GRIP 1 VOS 1 APU in brand - Schiphol 10-05-2010

Auteur Topic: GRIP 1 VOS 1 APU in brand - Schiphol 10-05-2010  (gelezen 8279 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Neetje

  • ICTer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 258
  • Zwaailichten/balken en sirene verzamelaar
Reactie #10 Gepost op: 10 mei 2010, 20:50:54
Ik heb net een smsje gestuurd om een update te krijgen over de situatie daar, meer informatie dan die ik al gegeven heb heb ik op het moment niet.

Later meer ;)


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #11 Gepost op: 10 mei 2010, 20:53:07
Vliegtuigen
Het primaire doel van een vliegtuig-APU is de energie leveren voor het starten van de hoofdmotoren. Turbinemotoren van vliegtuigen hebben grote zware rotorbladen, die moeten worden opgevoerd naar hoge rotatiesnelheid voordat de compressie in de motor voldoende is en de ontsteking van de brandstof kan plaatsvinden. Dit proces vereist meer energie dan geleverd kan worden door een accu of batterij van acceptabel formaat. De APU lost dit probleem op door het vliegtuig in twee stappen van energie te voorzien. Eerst wordt de APU gestart door een elektrische motor, die wel door een accu kan worden gestart of door een externe krachtbron. Nadat de APU is gestart, levert deze de elektrische energie voor het vliegtuig en de pneumatische energie voor het starten van de vliegtuigmotoren.

APU's hebben ook andere functies. Zo leveren ze de stroom voor het aandrijven van de elektrische systemen aan boord voordat het vliegtuig vertrekt, Verder levert de APU pneumatische druk om de airconditioning systemen aan te drijven. Sommige APU’s zijn ook verbonden aan een hydraulische pomp, zodat monteurs en crews het vliegtuig deels kunnen besturen zonder de hoofdmotoren te hoeven starten. Dit systeem kan ook als backup worden gebruikt indien de motor uitvalt tijdens een vlucht.

Bron??
Mike
Moderator



Sorry Mike... Wikipedia


just me

  • Boa OV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
Reactie #12 Gepost op: 10 mei 2010, 20:54:06
112meldingen
20:53:32 10-05-10[KEN]TELEFONISCH CONTACT [ac] alarm centrale SVP SPOED
0106581Monitorcode Officieren Kennemerland
0108999Monitorcode Brandweer Kennemerland
0106520Officier van Dienst Zuid Kennemerland


Cyberzone

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #13 Gepost op: 10 mei 2010, 20:54:44
Is het al bekent om welke airline het gaat? Zou wel willen weten welke vlucht het was.
Eerstejaars Toegepast Psycholoog


just me

  • Boa OV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
Reactie #14 Gepost op: 10 mei 2010, 20:57:11
Transavia

bron rtlnieuws.nl


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #15 Gepost op: 10 mei 2010, 20:57:50
@mike
het klopt wel wat Robert v..... zegt.
De APU staat voor auxilery power unit.
Als de hoofdmotoren(Truboprop/jet) aan staan nemen zij de elektrische voorziening, hydraulische systemen enz over. en dan kan de APU uit. Mocht nou tijdens de de vlucht de motoren uitvallen kan de APU gestart worden zodat het vliegtuig gecontroleerd kan landen.

Verder als 20:07 het incident VOS 1 incident klaar is waarom kom er dan een GRIP 1 achter aan ?
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


just me

  • Boa OV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
Reactie #16 Gepost op: 10 mei 2010, 20:57:51
Evacutatie passagiers op Schiphol
Op Schiphol zijn 180 passagiers via de glijbanen uit een vliegtuig van Transavia geëvacueerd.
Vlucht naar Faro
Er zou brand in een van de motoren zijn ontstaan. Het gaat om vlucht HV 321 naar Faro in het zuiden van Portugal.

bron: rtlnieuws.nl


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #17 Gepost op: 10 mei 2010, 21:00:34
20:59:29   10-05-10   14/111   GROUP-1   EINDE GRIP 1 AFGESCHAALD NAAR GRIP 0
       GRIP 1    0106500   BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Regionaal Commandant)
       GRIP 1    0106545   BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Leider Operationeel Team)
       GRIP 1    0127079   BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Multi Proces Coördinator MICK)
       GRIP 1    0127170   BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Coördinator CoPI)
       GRIP 1    0127185   BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Persvoorlichting piket)
       GRIP 1    0127190   MKA Veiligheidsregio Kennemerland (HS-GHOR piket)
       GRIP 1    0127220   BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Hoofd Stafsectie Informatie)
       GRIP 1    0127325   BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD-G Zuid - Groepscode)
       GRIP 1    0127410   Veiligheidsregio Kennemerland (Hoofd stafsectie Politie) (Infocode)
       GRIP 1    0127420   Veiligheidsregio Kennemerland (Korpsleiding Politie) (Infocode)
       GRIP 1    0128005   BRW Haarlemmermeer (Burgemeester)
       GRIP 1    0128025   BRW Haarlemmermeer (Adviseur OOV - Openbare Orde en Veiligheid)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #18 Gepost op: 10 mei 2010, 21:02:08
Evacutatie passagiers op Schiphol
Op Schiphol zijn 180 passagiers via de glijbanen uit een vliegtuig van Transavia geëvacueerd.
Vlucht naar Faro
Er zou brand in een van de motoren zijn ontstaan. Het gaat om vlucht HV 321 naar Faro in het zuiden van Portugal.

bron: rtlnieuws.nl

Is 180 passagiers een VOS 1?  ??? ::) 8)


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #19 Gepost op: 10 mei 2010, 21:03:10
Is 180 passagiers een VOS 1?  ??? ::) 8)

Nee
VOS 3 - 'mayday call', een waarschuwing dat er een serieus probleem is, 50-250 personen aan boord.
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P