Strenger optreden door de politie/ME zorgwekkend?

Auteur Topic: Strenger optreden door de politie/ME zorgwekkend?  (gelezen 8611 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Gepost op: 7 mei 2010, 19:50:38
Naar aanleiding van dit artikel in de Telegraaf, over een website van Groen Links waarop mensen worden opgeroepen negatieve ervaringen met de politie in Rotterdam te melden, vraag ik mij af: is het allemaal echt zo erg gesteld met dat strengere optreden door de politie of valt het allemaal wel mee?

Ik begrijp dat er best wel wat evenementen zijn die uit de hand lopen. Zelfs het Vierdaagsefeest  is in het verleden het toneel geweest van ernstige rellen. Vers in het geheugen liggen ook het gebeuren in Hoek van Holland en de gewelddadigheden rond Feyenoord-Ajax in 2007. Of recenter de waarschuwingsschoten tijdens de 5 mei viering in Rotterdam op 5 mei 2009.

Is het dan niet naiëf om te denken dat er nog dergelijke evenementen mogelijk zijn zonder strenge veiligheidsmaatregelen? Immers, als de politie te weinig doet (Hoek van Holland) en het loopt uit de hand dan is Leiden ook in last.........


Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 7 mei 2010, 21:17:07
Het is een indirect gevolg van een jaren lange trend dat sommige zaken met het mondje op te lossen zijn.
Er heerst een cultuur en de maatschappij is veranderd. Als er vroeger klappen werden uitgedeeld en je kwam als jongere thuis met het verhaal dat je een klap had gekregen van een agent kon je er thuis nog een paar verwachten. Nu komen de ouders aan het bureau samen met de ''kleine'' een klacht doen tegen de betreffende politieambtenaar.

De laatste gevallen in Rotterdam schijnen volgens het boekje gegaan te zijn, vorderen, vorderen aanhouden of waarschuwen waarschuwen en geweld gebruiken.
Ik denk dat het een zorgwekkende ontwikkeling is dat de situatie's vragen om meer geweld. Dat er meer geweld gebruikt word is daar een logisch gevolg op.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 7 mei 2010, 21:21:25
Hoe harder men optreedt, des te harder de criminaliteit wordt. Kijk maar naar de States. Wat dan wel de ''oplossing'' is weet ik niet...wist ik het wel, had ik hier nu niet gezeten!  ;D


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 7 mei 2010, 21:29:16
Hoe harder men optreedt, des te harder de criminaliteit wordt. Kijk maar naar de States. Wat dan wel de ''oplossing'' is weet ik niet...wist ik het wel, had ik hier nu niet gezeten!  ;D

Dus je onder de voet laten lopen en een vordering zonder gevolg laten?

-''mensen, lever allemaal uw stokken in''
-''oh, dat gebeurt niet, we gaan maar weer naar huis''
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #4 Gepost op: 7 mei 2010, 21:34:19
Nee...jij weet best hoe ik over sommige zaken denk..

Maar, als je naar het grote plaatje kijkt.. Op zich best interessant om links en rechts wat boeken te lezen over criminaliteit door de jaren heen. Dan zie je dat problematiek als deze altijd al heeft gespeeld.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 7 mei 2010, 21:39:54
Nee...jij weet best hoe ik over sommige zaken denk..

Maar, als je naar het grote plaatje kijkt.. Op zich best interessant om links en rechts wat boeken te lezen over criminaliteit door de jaren heen. Dan zie je dat problematiek als deze altijd al heeft gespeeld.

Ik snap wel wat je punt is ... echter is de stijging in geweldsincidenten in mijn optiek voor een zéér groot deel te wijten aan een veranderde mentaliteit en een steeds harder wordende maatschappij. Jongeren van een jaar of 13,14 die hulpverleners uitschelden met de meest vervelende ziekte's, mensen die in de horeca expres de politie uit gaan lopen dagen. E
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #6 Gepost op: 7 mei 2010, 21:43:05
Ik denk dat je het ene niet los kunt zien van het andere. Het verharden van de maatschappij is net zo zorgwekkend als de noodzaak van een grootschalig politieoptreden. En omgekeerd. Het ene kun je niet meer los zien van het ander.

Tijdens de bekerfinale in Rotterdam is er niets "noemenswaardigs" gebeurd omdat er gewoon een "blauwe gloed" over de stad hing van de vele wetsdienaars. Maar wat zou er gebeurd zijn als die niet zo massaal aanwezig waren? We zullen het nooit weten omdat je het risico tegenwoordig niet kunt lopen om hiervoor maar een paar mensen op te trommelen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #7 Gepost op: 7 mei 2010, 21:44:08
Ik snap wel wat je punt is ... echter is de stijging in geweldsincidenten in mijn optiek voor een zéér groot deel te wijten aan een veranderde mentaliteit en een steeds harder wordende maatschappij. Jongeren van een jaar of 13,14 die hulpverleners uitschelden met de meest vervelende ziekte's, mensen die in de horeca expres de politie uit gaan lopen dagen. E

Klopt, mensen die net kunnen lopen, denken tegenwoordig al een mening klaar te moeten hebben....
Aantal jaren geleden pleitte ik al voor een Nederlandse Guardia Civil. Dat doe ik nog steeds! De vacatures zijn binnen een mum van tijd opgevuld, dat weet ik zeker. Binnen de korpsen.. ::)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #8 Gepost op: 7 mei 2010, 21:50:59
Klopt, mensen die net kunnen lopen, denken tegenwoordig al een mening klaar te moeten hebben....
Aantal jaren geleden pleitte ik al voor een Nederlandse Guardia Civil. Dat doe ik nog steeds! De vacatures zijn binnen een mum van tijd opgevuld, dat weet ik zeker. Binnen de korpsen.. ::)

Dan zal je moeten verhuizen... ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Guardia_Civil

(...)

Onafhankelijkheid

Om te vermijden dat de leden van de Guardia Civil de burgers bevoordelen, hebben ze weinig contact met de burgerij. Ze worden aangesteld in een andere streek dan waar ze oorspronkelijk wonen - ze kennen dus niemand in de omgeving van de standplaats. Ze wonen in kazernes. Als een lid van de Guardia Civil trouwt met iemand uit de omgeving, dan wordt hij overgeplaatst naar een andere streek.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #9 Gepost op: 7 mei 2010, 21:53:16
De politie roept overigens zelf dat ze inderdaad strenger zijn gaan optreden omdat er een roep vanuit de maatschappij was naar meer repressief politie-optreden.

Deze reactie van de politie kwam naar aanleiding van het feit dat 'onschuldige omstanders' ook klappen hadden gekregen van de ME in Rotterdam en zich daarover hadden beklaagd. Strenger optreden gaat niet zonder dat onschuldigen af en toe kennelijk een klappie krijgen tijdens een charge.

Alles heeft z'n keerzijde dus....
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)