VAKINHOUDELIJKE DISCUSSIE : Pijnbestrijding in de ambulancezorg.

Auteur Topic: VAKINHOUDELIJKE DISCUSSIE : Pijnbestrijding in de ambulancezorg.  (gelezen 9389 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #10 Gepost op: 7 mei 2010, 02:02:41
Citaat
500 mcg fentanyl?   mmm 5x een dosis van 100 mcg? inderdaad niet volgens LPA7....achja, de pijnbestrijding bij het LPA is wat ondermaats, (bijna homeopatische doseringen,,ahum) en loopt achter de wetenschappelijke feiten aan.


Joffry,

Gelukkig hebben we nog altijd een meerderheid collega's die dit beseffen en de pt. geven waar ze recht op hebben.

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #11 Gepost op: 7 mei 2010, 03:35:22


Daar heb ik overigens niet voor gekozen. Ik heb gekozen voor 2mg alfentanyl iV (gebruikelijke dosering 500mcg bij dit gewicht) als initiele dosering gevolgd door 2x1mg na, respectievelijk, 10 en 20 minuten (de half-waarde tijd van dit middel is zeer kort). Dit geheel uiteraard onder bewaking van de vitale functies. En langzaam ingespoten. De ademhaling kan vaak worden gehandhaafd door voorzichtig toediening.


Alfentanyl is dus iets wezenlijk anders dan fentanyl? effectiever/zwaardere pijnstilling? enne...bij ons in de koffer kom ik het niet tegen..... ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #12 Gepost op: 7 mei 2010, 06:54:12
Ja, alfentanyl is 80 keer potenter dan fentanyl, sneller werkend maar ook sneller uitgewerkt. Wij hebben het onder een regionale protocol onder onze MMA.

Een prachtig middel mits er voorzichtig mee om wordt gegaan.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #13 Gepost op: 7 mei 2010, 14:00:22
Zou er niet gekozen kunnen worden voor een tussenoplossing? zijnde aanrijden richting traumacentrum en een rendez-vous onderweg met MMT?

mzzl, d'n Druif
(niet werkzaam in de ambulancezorg, maar wel inhoudelijk geïnteresseerd)
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #14 Gepost op: 7 mei 2010, 14:03:03
Zou er niet gekozen kunnen worden voor een tussenoplossing? zijnde aanrijden richting traumacentrum en een rendez-vous onderweg met MMT?

mzzl, d'n Druif
(niet werkzaam in de ambulancezorg, maar wel inhoudelijk geïnteresseerd)
Tuurlijk, optie 6 laat je vrij om zelf met suggesties te komen. (Echter, het MMT moet wel eerst opstarten en 50 km vliegen, de aanrijtijd per ambu naar het Traumacentrum is 20 min.)

;)


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #15 Gepost op: 7 mei 2010, 14:06:02
Vandaar het voorstel rendez-vous.... dan hoef je geen tussenstop te maken in een perifeer zkh. Heb ook geen idee hoe lang het vliegen is om die 50 km te overbruggen....
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #16 Gepost op: 7 mei 2010, 14:40:37
Rendez-vous was geen optie omdat de traumaheli vanuit een heel andere richting had moeten komen. De tijdsverlies zou onacceptabel zijn geweest in termen van het behoud van het aangedane been. Bovendien had het MMT hier maar beperkte (geen, eigenlijk) meerwaarde gehad omdat ik zelf al veel had gedaan aan pijnbestrijding.

Ik kan me niet voorstellen dat er überhaupt een MMT zou zijn geweest dat ons gevraagd had om op hen te wachten, ook in het geval van primaire inzet. Het betreft namelijk een pt met een ernstig bedreigde extremiteit bij verder ABC stabiliteit. Deze jongeman had chirurgische zorg nodig en niemand, wie dan ook, kan daar iets aan veranderen.

