BLS Ambulances (Basic Life Support)

Auteur Topic: BLS Ambulances (Basic Life Support)  (gelezen 222586 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #240 Gepost op: 2 februari 2012, 22:34:36
Misschien stel ik mijn vraag in de verkeerde topic, maar ik zie hier verschillende titels voor Ambu's.

Kan iemand bij het verschil vertellen tussen een zorgambulance, een B ambulance en een A ambulance?
En waarom heeft een zorgambulance enkel een oranje lichtbalk?
En dan de laatste.. Is niet elke ambu een BLS ambu??
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #241 Gepost op: 2 februari 2012, 23:04:04
Misschien stel ik mijn vraag in de verkeerde topic, maar ik zie hier verschillende titels voor Ambu's.

Kan iemand bij het verschil vertellen tussen een zorgambulance, een B ambulance en een A ambulance?
En waarom heeft een zorgambulance enkel een oranje lichtbalk?
En dan de laatste.. Is niet elke ambu een BLS ambu??

Zorgambulance zit in beginsel geen pleeg, maar een verzorgende op. B-ambulance rijdt in beginsel alleen B-ritten. A-ambulance rijdt ook A-ritten. Sommige zorgambulances hebben alleen een oranje lichtbalk omdat ze geen spoedritten rijden. Een BLS-ambu verzorgt alleen de BASIC life support. De meeste ambulances verzorgen ADVANCED life support. En ga niet vragen wat de logica is van de verschillende termen voor zorgambulances, low-care ambulances, B-ambulances... want dat is allemaal hetzelfde  ;)
greetz,  Enrique


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #242 Gepost op: 2 februari 2012, 23:08:53
En om het plaatje compleet te maken. B-ambulance's zijn ambulance's die bestelde patienten vervoeren rijden en de A-ambulance's zijn ambulance's die spoed vervoer rijden (o.a 112 meldingen). A1 met zwaailicht en sirene en A2 zonder zwaailicht en sirene.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #243 Gepost op: 2 februari 2012, 23:28:01
Het is mij nu een stuk duidelijker.

Maar als diender moet je nieuwsgierig zijn en blijven dus heb toch nog een vraagje. Want kennis is macht.

B ambulances hebben wel OGS en kunnen die ook gebruiken? En kunnen B ambulances ook ingezet worden voor A ritten?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #244 Gepost op: 3 februari 2012, 00:15:01
Niet alle, maar wel veel B ambu's hebben inderdaad OGS.
De redenen hiervoor zijn dat voertuigen met OGS vrijstelling hebben van enkele belastingen en ze ook te gebruiken zijn als reserveambulance. Ook is het handig als men toevalliig een ongeval tegenkomt op een gevaarlijke locatie.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #245 Gepost op: 3 februari 2012, 00:21:56
Niet alle, maar wel veel B ambu's hebben inderdaad OGS.
De redenen hiervoor zijn dat voertuigen met OGS vrijstelling hebben van enkele belastingen en ze ook te gebruiken zijn als reserveambulance. Ook is het handig als men toevalliig een ongeval tegenkomt op een gevaarlijke locatie.

Ok, dus er is ook nog eens over nagedacht met betrekking tot een belastingsvoordeel. Zover had ik nog niet eens gedacht.

Maar iedereen die zo vriendelijk is geweest mijn vragen te beantwoorden, zeer veel dank aan u allen. Zo is mijn kennis weer een beetje gegroeid en dat was het doel toen ik lid werd van dit forum.

Dank u allen!! 0098
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #246 Gepost op: 3 februari 2012, 15:12:16
De meeste B-wagens worden tegenwoordig alleen uitgerust voor het B vervoer. Men wil ook echt steeds meer duidelijk onderscheid gaan maken tussen de A en B voertuigen door onderandere oranje verlichting, alleen secundaire striping, zorgambulance op het voertuig en ga zo maar door. In sommige regio's komt het een enkele keer voor dat ze mee gestuurd worden voor een reanimatie als ze toevallig in de buurt zijn. In Amsterdam-Amstelland hebben ze ook andere kleding aan op de zorgambulance, grijs met geel.
Brandweer Papendrecht


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #247 Gepost op: 4 februari 2012, 01:59:36
De meeste B-wagens worden tegenwoordig alleen uitgerust voor het B vervoer. Men wil ook echt steeds meer duidelijk onderscheid gaan maken tussen de A en B voertuigen door onderandere oranje verlichting, alleen secundaire striping, zorgambulance op het voertuig en ga zo maar door. In sommige regio's komt het een enkele keer voor dat ze mee gestuurd worden voor een reanimatie als ze toevallig in de buurt zijn. In Amsterdam-Amstelland hebben ze ook andere kleding aan op de zorgambulance, grijs met geel.

Je moet ook wel even het verschil maken tussen de ene regio en de andere regio. Er zijn regio's waar verpleegkundigen en chauffeurs de ene dag B-dienst hebben en de andere dag A-dienst. Er zijn regio's waar men het B-vervoer doet door ander personeel ofwel andere voertuigen. Voor zover ik weet is Amsterdam de enige die met oranje zwaailichten rijd, omdat die alleen B-ritten rijden waarvan (relatief) zeker is dat er geen spoed om de hoek komt kijken, de chauffeurs zijn ook geen ambulance-chauffeurs (met SOSA) en de verpleegkundigen zijn ook geen ambulanceverpleegkundigen, als ik mij niet vergis.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #248 Gepost op: 4 februari 2012, 17:48:33
Ok, duidelijk. Dank jullie wel voor de uitleg. Zo zie je maar, zo'n forum is best leerzaam. Als je luistert naar de juiste mensen.  ;D
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


lifeliner4

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 206
Reactie #249 Gepost op: 4 februari 2012, 19:34:17
Blauwie, jij deelt mee ''voor reanimaties''.
Dit is niet waar, iniedergeval niet in NHN.
De 10-431 rijdt sowieso wel een keer per week een spoedrit.
Waarom zal je ook 10 minuten op een ambulance wachten als er al een in de buurt is.