Traumaheli's worden tijdens oproep niet gebruikt

Auteur Topic: Traumaheli's worden tijdens oproep niet gebruikt  (gelezen 16678 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Gepost op: 6 mei 2010, 16:42:33
Gelezen en te horen op Omrop Fryslan:

Traumahely faak net brûkt

Traumahelikopters dy't oproppen wurde, wurde yn in tredde fan alle gefallen úteinlik net brûkt. It ambulânsepersoniel kin it dan sûnder de help fan it traumateam ôf. Lanlik leit dat persintaazje noch heger, dan rukt de traumahelikopter yn de helte fan alle gefallen foar neat út.

Neffens it UMCG sikehûs yn Grins wurde de helikopters yn it Noarden faker ynset as it net om trauma's giet. Ambulânses moatte faak fierder ride en de helikopter boekt dan tiidwinst.
In lanlik team sjocht op dit stuit kritysk nei de ynsetkriteria foar de helikopters om it tal kearen dat traumateams foar neat útfleane werom te bringen. Ek binne der noch te folle regionale ferskillen yn de ynset fan de helikopters.

Traumaheli vaak niet gebruikt

Traumahelikopters die worden opgeroepen, worden in een derde van alle gevallen uiteindelijk niet gebruikt. Het ambulancepersoneel kan het zonder de help van het traumateam af. Landelijk ligt het percentage nog hoger, dan rukt de traumahelikopter in de helft van de gevallen voor niks uit.

Volgens het UMCG ziekenhuis in Groningen worden de helikopters in het Noorden vaker ingezet als het niet om trauma's gaat.
Ambulances moeten vaak verder rijden en de helikopter boekt dan tijdwinst. Een landelijk team kijkt nu kritisch naar de inzetkriteria voor de helikopter om het aantal keren dat de traumateams voor niks uitvliegen terug te brengen. Ook zijn er nog te veel regionale verschillen in de inzet van de helicopters.

http://www1.omropfryslan.nl/Mear_Nijs_69284.aspx

Ed Worm (AmbulanceZorgNederland) aan het woord: http://www1.omropfryslan.nl/Player.aspx?t=a&fn=320df5eb.wma




jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #1 Gepost op: 6 mei 2010, 21:51:26
Nee, dat gebeurt....en voor wat betreft het "loos" vliegen, ik kom (bijna) elke dag bij meldingen waar geen ambulance nodig is, maar omdat het door de telefoon lastig te beoordelen is wordt je er toch naartoe gestuurd...  datzelfde geldt voor de primaire inzetten van het MMT, de melding rechtvaardigt soms de inzet wel, de daadwerkelijke gebeurtenis niet....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 6 mei 2010, 21:54:22
Op de tien MMT-inzetten, meld ik er i.o.m. de VPK zeven af, denk ik zo.. soms hebben ze de landing al ingezet en komen ze door, 100 punten, dan klaren we de klus met z'n allen.  O0

Vaak omdat de melding niet conform ETHA is. Paniek, taalbarriëre, meerdere telefoontjes. So blijkt ineens wel bij bewustzijn en ABC-stabiel.


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #3 Gepost op: 7 mei 2010, 00:31:19
Kansloos bericht dit. Beter eens te vaak dan te weinig, die mensen zijn er toch al.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #4 Gepost op: 7 mei 2010, 17:27:59
Kansloos bericht dit. Beter eens te vaak dan te weinig, die mensen zijn er toch al.

Waarom nou een kansloos bericht? Als een topicstarter dit bespreekbaar wil maken d.m.v. een topic, dan moet dat toch gewoon kunnen?

Beter te vaak dan te weinig, daar sluit ik me bij aan.  O0 Het MMT is onmisbaar geworden, durf ik zelfs te zeggen.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #5 Gepost op: 7 mei 2010, 17:33:22
Waarom nou een kansloos bericht? Als een topicstarter dit bespreekbaar wil maken d.m.v. een topic, dan moet dat toch gewoon kunnen?

Ik denk dat Martijn doelde op het artikel zelf, niet waarom de topicstarter het hier gepost heeft ;)

Beter te vaak dan te weinig, daar sluit ik me bij aan.  O0 Het MMT is onmisbaar geworden, durf ik zelfs te zeggen.