WM

(PS - dit is geen betoog tegen de heli, maar een uitéénzetting van de feiten tijdens deze bijzondere casus).
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #17 Gepost op: 7 mei 2010, 23:23:25
mooie casus,
ik heb zelf zoiets gelijk mee gemaakt maar dan was het onderbeen op 4 plekken gebroken en lag ook het gehele onderbeen ook nog helemaal open( smorgens om 04.00 uur bedrijfsongeval)

Ik lees toch met enige vebazing dat er collega's zijn die met deze ernstige verwonding toch nog eerst met entonox aan de gang gaan. We hebben het hier wel over een zeer ernstig trauma. Mijn mening is dat entonox niet voldoende is. Wel mooi voor een patella luxatie of om een onderbeen breuk even recht zetten maar meer niet. In deze casus moet je met sterker spul komen. Deze jongen zal erg veel pijn hebben. Ik ga er vanuit dat het een gezonde jongen man is ,zonder andere ziektebeelden. Dus mijn keuze zo zijn ketamine icm dormicum , en tijdens het rijden mag die van mij wel een beetje zweverig zijn. Wel aan de bewaking leggen, en menswaardig gaan vervoeren. MMT zou kunnen maar denk dat ie dan binnen de kortste tijd cufje 8 achter zijn stembanden heeft, en of dat nu zo nodig is betwijfel ik.
PS in de casus die ik heb meegemaakt is het onderbeen geamputeerd vanwege de ernstige verwondingen.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #18 Gepost op: 7 mei 2010, 23:53:28
Alfentanyl zou in deze casus ook een prettig potent middel zijn geweest, evt icm met een beetje dormicum. Voor mij zou sowieso de Entonox afgevallen zijn: te weinig baat bij deze ernstige pijn. Daarnaast kun je het niet door blijven geven in de ambu (afgesloten ruimte). Binnen de protocollen is de analgetica inderdaad aan de zuinige kant. Mijn keuze obv de standaard medicatie: ruim titreren met fentanyl, waarbij de pijnscore de maat aangeeft, en ook hierbij dormicum. Zou de voorraad fenta op raken dan gelijdelijk over op de Esketamine gecombineerd met dormicum.
Pijnbestrijding uiteraard onder bewaking. Pijn is zeker niet fijn en zorgt alleen maar voor extra stress en heeft een slechte invloed op genezing en herstel. Op het moment dat je met je pijnbestrijding een acceptabele pijnscore (2-3 max 4) haalt is je gekozen hoeveelheid goed te verdedigen. Wachten op een MMT is, naar mijn bescheiden mening, verspeelde tijd en een rendez vous is evt goed als je naar elkaar toerijdt / vliegt.
Geloof niet alles wat je denkt.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #19 Gepost op: 8 mei 2010, 01:48:24
Rendez-vous pogingen stranden vaak nutteloos door drukte op de weg en problemen bij goed elandingsplaats en afwachten tot heli geland is geeft al een delay...zo weinig mogelijk doen dus.

Redelijk vaak zie ik collega;s forse pijn bestrijden met alleen esketamine en al of niet met een beetje dormicum erbij, vergeten wordt dan dat fentanyl nodig blijft als pijnbestrijder. De dissociatie die de esketamine geeft neemt wel gedeeltelijk de pijngewaarwording weg maar niet geheel/
De trias-aanpak van: voldoende fentanyl geven, daarna de domicum geven en laten inwerken en daarna esketamine geven tot sedatie optreedt en pijn bijna weg is geeft beste resultaat.
Goed idee om nog eens te ondezoeken hoe ambulanceverpleegkundigen omgaan met pijn en pijnbestrijding bij traumapatienten. Ik heb daar in 1995 een afstudeeronderzoek over gedaan bij GGD Haarle, GG&GD Amsterdam en Ambulancedienst Haarlemmermeer. Destijds waren er andere inzichten en medicamenten in omloop en veel discussie over Rapifen en esketamine.
Veelal hebben eigen ervaring, inzicht en vooropleiding van AVP-en invloed op pijnmedicatie en de aanpak bij traumapatienten.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod