Hoi WM,
dat jij niet zo denk kan ik heel goed geloven, maar de weerstand tegen H-MMT's lijkt vaak wel op dit soort weerstand gebaseerd te zijn, en dit wilde ik aankaarten.
Het was geen directe kritiek op jou als professional en hoop dat je dat ook niet zo voelt ok?
Maar nu komt het geld weer om de hoek, en inderdaad er zit nog groei en differentiatie in de verpleegkundige ambulancezorg, maar er zal altijd een plaats blijven voor artsen in de spoedeisende hulpverlening, want een verpleegkundige zal nooit alle taken kunnen overnemen van de arts, puur omdat ze de vaardigheden niet regelmatig uit zullen voeren, en een arts die in een zkh deze veel vaker tegenkomt. Het voordeel van de 4 heli's nu is, dat er maar 4 zijn met een kleine pool van medewerkers, en zij hebben dus grote routine in hun taak en handelingen.
Ik ben zelf van mening dat de heli beter een keer te veel dan te weinig ingezet kan worden, aangezien mensen recht hebben op hoogwaardige zorg die bij hun gezondheidsstaat past. In veel gevallen is een ambulance opzich ruim voldoende, echter soms ook niet, of als er twijfel is, dan moet die hulp extra gewoon in worden geroepen.
Ik denk dat iedereen, zowel ambulancepersoneel als H-MMT personeel het beste wil voor zijn patient, al en om dit te kunnen bereiken moeten de ego's aan beide kanten aan de kant gezet worden.
Een Gezond levensjaar (QALY) mag van de nederlandse overheid 30.000 euro kosten, Een persoon die met een rolstoel leeft heeft misschien nog een halve QUALY per jaar over. Wanneer de Heli's worden ingezet is het vaak een kwestie van leven en dood, en zal de persoon geen QALY meer hebben of sterk verminderd. De traumaheli's zouden niet rondvliegen als de kosten boven de grens van 30.000 euro per QALY zou gaan. Wanneer je dan nog steeds zegt dat de heli's te duur zijn, dan moet je mensen met kanker hun chemotherapie gaan ontzeggen, want die kost soms net zo veel.
Ik zeg dit, om de kosten in perspectief te plaatsen
Golly