Mee eens. Bij ernstige verwondingen is het soms essentieel om er een trauma-arts bij te hebben, aangezien die gewoon meer levensreddende handelingen mag uitvoeren.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 7 mei 2010, 17:36:58
Ik denk dat Martijn doelde op het artikel zelf, niet waarom de topicstarter het hier gepost heeft ;)

Ah, dat zou ook nog kunnen. Foei, ik denk direct het slechtste!  ^-^ ;D
Indat geval, excusez.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #7 Gepost op: 7 mei 2010, 23:37:30
Artikel in Brabants Dagblad met soortgelijk onderwerp:

Citaat
Traumahelikopter, een omstreden blijvertje
Discussie over nut en noodzaak van inzet

De traumahelikopter is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een vaste gast bij ongeval en andere incidenten. Vaak rukt hij tevergeefs uit. "We nemen het zekere voor het onzekere."

door Alex van Lanen
a.vlanen@brabantsdagblad.nl

Een platte kar vol met feestende handballers die kantelt op een rotonde in Boekel. Een vrachtwagen die achterop een stilstaande auto botst op de snelweg bij Drunen. Een aanrijding tussen een racefietser en een bejaarde vrouw op een Tilburgs fietspad.
Zomaar drie incidenten uit de afgelopen paar weken. Drie incidenten waarbij de traumahelikopter in allerijl vanuit vliegbasis Volkel de luchtreis naar de plaats des onheils maakte. Maar waarom spoedde het mobiel medisch team (MMT) zich nou juist naar die drie ongevallen? En wat was het nut van de inzet van een traumahelikopter bij bijvoorbeeld de handbalchaos in Boekel, als uiteindelijk alle gewonden per 'gewone' ambulance naar het ziekenhuis vervoerd werden?
Die laatste vraag heeft Lucien Engelen vaker gehoord. "En het antwoord is nee, het zegt niets over de inzet van de helikopter als een gewonde met de ambulance naar het ziekenhuis wordt vervoerd. Sterker nog, dat is de bedoeling. In een ambulance kun je een patiënt veel stabieler vervoeren en kun je hem tijdens de rit beter behandelen, in de helikopter is dat moeilijker. Het komt slechts incidenteel voor dat een patiënt in de helikopter wordt vervoerd, alleen als echt elke seconde telt."
Engelen is hoofd van de Acute Zorgregio Oost, en in die hoedanigheid de eindverantwoordelijke voor de traumahelikopter in de regio Nijmegen, gestationeerd in Volkel. Deze traumaheli bedient het grootste deel van Brabant. Het westen van de provincie, de grens ligt tussen Breda en Tilburg, wordt vanuit Rotterdam 'bevlogen'.
Uit cijfers van de ANWB, waar de vier centra de helikopters compleet met piloot inlenen, blijkt dat de Nijmeegse Lifeliner 3, zoals de traumahelikopter heet, de drukste van Nederland is. In 2009 steeg hij 1253 keer op voor een spoedoproep, gemiddeld zo'n vier keer per dag. Van 4128 keer dat in Nederland jaarlijks een traumahelikopter wordt ingezet, is dat in 43 procent van de gevallen tevergeefs. Een 'cancel' heet dat in jargon. Het helikopterteam krijgt al tijdens de vlucht te horen dat zijn inzet niet meer nodig blijkt te zijn en draait om. In Nijmegen ligt dat percentage zelfs nog iets hoger, omdat bij uitrukken in de nachtelijke uren het cancelpercentage nog wat hoger is. En de in Volkel gestationeerde Nijmeegse traumahelikopter is de enige in Nederland die nachtvluchten maakt. Het ministerie van Volksgezondheid heeft inmiddels besloten dat ook de andere drie traumahelikopters 's nachts worden ingezet, maar het duurt nog maanden voor het zover is.
Het cancelpercentage van 43 procent is volgens Engelen niet erg. "Het lijkt hoog, maar je neemt met de inzet van een traumahelikopter het zekere voor het onzekere. We nemen het voor lief dat de inzet in een aantal gevallen achteraf gezien niet nodig bleek te zijn." Het alternatief is volgens Engelen wachten met de oproep voor de helikopter tot de ambulance al ter plaatse is. "Maar dan zal het MMT vaak te laat komen."
Niettemin roept het hoge percentage cancels vragen op over nut en noodzaak. Wie maakt de afweging tussen kosten en baten van de traumahelikopter? De Maastrichtse hoogleraar traumatologie Peter Brink vindt dat die discussie niet genoeg gevoerd is in Nederland. Brink is erg kritisch over het nut van traumahelikopters in een klein land als Nederland. "De traumahelikopter is in Nederland maar bij een heel klein percentage van alle inzetten nuttig. Keer op keer rukt hij voor niks uit. Dat komt omdat de criteria veel te liberaal zijn opgesteld", stelt Brink, die destijds meewerkte aan die criteria. "Die zijn afkomstig uit Amerika, maar de situatie is daar heel anders. Je hebt daar dorpjes waar het dichtstbijzijnde ziekenhuis met een trauma-afdeling 600 kilometer verderop is. Tot mijn verbazing zijn de Amerikaanse criteria één op één overgenomen, terwijl die hier helemaal niet nuttig zijn."
Brink denkt dat het beter is om eerst de ambulanciers ter plaatse de situatie te laten beoordelen. "Daarna zou de traumahelikopter kunnen komen. Maar dan zit je net zo snel met de patiënt in het ziekenhuis." Brink stelt dat de helikopter wel nut kan hebben als vervoermiddel, zeker als het druk is op de weg. "Maar daar is ie helemaal niet voor bedoeld."
Volgens Brink zijn er zelfs gevallen dat de inzet van de traumahelikopter nadelig uitpakt voor patiënten. "Bijvoorbeeld bij iemand met een steek- of schotwond aan de borst. Die is er bij gebaat als hij zo snel mogelijk in het ziekenhuis is. Ik ken gevallen waarbij mensen op straat zijn overleden, doodgebloed, terwijl er werd gewacht op een traumahelikopter."
De vraag rond het nut van de traumaheli noemt Engelen een lastige discussie. "Omdat het een onderwerp is dat zich moeilijk laat onderzoeken. In een normale medische situatie kun je de ene groep een placebo geven en de andere een medicijn met werkzame stof en dan worden de verschillen duidelijk. Maar je kunt niet zeggen: we zetten de traumahelikopter een paar maanden niet in. Dan speel je met mensenlevens."
De medische meerwaarde van het MMT is volgens Engelen glashelder. Standaard maakt een arts (traumachirurg of intensivist) onderdeel uit van het helikopterteam. "Die kan bijvoorbeeld de patiënt in slaap brengen, wat belangrijk is voor het vervoer. Ook kan hij ter plaatse ledematen amputeren als iemand bekneld zit, al komt dat zelden voor. Maar het belangrijkste voordeel zit hem in de pijnbestrijding, narcose en het stabiliseren van de patiënt voor vervoer naar het ziekenhuis. Ambulanceverpleegkundigen kunnen dat ook, maar hebben er in principe minder routine en handigheid mee." Uit het besluit van het ministerie om alle vier de heli's ook 's nachts in te zetten, blijkt volgens Engelen wel dat het belang van de traumahelikopter in Den Haag wordt erkend. De traumaheli, inmiddels een jaar of tien actief in Nederland, is een blijvertje.
Brink is sceptisch. Op de begroting van het ministerie van VWS staat jaarlijks 15,5 miljoen euro voor de vier traumahelikopters, uitgaande van een 24-uursinzet van alle vier. "De kostprijs per zinvolle behandeling is erg hoog", stelt Brink. "Ik heb die ooit eens berekend op 40.000 euro per patiënt. Dat is beter te besteden aan andere medische zaken."

  • De criteria voor inzet van een traumahelikopter zijn zeer nauwkeurig geformuleerd.
  • Die komt in actie bij: ernstig (verkeers)ongeluk, aanrijding met hoge snelheid, val van hoogte, meerdere ernstige slachtoffers, (te) lange aanrijtijd ambulance, onderkoeling, schiet- of steekwonden, ernstige verwondingen of afgerukte ledematen, verbrandingen, verdrinkingen.
  • Een traumahelikopter kan ook nog gebruikt worden voor een secundaire inzet. Die komt voor als de ambulanceverpleegkundigen bij aankomst ter plaatse de inschatting maken dat zij de hulp van een helikopterteam nodig hebben.
  • De koepelorganisatie Ambulancezorg Nederland en de vier academische ziekenhuizen waar de traumaheli's zijn gestationeerd, willen nu de criteria voor inzet van de traumahelikopter kritisch tegen het licht gaan houden.
  • Ze vinden dat de helikopterbemanning te vaak voor niets wordt ingezet. Dat gebeurt in 43 procent van de gevallen. Ook is het de bedoeling dat de regionale verschillen in het aantal inzetten van de traumahelikopter worden verkleind.
[/size]

