Lichtarmaturen op voertuigen niet meer toegestaan volgens nieuwe Regeling Voertuigen

Auteur Topic: Lichtarmaturen op voertuigen niet meer toegestaan volgens nieuwe Regeling Voertuigen  (gelezen 19778 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Overigens, er is een nieuwe versie van de Regeling Voertuigen op komst en die verbied blauwe zwaailichten op elke niet HV auto! Ook als deze niet aangesloten zijn!


"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Overigens, er is een nieuwe versie van de Regeling Voertuigen op komst en die verbied blauwe zwaailichten op elke niet HV auto! Ook als deze niet aangesloten zijn!
Heeft u (ja u zit bij de blauwe tak) er een bron bij? Of is het intranet o.e.d.?

Edit:
Of zoals Caprice-9C1 zegt:
Is dit dicht-bij-de-bron-informatie of is dit gegeven ook nog ergens terug te vinden in een publicatie of weblink of iets dergelijks?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Uiteraard:

Citaat
Artikel 5.2.65 en alle andere voertuigen
Toevoeging
Personenauto’s/etc niet in gebruik bij de in de artikelen 29, eerste lid, en 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten, mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten.
Het is niet meer toegestaan om een blauw zwaailicht op de auto te hebben, zelfs als deze niet is aangesloten. Lijkt mij lastig voor de liefhebbers van bijvoorbeeld oude brandweerauto’s.

Het gaat hierbij specifiek om de lichtarmaturen! Dat houdt in mijn ogen in dat het hebben van de glaasjes op het dak ook niet meer toegestaan is.

Misschien dat een modje hier een apart topic van kan maken want ik denk dat dit nog wel wat stof op gaat doen waaien bij de liefhebbers van oude hv voertuigen!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Misschien dat een modje hier een apart topic van kan maken want ik denk dat dit nog wel wat stof op gaat doen waaien bij de liefhebbers van oude hv voertuigen!
Done ;)

Hier is overigens de nieuwe regeling te vinden: http://www.st-ab.nl/wettennr04/0352-108_Regeling_voertuigen.htm
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Ik zag vandaag in interne berichtgeving staan dat er inderdaad opgetreden moet worden bij het aanwezig hebben van een blauw zwaailicht of blauwe lichtbalk op 'oude' hulpverleningsvoertuigen in particulier bezit, die dus niet behoren tot de aangewezen hulpverleningsdiensten. Het maakt in dit kader niet uit of de lamp/balk is aangesloten of al dan niet voorzien is van lampjes. Hetzelfde geldt voor de Amerikaanse politievoertuigen die her en der rijden.

Feitcode ihkv de Mulder-wetgeving: N 650 (het is voorzien van meer lichten of retrorefl ecterende voorzieningen dan is toegestaan (cat. 9 uitsluitend retroreflectie). Kosten voor een blauwe balk op je particuliere auto: 90,= + 6,-. En omdat gedragingen ongedaan moeten worden gemaakt, kan een agent zo vragen om de balk ter plaatse te verwijderen.

Een gewaarschuwd mens telt voor 2, dus bij deze ;-)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Ben benieuwd wanneer de eerste in beroep gaat want ''het is voorzien van meer lichten'' lijkt het mij toch dat er daadwerkelijk licht uit moet kunnen komen danwel in moet zitten.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Ben benieuwd wanneer de eerste in beroep gaat want ''het is voorzien van meer lichten'' lijkt het mij toch dat er daadwerkelijk licht uit moet kunnen komen danwel in moet zitten.

Ja, als je naar de tekst van de feitcode kijkt, is een blauwe kap nog geen blauwe lamp....
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.st-ab.nl/wettennr04/0352-101_Voertuigreglement_eerste_gedeelte.htm

Citaat
Artikel 5.2.65

Personenauto’s mogen, onverminderd het bij of krachtens de artikelen 29 tot en met 30b van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai-, flits- of knipperlichten of extra richtingaanwijzers, niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51, 5.2.52, 5.2.57 en in of krachtens artikel 5.2.58 is voorgeschreven of toegestaan.

Ik lees hier niets over kappen?  ???


sylvester1986

  • Gast
Kunnen ze mooi beginnen met vrachtwagens, want die hebben ook vaak een rijdende kerstboom.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Kunnen ze mooi beginnen met vrachtwagens, want die hebben ook vaak een rijdende kerstboom.

Plus de Sjonnie & Anita auto's met zelfs aangebrachte dagrijdverlichting (die ten tijde van het dimlicht ook brand).

Daarom, het zal allemaal zo'n vaart niet lopen met die ene oldtimer. Dit is veel meer gericht op de rijdende ''kerstbomen'' dan op het aanpakken van oldtimers en liefhebbers.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !