Hoi,
Is er iemand die me het verschil uit kan leggen tussen EHBO en BHV.
Ik ben ik het bezit van een EHBO diploma + Reanimatie en AED beheer.
Vorige week werdt ik voor een baan in de Beveiliging afgewezen omdat ik niet in het bezit ben van een BHV diploma
Ik heb altijd gedacht dat een BHV een beknopte versie is van het EHBO.
Is deze gedachte goed of zit ik er helemaal naast.
Greetzzz Peter
Jammer voor je dat je op deze manier bent afgewezen.
BHV opleidingen bestaan inderdaad uit een aantal onderdelen, ontruiming, brand, communicatie en eerstehulp.
Met name het eerstehulp deel daar zijn aardig wat tegenstrijdigheden en commerciele belangen mee bemoeit.
Als ik een LEH (of EHBO) opleiding bij een bedrijf heb gevolgd dan zal deze slechts bij hoge uitzondering erkent worden door een ander opleidngsbedrijf, puur uit commercieel belang. Geen vrijstelling dus voor je EHBO.
De ARBO wetgeving of overheid wijst geen specifieke opleidingsinstituut of BHV opleidingen en certificeringen aan, dus ook niet aan het NVB of NIBHV, Nedcert of NIKTA.
Wel bestaat er een opleidingsprofiel welke door het Min. van BZK en SZW (in 1996 !) is uitgegeven met daarin vermeld de minimale opleidingseisen.
Dit opleidingsprofiel heeft geen enkele wettelijke betekenis of waarde.
De zogenaamde waarde die aan deze BHV certificaten wordt opgehangen is dus absolute schijn en wordt als zijnde officieel voorgespiegeld.
Helaas weten vele opdrachtgevers niet dat er geen wettelijke eisen zijn waardoor organisaties als het NIBHV er veel commercieel garen bij spinnen.
Kom niet met een ander EHBO diploma dan van het OK aan bij het NIBHV, het wordt regelmatig resoluut geweigerd, ondanks dat de opleidingseisen soms hoger zijn dan het reeds eerder genoemde opleidingsprofiel van het Min.van BZK en SZW.
(Het OK heeft 20%+ aandelen in het NIBHV. Het NIBHV is net als het OK marktleider en beide zgedragen zich monopolistisch)
De praktijk wijst dus uit dat als je een EHBO diploma hebt, in vele gevallen alsnog het MINDERE Levensreddend Handelen deel moet gaan volgen voor je BHV.
Dit is domweg belachelijk en komt alweer voort uit commercieel winstbejag van opleiders.
Kern van het verhaal is dat je
eerstehulpprofiel als niveau aangepast moet zijn aan je werkomstandigheden.
Werk ik op kantoor waarbij het grootste gevaar de punt van een schaar is
, dan zal een sterk ingekorte versie van een LEH voldoende zijn.
Werk ik in een fabriek met machines dan zal mijn opleidingsprofiel een EHBO diploma moeten zijn.
Werk ik in risicovolle omgevingen dan zal mijn eerstehulp opleidingsprofiel uitgebreider moet zijn dan het standaard EHBO diploma.
Het algemene denkbeeld is dat als ik een standaard BHV opleiding heb gevolgd, dat dat voldoende zou zijn, niets is minder waar.
Gebrek aan
regelgeving door het Min.van SZW op het gebied van opleidingseisen van BHV-ers is een slechte zaak en werkt fraude en onnodige opleidingskosten van opdrachtgevers in de hand.
Daar is niemand bij gebaat.
Nogmaals jammer, je ex-toekomstige werkgever heeft geen verstand van zaken.