Bron: Brabants Dagblad, 7 mei 2010, p. 26-27

Artikel in Eindhovens Dagblad over het onderzoek:

Citaat
Kritische kijk op inzet traumahelikopters
door Alex van Lanen. dinsdag 04 mei 2010 | 17:12 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 06 mei 2010 | 09:59

VOLKEL - De criteria voor inzet van traumahelikopters worden momenteel landelijk tegen het licht gehouden. Met de heroverweging willen de vier academische ziekenhuizen in Nederland die de traumaheli’s onder hun hoede hebben, ervoor zorgen dat de traumahelikopter minder vaak voor niets uitrukt. Ook moeten zo de regionale verschillen in het aantal inzetten van de heli kleiner worden.

De vier traumahelikopters in Nederland werden vorig jaar 4.128 keer ingezet. In 43 procent van die gevallen kwam het medisch team in de helikopter echter niet in actie omdat ambulancepersoneel ter plaatse tot de conclusie kwam dat de inzet van een helikopter niet nodig was.

Opvallend is ook dat de traumahelikopter in sommige regio’s veel vaker uitvliegt dan in andere. Gerekend naar het aantal uitrukken van de traumahelikopter, afgezet tegen het aantal ambulanceritten wordt de heli het vaakst ingezet in de regio Gelderland-Zuid, ruim vijftien keer zo vaak als in Twente, waar hij het minst vaak vliegt. Brabant-Noord is een van de regio’s waar de helikopter vaak landt, Midden- en West-Brabant scoort vrij laag.


http://www.ed.nl/algemeen/edbinnenland/6642550/Kritische-kijk-op-inzet-traumahelikopters.ece


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #8 Gepost op: 8 mei 2010, 18:52:50
Waarom nou een kansloos bericht? Als een topicstarter dit bespreekbaar wil maken d.m.v. een topic, dan moet dat toch gewoon kunnen?

Beter te vaak dan te weinig, daar sluit ik me bij aan.  O0 Het MMT is onmisbaar geworden, durf ik zelfs te zeggen.

Klopt ik doelde op het artikel inhoudelijk.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #9 Gepost op: 11 mei 2010, 08:52:07
Onderzoek naar inzet traumaheli’s
Ambulancezorg Nederland en de vier umc’s die een traumaheli hebben, gaan de inzet van de traumahelikopters onderzoeken. Zo willen ze het aantal keren dat de helikopters worden geannuleerd verminderen. Ook de regionale verschillen in inzet moeten kleiner worden.
Dat bevestigt Ed Worm, voorzitter van Ambulancezorg Nederland naar aanleiding van een artikel in het Eindhovens Dagblad. De vier traumaheli’s werden in Nederland vorig jaar ruim 4100 keer ingezet. In 43 procent van de gevallen werd de heli geannuleerd. Worm: "Als bij aankomst blijkt dat de ambulancebroeders ter plaatse de klus zelf kunnen klaren, dan moet de traumaheli direct weer terug. Wij zien dat niet als een nadeel. Maar alles dat efficiënter kan, moet je nastreven."
Regionale verschillen
De helikopter wordt het vaakst ingezet in de regio Gelderland-Zuid. Deze helikopter vliegt ruim vijftien keer zo vaak als de heli in Twente, waar de traumaheli het minst vaak wordt ingezet. Dit verschil in inzet wordt deels verklaard door de locatie waarop de helikopters zijn gestationeerd, blijkt uit onderzoek van het RIVM. Ook de cultuur in de meldkamer zou meespelen. Het onderzoek is ook noodzakelijk omdat de traumahelikopters 24 uur per dag gaan vliegen.
http://www.mednet.nl/actueel/onderzoek-naar-inzet-traumaheli%E2%80%99s-57706.html