Lichtarmaturen op voertuigen niet meer toegestaan volgens nieuwe Regeling Voertuigen

Auteur Topic: Lichtarmaturen op voertuigen niet meer toegestaan volgens nieuwe Regeling Voertuigen  (gelezen 19765 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Nog even deze topic nieuw leven in blazen. Met name voor degene die in van die mooie Amerikaanse politieauto's rondrijden.

Op grond van artikel 9 lid 1 van de Regeling voertuigen kan door de wegbeheerder eventueel een ontheffing worden verleend voor het aanwezig hebben van zo'n armatuur.
Denk er wel om dat een dergelijke onthefiing aleen maar geldig is voor de wegen die ressorteren onder deze wegbeheerder.
Sommigen denken dat men met een verleende ontheffing in het hele land mag rijden. Dit is dus niet het geval.

Mooi geciteerd uit het vakblad "VerkeersKnooppunt" ;)


Gast

  • Gast
Leuk informatief artikel is dat inderdaad!  :)


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Mooi geciteerd uit het vakblad "VerkeersKnooppunt" ;)
Ja, ik dacht dat ik het erbij had gezet.  e050


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Er rijden in den lande oude RP porsches rond deze hebben zo'n ontheffing, ik meende landelijk, maar dat zal dan wel niet.
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Er rijden in den lande oude RP porsches rond deze hebben zo'n ontheffing, ik meende landelijk, maar dat zal dan wel niet.

Volgens het blad "Verkeersknooppunt" hebben de Porches wel een landelijke ontheffing, afgegeven door het ministerie Infrastructuur en Milieu, alszijnde landelijke wegbeheerder.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Volgens het blad "Verkeersknooppunt" hebben de Porches wel een landelijke ontheffing, afgegeven door het ministerie Infrastructuur en Milieu, alszijnde landelijke wegbeheerder.

Er staat letterlijk:

De Minister van Infrastructuur en Milieu kan, in de hoedanigheid van 'wegbeheerder' voor Rijkswegen, ontheffing verlenen voor de bepalingen van de Regeling voertuigen, voor bijvoorbeeld antieke hulpverleningsvoertuigen.
Zij heeft dit gedaan voor het aanwezig hebben van een blauw lichtarmatuur op de nog zes rijdende Porsches in Rijkspolitie uitvoering.

Al dus een citaat uit het vakblad "Verkeersknooppunt".


sylvester1986

  • Gast
Op foto 12/13 is te zien dat iemand verkeerde verlichting mag demonteren.
=========================================================

Grote controle bij automeeting Groningen
Groningen - De politie heeft zaterdagavond- en nacht een grote controle gehouden tijdens de geregelde automeeting in de omgeving van de Jeverweg in Groningen. De politie deelde na een observatie 30 bekeuringen uit aan de deelnemers.

De controle werd verricht in zowel de avond- als nachtelijke uren. Er werd onder meer bekeurd voor het rijden met te hoge snelheid (5x), vervallen APK (5x), verkeerde verlichting (4x), onjuiste bevestiging kentekenplaat (2x), gladde banden (2x) en onnodig geluid veroorzaken (1x). Eén automobilist werd geklokt met een snelheid van 124 km/uur, waar 50 km/uur is toegestaan. De bestuurder moest direct zijn rijbewijs inleveren. Ook werd een bestuurder gecontroleerd die nog DNA in verband met een onderzoek moest afstaan. Ten slotte werd van één bestuurder een openstaande boete van 200 euro geïnd. De controle verliep in een gemoedelijke sfeer
 
Overlast en racerij
Vrijwel iedere zaterdagavond verzamelt zich in de avonduren een grote groep van bestuurders en liefhebbers van sportieve en/of gepimpte auto’s zich in de omgeving van de Jeverweg. Op een grote parkeerplaats komen zij bij elkaar. Deze meetings gaan echter gepaard met veel overlast. Bestuurders trekken korte sprints over het parkeerterrein, maken zogenaamde burn outs, veroorzaken onnodig geluid met hun luide geluidsinstallaties en geven zij onnodig veel gas. Een aantal van deze bestuurders maakt zich geregeld schuldig aan racen op de omliggende wegen Bornholmstraat, Bergenweg, Osloweg en Lubeckweg. De overlast en het racen tijdens de meeting heeft al meerdere keren tot ongevallen geleid. Veelal jonge onervaren bestuurders verloren de macht over het stuur.  Gelukkig leidden de ongevallen alleen tot blikschade en lichte verwondingen.

Bron:112groningen


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Met een lichtarmatuur wordt de kap bedoelt die over een lamp/led heen zit. Dus een blauwe kap is fout, een witte kap niet. Een blauwe kap bovenop die niet voor lampjes of ledjes zit mag ook nog.

De blauwe kap is al verboden. Als je als voorbeeld neemt een oude brandweer wagen met blauwe zwaailampen. Je haalt de lampjes eruit en houd alleen de blauwe kappen over, dan is dit wettelijk al niet toegestaan.

Het gaat om blauw lichtarmatuur, en staat niets over dat het aangesloten moet zijn en dat er lampjes in moet zitten.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


sylvester1986

  • Gast
Vanavond bij de intocht van Truckstar geweest en daar viel mij op dat er een aantal vrachtwagens met Blauwe en Rode zwaailichten reed, wordt in zo'n geval opgetreden of vanwege het evenement niet?


sylvester1986

  • Gast
Op 0:52 in het enigszins te bij de Blauw/Gele truck dat deze Blauw/Blauw voert.
trucks@ truckstar festival Assen 2013
lenielenus