het nooit  ;) :-[  Mijns inziens is de gele ambulance huisstijl bedoeld voor de ambulancezorg (dienstbreed) en moet er op logistieke autos en verbindingsautos van RAV en CPA dan ook geen AMBULANCE staan maar Regionale Ambulance Voorziening. Verder; niet de tekst ambulance geeft voorrang maar de akoestische en optische signalen, die zijn namelijk regelgevend.

Citaat
[/color][/font][/b]

Kortom, maak duidelijk onderscheid tussen de Ambulancezorg en de Huisartsenzorg  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Erik

• Senior gebruiker
    • Brandweer Goes
Reactie #24 Gepost op: 12 februari 2005, 19:43:45
Joffry:

Ik constateer bij jou een redelijk gefrustreerde houding ten opzichte van huisartsen en coordinerend personeel cq personeel in managementfunctie.
Dat blijkt in ieder geval uit je woordkeuze, zoals deze passage: "of een andere bobo met een zgn. ''coordinerende'' functie

Niet echt collegiaal moet ik zeggen.
Die starre houding is nu juist iets waar we vanaf moeten in hulpverleningsland.

Gr
Erik

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 13 februari 2005, 00:57:52
Joffry:

Ik constateer bij jou een redelijk gefrustreerde houding ten opzichte van huisartsen en coordinerend personeel cq personeel in managementfunctie.
Dat blijkt in ieder geval uit je woordkeuze, zoals deze passage: "of een andere bobo met een zgn. ''coordinerende'' functie

Niet echt collegiaal moet ik zeggen.
Die starre houding is nu juist iets waar we vanaf moeten in hulpverleningsland.

Gr
Erik
Het is geen frustratie hoor maar verder wel alledaagse realiteit dat allerlei figuren in de witte kolom zich tooien met diverse ''stars en stripes'' die weinig bevorderend zijn voor het imago van de ''gele busjes sector''. Ik slaap er geen nacht minder om hoor, maar vind het wel van belang dat diegenen die de ambulancezorg daadwerkelijk uitvoeren ook de credits en krijgen en daarom duidelijk te scheiden zijn van diegen die geen ambulancezorg uitvoeren.  
Daarbij, Collegialiteit moeten we niet verwarren met de begrippen deskundigheid en duidelijkheid. ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 13 februari 2005, 13:29:17
Joffrey en alle anderen..

De kritiek dat elke gele auto met ambulance er op, ook iets moet kunnen betekenen, is wel gehoord....

In veel regio's is gekozen en word dat ook geimplementeeerd om in elke gele auto met ambulance er op, die niet bedoeld is voor patientenvervoer, wel een soort first responder kit aanwezig te hebben..

Zodat als zo'n voertuig bij een gewoon ongeval, niet niets kan, maar in ieder geval first responder taken kan uitvoeren..

In de first responder kit, zitten dan ballon, nekkraag, zuurstof, uitgebreide first reponder kit. (AED weet ik niet zeker, maar lijkt logisch).

Trend :De hele spoedeisende witte kolom, schaart zich om de patienten en acute ambulancezorg heen, met 1 beeldmerk.

Een OVD-G kan dus naast zijn management taken ook first responder taken uitvoeren, als hij toevallig op weg is naar de zoveelste vergadering. Een huisarts in een gele auto zou ook first responder taken moeten kunnen uitvoeren.. En je ziet daar wel bewegingen toe..

Ik ben wel benieuwd of de RAV's en GHOR's hun standpunt in deze ook blijven verdedigen.. ook naar de huisartsen toe.. Dus een huisarts in een gele auto, heeft ook een first responder opleiding gehad. klaar.

GHD

• Forum gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 13 februari 2005, 15:10:02
Gerrie,

Al die afkortingen gaan er bij mij wel in, maar MAI  :-[ Die weet ik niet meer...

Medical Assistance International (MAI)

een internationale ambulance

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]

7194

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 13 februari 2005, 15:21:00
Yes, dankjewel Gerrie.  :)