Garantie bij AED leverancier

Auteur Topic: Garantie bij AED leverancier  (gelezen 5868 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Gepost op: 5 mei 2010, 16:22:01
Ik las onderstaand bericht op aedforum.net Omdat het erg belangrijk is, neem ik het even over. Ben benieuwd naar jullie reactie.

De afgelopen weken heb ik diverse keren gehoord dat de webwinkel www.aedleverancier.nl van Vivon de AED's haalt uit het buitenland, en hier in Nederland deze omzet naar de Nederlandse taal. Dit zou problemen op kunnen leveren met de garantie, zo is mij altijd verteld.
Ik heb dit topic niet gestart om Vivon zwart te maken, maar ik wil wel graag juiste informatie geven aan mijn cursisten als ze vragen hebben waar ze materialen moeten kopen. Vandaar dat ik mijn ervaring hier even neerzet.
Uit eigen onderzoek is gebleken dat zij geen dealer zijn in Nederland van Defibtech en Zoll, terwijl ze deze wel aanbieden. Komen deze uit het buitenland?
Wat wel vreemd is, en mijn argwaan wel ondersteund, zijn de Algemene Voorwaarden op de site van de website AEDleverancier.nl, daar staat letterlijk:

Citaat
Artikel 9: Garantiebepalingen van de producent.
In voorkomend geval geeft de producent garantie, respectievelijk verplicht hij zich tot bepaalde prestaties, in het geval de betreffende zaak niet aan bepaalde eigenschappen voldoet, en is informatie daarover te vinden in de bij het product geleverde bescheiden. Aan dergelijke bepalingen is AED leverancier niet gebonden. Zij kunnen door de koper slechts jegens de producent, en niet jegens AED leverancier, worden ingeroepen. Op verzoek van de koper zal AED leverancier de naam en het adres van de producent aan de koper mededelen.

Als ik het goed begrijp, ben je dus als klant aangewezen op de fabrikant, en kan je niet aankloppen bij de winkel waar je de artikelen hebt verkocht? Mag dat wel van de Nederlandse wet?

Graag jullie meningen en/of ervaringen (ook positieve!)




helm

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 5 mei 2010, 17:06:51
http://www.aedleverancier.nl/contact-opnemen-i-2.html
Neem zelf even contact op met ze als je wat wil weten.
Lijkt mij nog wel zo netjes.


Overigens is er al jaren vrije handel in de Europeese ruimte, dus een exclusief dealerschap in Nederland kan niet.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 7 mei 2010, 12:01:58

Als ik het goed begrijp, ben je dus als klant aangewezen op de fabrikant, en kan je niet aankloppen bij de winkel waar je de artikelen hebt verkocht? Mag dat wel van de Nederlandse wet?

Graag jullie meningen en/of ervaringen (ook positieve!)  

Gelukkig gaat wetgeving boven leveringsvoorwaarden van de leverancier..  In consumentenrecht is het zo, dat de winkelier altijd je aanspreekpunt is , voor alle garantiegevallen etc.. Als consument heb je niets met de producent te maken...


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #3 Gepost op: 7 mei 2010, 13:43:27
Gelukkig gaat wetgeving boven leveringsvoorwaarden van de leverancier..  In consumentenrecht is het zo, dat de winkelier altijd je aanspreekpunt is , voor alle garantiegevallen etc.. Als consument heb je niets met de producent te maken...

Ik heb al meerdere keren gehad dat er een defect was aan mijn mobiele telefoon. Ik heb toen de winkel gekocht, waar ik deze aangeschaft had. Ik ben in alle gevallen echter meteen doorverwezen naar de producent, ze konden niets voor me betekenen. Dit valt dan toch ook onder consumentenrecht?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 7 mei 2010, 16:12:30
Ik heb al meerdere keren gehad dat er een defect was aan mijn mobiele telefoon. Ik heb toen de winkel gekocht, waar ik deze aangeschaft had. Ik ben in alle gevallen echter meteen doorverwezen naar de producent, ze konden niets voor me betekenen. Dit valt dan toch ook onder consumentenrecht?

tja, als een (web)winkelier, dat roept, dan is het nog niet waar.. tja, op de consumentenbond, en consumenten recht organisaties vind je prachtige standaard brieven, met verwijzingen naar de wet, met de juiste wetsartikelen, waarin de winkelier, de aanbieder aan de consument, de gene is die aansprakelijk is voor een correct werkende dienst, en dat de consument krijgt waarvoor deze betaald..

Citaat
Bron: www.justitie.nl
 

Garantie is een recht, zorg dat  u weet wat  uw rechten zijn

Winkeliers, fabrikanten en andere bedrijven doen u graag geloven dat de garantie van een product beperkt is tot bijvoorbeeld een jaar.  Gelukkig wordt de consument beter beschermd  door  "De Europese richtlijn betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen."

 Van een product mag een bepaalde levensduur verwachtt worden, bijvoorbeeld een wasmachine gaat langer dan een jaar mee, dus ook de garantie houdt niet op na een jaar.

 Verkopers bieden ook vaak de mogelijkheid om extra garantie (service) te kopen bij uw product, maar wij vragen ons af of dit wel nodig is.

 Hieronder vindt u een deel van de tekst over garantie. Deze tekst is afkomstig  van www.justitie.nl. U vindt de volledige tekst  op www.justitie.nl  


Indien een product niet voldoet aan de verwachtingen die de koper daarvan mocht hebben, kan hij eisen:

 

1.       dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert;

2.       dat het product wordt hersteld of vervangen;

3.       dat de verkoper een gedeelte van de koopprijs terugbetaalt;

4.       dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.

1) Het ontbrekende wordt alsnog geleverd
Indien het geleverde product niet compleet is, kan de koper levering van het ontbrekende onderdeel eisen.

 

2) Herstel of vervanging
In principe kan de koper een keuze maken tussen het laten herstellen of vervangen van een defect product. Een keuze is echter niet altijd mogelijk. Een gebroken spiegel is niet te repareren, maar wel te vervangen. Soms is herstel zo duur, dat dit niet gevergd kan worden van de verkoper. Of is het gewoonweg eenvoudiger en goedkoper om het product te vervangen. Het omgekeerde, wel herstel maar geen vervanging, komt ook voor. Van een auto met een kras op de spiegel, kan de koper in redelijkheid enkel het herstel van de spiegel vorderen.

 

Eist de koper herstel of vervanging van het product, dan is de verkoper verplicht om dit binnen redelijke termijn en zonder teveel overlast voor de koper te doen. De verkoper kan hiervoor geen kosten in rekening brengen. Wel kan de verkoper aan de koper een vergoeding vragen bij de vervanging of bij ingrijpend herstel van een product dat, in verhouding tot de gebruikelijke levensduur, reeds geruime tijd in gebruik is geweest.

 

3) Terugbetaling van een gedeelte van de koopprijs en ontbinding van de koopovereenkomst
Is herstel en vervanging van het product onmogelijk of kan dit niet verlangd worden van de verkoper, dan kan de koper de koopovereenkomst ontbinden, of eisen dat een gedeelte van de koopprijs wordt terugbetaald.

 

Het gaat om een situatie waarin de verkoper niet in staat is om het product te herstellen en te vervangen. Bijvoorbeeld omdat het product uit een eenmalige aanbieding afkomstig was, en reparatie in geen verhouding staat tot de waarde van het product.

 

De koper kan de koopovereenkomst schriftelijk ontbinden. Hij moet het product aan de verkoper teruggeven en de koper krijgt zijn geld terug. In de plaats daarvan kan de koper ook, eveneens schriftelijk, van de verkoper verlangen dat deze een deel van de koopprijs terugbetaalt. Welk deel van de koopprijs hij kan terugvragen is afhankelijk van de mate waarin het product niet voldoet aan de verwachtingen van de koper van het product.

Wacht de verkoper te lang met het herstellen of vervangen van het product, dan kan de koper de koopovereenkomst ontbinden of een gedeelte van de koopprijs terugvorderen. Herstelt of vervangt de verkoper het product uiteindelijk wel, maar niet binnen een redelijke termijn, dan kan de koper een deel van de koopprijs terugvorderen.

