Rode Kruis in de politiek!?

Auteur Topic: Rode Kruis in de politiek!?  (gelezen 7288 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #10 Gepost op: 12 mei 2010, 09:31:21
Nou dit mag een afdeling sowieso niet zelf bepalen als dit evt. in strijd is met de grondbeginselen, dan moet er automatisch contact gezocht worden met LB waar zij dan een uitspraak over doen..

Het is wel goed bedoeld, maar als je een rode kruiser aanvalt is het een oorlogsmisdaad (dacht ik, of geldt dit alleen als er doden vallen???) en niet de geweld tegen de hulpverlener waar onder de ambulance valt in het 'nederlandse strafrecht'.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

JordyDelwel

• Senior gebruiker
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #11 Gepost op: 12 mei 2010, 12:28:52
Zo dan, dat filmpje ziet er in mijn ogen nogal ''goedkoop'' uit, bizar dat Rk (afdeling 's-Hertogenbosch, daar is de PAM in iedergeval van) hieraan meewerkt.
Dat geluid doet me trouwens denken aan het PC spel: Emergency 4 (Helmondmod) precies zelfde ambulancegeluidje  ;D
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 12 mei 2010, 13:16:26
Het is wel goed bedoeld, maar als je een rode kruiser aanvalt is het een oorlogsmisdaad (dacht ik, of geldt dit alleen als er doden vallen???) en niet de geweld tegen de hulpverlener waar onder de ambulance valt in het 'nederlandse strafrecht'.

Oorlogsmisdaad? Ben benieuwd wie hier duidelijkheid over kan geven  ::)

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #13 Gepost op: 12 mei 2010, 15:31:21
Oorlogsmisdaad? Ben benieuwd wie hier duidelijkheid over kan geven

Volgens mijn NRK boekje staat daar in dat het een oorlogsmisdaad is als een RK'er zich in een missiegebied of oorlogsgebied bevind. Niet in een burgersituatie...

geert+

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #14 Gepost op: 12 mei 2010, 17:08:55
te lezen op nu.nl

Rode Kruis boos op Verdonk om verkiezingsspot
Uitgegeven: 12 mei 2010 16:48
Laatst gewijzigd: 12 mei 2010 16:48

DEN HAAG - Het Rode Kruis eist van Rita Verdonk dat zij beelden van een Rode Kruisvrijwilliger en een Rode Kruisambulance uit haar verkiezingsspotje voor haar partij TON haalt.
 Het Rode Kruis opereert overal ter wereld onpartijdig, onafhankelijk en neutraal en vanwege die grondbeginselen wil de organisatie niet worden geassocieerd met welke partij dan ook.

Algemeen directeur Cees Breederveld van het Nederlandse Rode Kruis heeft Verdonk woensdag in een brief verzocht ''ten spoedigste'' op te houden met de publicatie van de bewuste beelden. ''Ik wijs u er daarbij op dat het oneigenlijk gebruik van het Rode Kruisembleem in publicaties strafbaar is.''

In het filmpje wordt onder meer gespeeld hoe twee ambulancebroeders worden aangevallen en met de dood worden bedreigd. ''Dit is het Nederland van nu'', zegt Verdonk dan.

© ANP
EHV-er +AED, O&V, verbindingen, basis marifonie, Coordinator logistiek NRK afd. Voorne putten & Rozenburg. Centralist op PAC.  kijk niet naar wat er n

GHD

• Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 12 mei 2010, 18:09:46
Citaat
Overlegd

Een woordvoerder van TON zegt tegenover NU.nl dat de partij de brief, die te zien is op opiniesite Joop.nl, nog niet heeft ontvangen. Hij zegt daarom niet formeel te kunnen reageren. Wel laat hij weten dat over de opnames vooraf zou zijn overlegd met lokale medewerkers van het Rode Kruis.

zo te lezen heeft TON dus netjes overlegd...en met toestemming van de afdeling het filmpje gemaakt...
ik vind dat ze verder geen blaam treffen....
vind het alleen ongelooflijk dom van de afdeling dat ze er niet bij na hebben gedacht om toestemming te vragen in den haag..
en dat ze de grondbeginselen even zijn vergeten.

Mederiacvm

• Forum gebruiker
  • The chances of anything coming from Mars.....
Reactie #16 Gepost op: 12 mei 2010, 18:20:36
zo te lezen heeft TON dus netjes overlegd...en met toestemming van de afdeling het filmpje gemaakt...
ik vind dat ze verder geen blaam treffen....
vind het alleen ongelooflijk dom van de afdeling dat ze er niet bij na hebben gedacht om toestemming te vragen in den haag..
en dat ze de grondbeginselen even zijn vergeten.

Er staat dat er overleg is geweest met lokale medewerkers van het Rode Kruis. Ik ken de afdeling Den Bosch niet maar het zou zelfs zomaar kunnen zijn dat het bestuur van de afdeling niet eens op de hoogte was en dat het een actie is van slechts een handvol vrijwilligers die het leuk vonden als ambu-plegen te figureren.
Daarmee praat ik het verre van goed, maar ik kan me zomaar voorstellen... dat in hun enthousiasme deze vrijwilligers verder niet hebben nagedacht over de verdere consequenties van deze actie.
Had een dag maar 48 uur

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #17 Gepost op: 12 mei 2010, 18:51:29
Rode Kruis boos op Verdonk om verkiezingsspot
Uitgegeven:    12 mei 2010 16:48
Laatst gewijzigd:    12 mei 2010 17:23

DEN HAAG - Het Rode Kruis eist van Rita Verdonk dat zij beelden van een Rode Kruisvrijwilliger en een Rode Kruisambulance uit haar verkiezingsspotje voor haar partij TON haalt.

Het Rode Kruis opereert overal ter wereld onpartijdig, onafhankelijk en neutraal en vanwege die grondbeginselen wil de organisatie niet worden geassocieerd met welke partij dan ook.

Algemeen directeur Cees Breederveld van het Nederlandse Rode Kruis heeft Verdonk woensdag in een brief verzocht ''ten spoedigste'' op te houden met de publicatie van de bewuste beelden. ''Ik wijs u er daarbij op dat het oneigenlijk gebruik van het Rode Kruisembleem in publicaties strafbaar is.''

In het filmpje wordt onder meer gespeeld hoe twee ambulancebroeders worden aangevallen en met de dood worden bedreigd. ''Dit is het Nederland van nu'', zegt Verdonk dan.

Overlegd

Een woordvoerder van TON zegt tegenover NU.nl dat de partij de brief, die te zien is op opiniesite Joop.nl, nog niet heeft ontvangen. Hij zegt daarom niet formeel te kunnen reageren. Wel laat hij weten dat over de opnames vooraf zou zijn overlegd met lokale medewerkers van het Rode Kruis.

© ANP/NU.nl

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #18 Gepost op: 12 mei 2010, 19:19:06
Dom, dom, dom... Hier gaat de betreffende afdeling (terecht!!!) problemen mee krijgen.
Arts  www.alphalog.nl

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 13 mei 2010, 01:19:02
Is het niet strafbaar om je voor te doen als ambulancepersoneel? De vrijwilligers van het RK in het filmpje hebben niet de kleding en het busje, maar ze worden wel ambulancehulpverleners genoemd en er is in het filmpje een drietoon onder hun PAM gemonteerd. Kunnen we daar niets strafbaars uithalen?  >:D

Sowieso vrij kansloos.. De ambulancedienst wilde waarschijnlijk niet meewerken, dus hebben ze het RK maar gevraagd..?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..