Diefstal met lage waarde = sepot ?

Auteur Topic: Diefstal met lage waarde = sepot ?  (gelezen 2655 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Gepost op: 8 mei 2010, 01:42:18
Politie vindt diefstal penisring niet ernstig genoeg

OSS -  De politie vindt de diefstal van een trillende penisring uit een seksshop niet ernstig genoeg om de aangifte door te sturen naar het openbaar ministerie. Dit tot grote woede van Martine Lüthi, de eigenares van erotiekwinkel Chinchilla in Oss, die eist dat de politie haar aangifte alsnog serieus neemt. De vrouw deed aangifte van de diefstal van het seksspeeltje, maar de politie weigerde haar aangifte door te sturen.
 
"Hier begrijp ik werkelijk niets van. De politie heeft een bekentenis van de dader op papier. Er is bewijs en er is een penisring die al dan niet is gebruikt. Wat wil je nog meer?! Dit is een vrijbrief om te stelen in Oss", zegt Lüthi opgewonden. De onderneemster vindt het schandelijk dat de politie de diefstal afdoet met een standaardbriefje. De dader heeft tegenover haar bekend dat hij de ring had gestolen, maar weigert die nu te betalen. Er is sprake van een gering feit, immers strafvervolging zou onevenredig zwaar zijn in verhouding tot wat heeft plaatsgevonden", is het antwoord in de brief van de politieregio Brabant-Noord. De laatste diefstallen, door twee vrouwen, werden volgens Lüthi ook niet door de politie opgepakt. "Ze hadden nota bene camerabeelden."

Seponeren

De voorzitter van de winkeliersvereniging in Oss, Peter van Lieshout, steunt de eigenares. "Het is de laatste tijd in Oss schering en inslag. Als je een diefstalmelding doorgeeft, is het nog maar de vraag of de politie langskomt. Of het nu om een diefstal gaat van vijftien euro, vijftig of 500 euro. Het is een strafbaar feit. Als de politie gaat seponeren omdat het maar een kleine schade is, dan is het hek van de dam. Onbegrijpelijk!"

Van Lieshout: "Voor ons nu de maat vol. We eisen een gesprek met de politieleiding." Politiewoordvoerder Eric Passchier benadrukt dat de aangifte is geseponeerd omdat het maar om een penisring gaat van vijftien euro. "Bovendien is het alweer een poos geleden dat de man heeft gestolen en bekend tegenover het slachtoffer. Tenslotte hebben we andere prioriteiten. En een bekentenis van de dader is niet voldoende. Een dergelijke diefstal moeten we op last van het openbaar ministerie grondig onderzoeken. Natuurlijk begrijpen wij dat mevrouw gefrustreerd is."

www.telegraaf.nl

Heel vreemd bericht ...  ::) ??? (en nee dat komt niet door het gestolen onderwerp)


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2010, 20:33:32
Was je nog niet bekend met deze werkwijze van het OM.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2010, 21:20:04
Was je nog niet bekend met deze werkwijze van het OM.

Dus bij een bekende dader + aangifte volgt er geen vervolging ....

Nee daar ben ik niet bekend mee  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2010, 22:33:54
Deze kennen we ook nog wel:

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/210805

Dader bekend, gestolen motor stond bij iemand in de voortuin, niemand kwam in actie, ondanks aangifte.


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2010, 22:37:58
Kan die stelling (lage waarde = sepot) nou ook niet andersom ingezet worden?

Bijvoorbeeld een snelheidsovertreding van 0 tot 10 km per uur, met een bedrag van 0 tot 150 euro ofzo, ook automatisch sepot?
 O0
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2010, 22:40:32
Kan die stelling (lage waarde = sepot) nou ook niet andersom ingezet worden?

Bijvoorbeeld een snelheidsovertreding van 0 tot 10 km per uur, met een bedrag van 0 tot 150 euro ofzo, ook automatisch sepot?
 O0

Nou ik vind het toch een heel vreemd verhaal, kijk dat de prioriteiten een keer ergens anders liggen en er niet binnen een uur een aanhouding (kan) word(en) geregeld is tot daar aan toe, maar om gewoon te zeggen van ''daar doen we niets aan'' of justitie besluit de zaak te seponeren omdat het toch ''maar 15 euro is''

Dat het belachelijk is om bij aanhouding van een winkeldief tot een bepaalde waarde uren dienders te laten tikken, daar ben ik het wel mee eens. Dat zou véél makkelijker, eenvoudiger en sneller moeten kunnen   ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2010, 15:24:23
bij een aantal om's is het zelfs zo 310 onder de waarde van euro 150,-- rep tweede keer een geld straf en ga zomaar door. Het is waar dat je in Nederland beter iets kan stelen dan een beschikking of een aankondiging van beschikking kan krijgen. Immers dan wordt je vervolgt tot aan je sterfbed. Een gemiddeld misdrijf verjaard met 20 jaar.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2010, 15:44:59
Dan weten we dat ook weer  :o :(


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 15 mei 2010, 20:09:36
bij een aantal om's is het zelfs zo 310 onder de waarde van euro 150,-- rep tweede keer een geld straf en ga zomaar door. Het is waar dat je in Nederland beter iets kan stelen dan een beschikking of een aankondiging van beschikking kan krijgen. Immers dan wordt je vervolgt tot aan je sterfbed. Een gemiddeld misdrijf verjaard met 20 jaar.

Dan word er volgens mij toch afgeweken van de landelijke richtlijnen,

1e keer kán afgedaan worden met een mini-pv echter is wel een misdrijf.
Tot 50,- buit = 150,- euro
van 50,- tot 120,- = 250 euro
Dit kan alleen in overleg met een HOVJ

Kan niet bij jeugd/minderjarigen én niet bij mensen die al eens een (winkel)diefstal hebben gepleegd.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #9 Gepost op: 15 mei 2010, 21:41:03
dit is wat ik weet.