 

Verhaal door de verkoper
Indien de koper met succes een van de rechten heeft uitgeoefend die genoemd worden onder "wat kan de koper eisen", dan kan de verkoper schadevergoeding vorderen van degene van wie hij het product heeft gekocht (zijn "voorschakel"). Voorwaarde hiervoor is wel dat de verkoper niet verantwoordelijk is voor de reden waarom het product niet voldoet aan de verwachtingen van de koper. Is hij daar niet verantwoordelijk voor, dan kan hij zijn schade verhalen bij zijn voorschakel. Dit verhaalsrecht van de verkoper kan door zijn voorschakel niet contractueel worden uitgesloten.

 

Garanties
De verkoper kan de koper extra garanties geven, bovenop de wettelijke rechten. Een garantiebewijs kan de wettelijke rechten van de koper echter niet inperken. Als de garantie bijvoorbeeld vermeldt dat het product gedurende één jaar na aanschaf gratis wordt gerepareerd, ontneemt dit de koper niet het recht om de vervanging van het product te eisen.

 

De verkoper of de producent garandeert bijvoorbeeld dat een horloge zeker 40 jaar zal werken. Gaat het horloge eerder stuk, dan krijgt de koper een nieuwe. De koper kan, indien reparatie mogelijk is, ook verlangen dat het horloge wordt gerepareerd.

 

Vaak biedt een verkoper tegen een extra bedrag bovenop de koopsom een aanvullende garantie in de vorm van een service-verzekering. Een koper doet er verstandig aan goed te overwegen wat hij hierdoor extra krijgt bovenop de wettelijke rechten die de consument al heeft. De service-verzekering biedt mogelijk niet veel meer dan de koper al aan wettelijke rechten heeft.

De garantie moet op duidelijke en begrijpelijke wijze de rechten of vorderingen van de koper bevatten. Voorts moet de garantie de naam en het adres van de verkoper of de producent vermelden en de duur en het gebied waarvoor de garantie geldt.

Reclame-uitingen vallen eveneens onder de garantie. Bij de aanschaf van het product kan de koper verlangen dat deze garantie op papier wordt verstrekt. De verkoper of fabrikant mag deze gegevens echter ook per e-mail of per diskette verstrekken.

 

De ontevreden koper
De koper die een klacht heeft over een product moet niet te lang wachten met het ondernemen van stappen. In de meeste gevallen heeft hij vanaf het ontdekken van een defect twee maanden de tijd om de verkoper van zijn klacht op de hoogte te brengen. Wacht de koper langer, dan verspeelt hij zijn rechten. De koper verspeelt bovendien zijn rechten, als hij niet binnen twee jaar na de klacht actie onderneemt.

 

De koper en verkoper moeten proberen om in onderling overleg tot een oplossing te komen. In principe heeft de koper de keuze (zie tevens "Wat kan de koper eisen?"). Meestal wordt het product gerepareerd of geruild. Wordt de koop in onderling overleg ontbonden, dan hoeft de koper geen genoegen te nemen met een tegoedbon.

Biedt de verkoper geen oplossing aan, dan moet de koper hem op zijn plichten wijzen en meedelen wat hij van de verkoper eist. Een dergelijke aanmaning kan het beste per aangetekende brief worden verstuurd.

 

Bezorgkosten
De koper kan met de verkoper afspreken dat deze het product thuis bezorgt. Tenzij bij de aankoop anders is afgesproken, zijn de bezorgkosten voor de verkoper. De verkoper moet in het laatste geval de kosten apart vermelden, of duidelijk maken hoe hij deze berekent.

 
 
Ongevraagd toezenden
Het ongevraagd toezenden van een product is verboden. Wordt een product toch ongevraagd toegezonden in de hoop dat het product wordt gekocht, dan mag de ontvanger het product behouden zonder dat hij er voor hoeft te betalen. Ook kan hij het product aan de verkoper terugsturen. De verzendkosten zijn in dat geval voor de rekening van verkoper.

U vindt de volledige tekst via; www.justitie.nl
 

Een andere tip is http://www.consuwijzer.nl/...

Een leverancier kan bij consumentenrecht dus niet verwijzen naar de fabrikant,  Het artikel in de leveringsvoorwaarden is dus niet relevant en in strijd met de wet.  en kan in consumentenrecht, de gehele leveringsvoorwaarden, ongeldig worden verklaart..
in business to business, kan dit ook niet, tenzij, dit specifiek in de offerte en order is genoemd, en kan het ook niet bij algemene voorwaarden...

Dus als ondernemer moet je je zaken wel op orde hebben, anders kan je lekker financieel uitgekleed worden..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2010, 17:36:54

Artikel 9: Garantiebepalingen van de producent.
In voorkomend geval geeft de producent garantie, respectievelijk verplicht hij zich tot bepaalde prestaties, in het geval de betreffende zaak niet aan bepaalde eigenschappen voldoet, en is informatie daarover te vinden in de bij het product geleverde bescheiden. Aan dergelijke bepalingen is AED leverancier niet gebonden. Zij kunnen door de koper slechts jegens de producent, en niet jegens AED leverancier, worden ingeroepen. Op verzoek van de koper zal AED leverancier de naam en het adres van de producent aan de koper mededelen.

Bovenstaande gaat over de fabrieksgarantie.

Naast de fabrieksgarantie heeft ook de leverancier een garantieplicht, maar je hebt gelijk dat die niet in de voorwaarden zijn opgenomen.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #6 Gepost op: 12 mei 2010, 01:54:57
Wat is nou het echte probleem?

We leven in 2010, Europa, vrij verkeer van handel en goederen enzovoort. Zaken zoals "exclusief dealerschap" kan helemaal niet meer. De leverancier heeft maar voor de garantie te zorgen. Waar hij de spullen vandaan haalt doet er verder niet zo toe. Zoll zal er wel niet blij mee zijn, maar dat is een ander verhaal.

Worden er overigens geen woekerwinsten op AED's gemaakt, gezien de prijzen?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 21 mei 2010, 09:08:22
Wat is nou het echte probleem?

We leven in 2010, Europa, vrij verkeer van handel en goederen enzovoort. Zaken zoals "exclusief dealerschap" kan helemaal niet meer. De leverancier heeft maar voor de garantie te zorgen. Waar hij de spullen vandaan haalt doet er verder niet zo toe. Zoll zal er wel niet blij mee zijn, maar dat is een ander verhaal.

Worden er overigens geen woekerwinsten op AED's gemaakt, gezien de prijzen?

Er is geen echt probleem, tenzij je leverancier zijn activiteiten staakt door bijvoorbeeld falliet te gaan..  De reguliere importeur komt er dan achter dat het model niet via hem is ingekocht, en kan dan additionele kosten berekenen..
Echter er zijn genoeg bedrijven die dit wel handig voor je kunnen opvangen..

Over de prijsstelling van de AED's..  Als je ergens Medisch of Marine op zet dat kost het zelfde artikel in eens een paar keer meer...  Argumenten als aansprakelijkheid, betrouwbaarheid etc..  In 1999 koste een AED 1500 euro, in 2003 in gemiddelde AED 3500,00 en heden ten dage koop je AED vanaf 1200 euro tot 4000,00 of meer...  En de specificaties waarom het te doen is ontlopen elkaar niet veel...

Er komen ook  goede AED van chineze makelijk voor onder de 700 dollar op de markt,  dus de prijzen zijn eenvoudig nog verder naar beneden te halen..


Pieter Joziasse

  • Oprichter HVforum
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 546
  • Oprichter HulpverleningsForum
    • Medisol - De AED specialist van Europa
Reactie #8 Gepost op: 25 mei 2010, 13:09:32
(...)
Er komen ook  goede AED van chineze makelijk voor onder de 700 dollar op de markt,  dus de prijzen zijn eenvoudig nog verder naar beneden te halen..

Het is even off-topic, maar ik ben toch echt redelijk bekend met AED's, maar Chinese aanbieders ken ik niet, en al helemaal niet voor 700 dollar, maar mocht je deze info voor me hebben, dan houd ik me aanbevolen  8)
De AED specialist van Europa


Zeeuw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 455
Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2010, 16:46:24
die van 700 dollar ken ik ook niet helaas. Maar pieter kunnen jullie niet eens gaan stunten met die dingen zodat de woeker winsten eens wat lager worden. En het leuker wordt om een aed er bij te kopen. onze service monteur van de defibtech had het er over dat hij de defibtech  voor 1150 inkoopt en verkoopt voor 1850