Traumaheli's worden tijdens oproep niet gebruikt

Auteur Topic: Traumaheli's worden tijdens oproep niet gebruikt  (gelezen 16677 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #40 Gepost op: 13 november 2010, 19:06:17
er zijn vele manieren of effectiviteit te onderzoeken, waarvan dubbelblind gerandomiseerd inderdaad wel de "beste" is, maar je kunt ook vergelijkend onderzoek doen zoals ik al zei, je kunt gelijke cases die wel en niet behandeld zijn vergelijken op bepaalde uitkomstmaten, en je kunt patienten die wel een heli hebben gekregen om welke reden dan ook afzetten tegen heb die hem niet hebben gekregen, als je dan een groot genoege groep hebt zouden de groepen gelijk moeten zijn (statistische wet).

Ook zou je regio;s waar de heli veel gebruikt wordt af kunnen zetten tegen regio's waar dat niet gebeurt (Gelderland en Twente bijvoorbeeld)

Er zijn wel mogelijkheden, ik weet niet precies wat voor onderzoek er gedaan is tot op heden moet ik bekennen, maar hierboven staan enkele mogelijkheden.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #41 Gepost op: 13 november 2010, 19:14:06
Alle onderzoeken over dit onderwerp in Nederland zijn in het nadeel van de ambulancezorg. Waarom? Het MMT kan een beperkt aantal handelingen uitvoeren waar wij niet over beschikken. Echter zijn dit essentiële handelingen waardoor de weegschaal in het voordeel van het MMT valt. Het is dus appels met peren vergelijken.

Het is inderdaad moeilijk om dit te onderzoeken, er zou een vergelijking moeten worden gemaakt tussen een regio met MMT dekking versus een regio waar aanvullend zorg wordt geregeld vanuit een ALS+ dekking (NP, PA o.i.d. met dezelfde bevoegdheden als het MMT). Dit laatste bestaat nog lang niet en daarom zijn er geen goede onderzoeksmogelijkheden.

Voorlopig kunnen we hier alleen maar nog van dromen. Gisteren hebben we te horen gekregen dat het landelijk opleidingsinstituut failliet is. We hebben een lange weg te gaan......diepe zucht >:(

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #42 Gepost op: 13 november 2010, 22:05:46
Alle onderzoeken over dit onderwerp in Nederland zijn in het nadeel van de ambulancezorg. Waarom? Het MMT kan een beperkt aantal handelingen uitvoeren waar wij niet over beschikken. Echter zijn dit essentiële handelingen waardoor de weegschaal in het voordeel van het MMT valt. Het is dus appels met peren vergelijken.
Stel nu eens dat het H-MMT helemaal afgeschaft wordt. Wat zou ideaal zijn, voor de grondgebonden ambulancezorg? Moeten de AVP's deze handelingen mogen uitvoeren? Of houden we toch het idee van een MMT en is er een soort spoedarts, die inspringt wanneer er zulke handelingen uitgevoerd moeten worden? En als NP en PA dezelfde handelingen uit mogen voeren als het MMT zoals jij zegt, waarom leiden we dan niet meer NPEC's op en zetten we die in i.p.v. het MMT?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #43 Gepost op: 14 november 2010, 05:53:40
Toch blijven er blijkbaar nog steeds veel personen denken dat wanneer de gele vogel uit de hemel daalt al het ambulancepersoneel "halleluja" roept en weten dat het allemaal goed komt..... 87iujh

Ambulancepersoneel weet dat wanneer de vogel boven je hoofd hangt je eigenlijk allang weg had moeten zijn. De traumapatiënt wordt niet gered op straat maar in het ziekenhuis.
Het opheffen van een spanningspneu daar hebben we het MMT niet voor nodig en interne bloedingen behoren binnen tien minuten naar het ziekenhuis vervoerd te worden.

Het MMT kan een meerwaarde hebben in uitzonderlijke situaties en bij lange transportafstanden waarbij men de handelingen al rijdende in de ambulance kunnen verrichten.

Ik vind dat het MMT binnen de ambulancezorg thuis hoort, maar meer dan 4 heli's is echt voldoende en kan iemand de functie MMT verpleegkundige aub afschaffen???? Die heeft (buiten de navigatietaken) op straat echt totaal nul meerwaarde zo is mijn ervaring. Ampullen optrekken en spullen aanreiken kan elke ambulancechauffeur ook  0098
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Bart S

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 17 november 2010, 05:33:52
IK neem aan dat jullie a.s. vrijdag ook komen op het symposium bij Lifeliner 1 ((HIER inschrijven)? Dan kan je er misschien echt eens over discussieren met mensen uit het veld.....


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #45 Gepost op: 17 november 2010, 09:51:13
Jazeker! Tot vrijdag.....
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #46 Gepost op: 17 november 2010, 11:06:25
Grappig om te zien dat een van de krachten achter het symposium ook op dit forum actief is. :)
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Bart S

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 17 november 2010, 19:43:26
Grappig om te zien dat een van de krachten achter het symposium ook op dit forum actief is. :)

Ik weet niet of je mij bedoeld, maar ik ben geen kracht achter het symposium hoor. Maak er alleen een beetje reclame voor. Overigens wordt er zeker wel meegelezen ;).

@WM: Top! Tot vrijdag!


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #48 Gepost op: 17 november 2010, 19:59:08
Ik weet niet of je mij bedoeld, maar ik ben geen kracht achter het symposium hoor. Maak er alleen een beetje reclame voor. Overigens wordt er zeker wel meegelezen ;)
Ik doelde niet op jou, hoor ;)
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #49 Gepost op: 18 november 2010, 21:20:25
p2kflex
21:10:24 18-11-10GROUP-1A1 AMBU MMT02 Davidsstraat 49 3023KB Rotterdam rt bon 93198
1420059MKA Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Traumaheli Life-Line-2 / MMT 90.1)
p2kflex
21:06:39 18-11-10GROUP-1A1 AMBU MMT02 Ter Spillstraat 32 3342VL Hendrik Ido Ambacht hia bon 93196
1420059MKA Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Traumaheli Life-Line-2 / MMT 90.1)
p2kflex
20:59:18 18-11-10GROUP-1A1 AMBU MMT02 Zuidendijk 579 3329LD Dordrecht ddt bon 93192
1420059MKA Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Traumaheli Life-Line-2 / MMT 90.1)



Het lijkt wel lopende band werk. 3 oproepen in 11 minuten. MMT rijdt met de bus op deze tijdstippen. Bij de eerste twee zal het MMT niet in actie geweest zijn (zie ook topic titel).