Spuit in hart?

Auteur Topic: Spuit in hart?  (gelezen 9826 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

7194

• Senior gebruiker
Gepost op: 6 mei 2010, 20:55:56
Hallo,

Laatst was ik ter plaatse bij een zwaar verkeersongeval. Tijdens het stabiliseren/ reanimeren van de motorrijder werd er door het ambulancepersoneel heel wat gedaan. Tot zo ver kon ik nog wel volgen wat het precies was. Maar op een gegeven moment kwam de MMT arts met een flinke (lege) spuit aan met een naald van ongeveer 10 á 12 centimeter lang. Hiermee prikte hij in het hart van het slachtoffer en probeerde wat op te zuigen. Hij mompelde nog iets over linker ventrikel. Nadat hij alleen maar lucht meekreeg werd de reanimatie gestaakt bij het slachtoffer.
Heb zojuist even gezocht op internet maar vrij weinig kunnen vinden. Kan iemand mij uitleggen wat nu precies het doel was van die actie? Ben er erg nieuwsgierig naar.

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 6 mei 2010, 21:02:12
Als ik het goed heb, is er vocht in het pericard (hartzakje) gekomen. Dat vergroot de druk in het hart en maakt het hart moeilijker om goed te kunnen kloppen. De oplossing daarvoor is het puncteren en zo veel mogelijk vocht verwijderen (dus met een lege spuit). Dat verlaagt de druk in het hart meteen.

Als ik het fout heb, hoor ik het wel.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 6 mei 2010, 21:02:51
Ik denk aan een spanningspneumathorax..

Edit: een grote lege spuit, dan weet ik het niet. Misschien wat Ba(a)s zegt.  O0

7194

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 6 mei 2010, 21:10:01
Ik denk aan een spanningspneumathorax..

Edit: een grote lege spuit, dan weet ik het niet. Misschien wat Ba(a)s zegt.  O0

Er was al een drain aangebracht alsmede een ventieltje in de linker long. Dat heeft volgens mij niets te maken met het hart.  ;)

Hij zei ook nog van 'er komt niet echt veel mee'. Hierna werd de reanimatie gestaakt.

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 6 mei 2010, 21:10:56
Bij een (spannings)pneumothorax zou de MMT-arts waarschijnlijk eerder een drain aanleggen, of iets wat afvoert. Een spuit is dan alleen tijdelijk, en een spanningspneumothorax bouwt zich juist bij iedere ademhaling op.

Edit naar aanleiding van Gerards bericht: misschien had het slachtoffer een pneumothorax én vocht in het pericard.

PeterEde

• AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 6 mei 2010, 21:18:16
Gezien de beschrijving van Ger@rd lijkt een spannningspneu inderdaad aanwezig. Daarnaast lijkt het meest waarschijnlijk, zoals al door Ba(a)s is aangegeven, de verdenking op een tamponade om de actie met spuit en naald uit te voeren.
Geloof niet alles wat je denkt.

EdwinC

• IC-verpleegkudige i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #6 Gepost op: 6 mei 2010, 21:21:10
He Ger@ard,

Ik denk dat het hier ging om een harttamponade. Een oorzaak kan in dit geval een ruptuur zijn.  
Een harttamponade is een situatie waarbij er bloed in het hartzakje (pericard) stroomt.
Wanneer er veel bloed in het pericard stroomt komen de vaten rondom het hart (coronaire vaten) in verdrukking. Ook zal tijdens de rustfase van het hart minder bloed het hart in stromen vanwege de druk die op het hart heerst.

Groeten,
Edwin

7194

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 7 mei 2010, 16:17:23
Bedankt voor de reacties. Ik dacht eerst dat het een 'test' was om er achter te komen of er wel bloed in het hart terecht kwam of iets dergelijks. Vooral omdat de reanimatie hierna werd stop gezet. Maar dat zal dan een andere reden gehad hebben.

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 7 mei 2010, 18:14:03
Bedankt voor de reacties. Ik dacht eerst dat het een 'test' was om er achter te komen of er wel bloed in het hart terecht kwam of iets dergelijks. Vooral omdat de reanimatie hierna werd stop gezet. Maar dat zal dan een andere reden gehad hebben.

Door een naald te steken in weefsel van het hart, kunnen er aritmieën ontstaan. Kleine kans dus, dat een arts in het hart prikt om te kijken of er wel bloed doorheen stroomt.

Voor wat betreft het staken van de reanimatie: was men al langere tijd bezig met reanimeren, dan? Klinkt me zo in de oren van wel, als het MMT ook al aanwezig was.

PeterEde

• AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 7 mei 2010, 18:21:37
Reden voor het MMT zal mogelijk geweest zijn het ernstige trauma. Vervolgens is men in een reanimatiesetting terecht gekomen. Bij PEA zal er na gekeken moeten worden naar een aanwijsbare oorzaak (4xH / 4xT). Als er een verdenking is op een tamponade (1 van de 4 T's) dan kan een ambu-bemanning daar niet zoveel aan doen, behalve scoop and run. De MMT-arts kan in zo'n situatie een pericard-punctie uitvoeren ter diagnostiek / therapie. Is er een tamponade dan zal de druk op het hart afnemen door het wegnemen van het bloed in het pericard. Zoals aangegeven zal het hart zich dan weer beter kunnen vullen en zal de electrische activiteit van het hart ook weer leiden tot een mechanische activiteit van het hart.
Geloof niet alles wat je denkt.