Verdrinking & eerste hulp

Auteur Topic: Verdrinking & eerste hulp  (gelezen 17291 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #70 Gepost op: 14 augustus 2004, 21:49:56
We zijn nu aardig off topic, dus ik kan nog wel een suggestie doen. Namelijk over onder en overfinanciering van de hulpverlening in Nederland. Een gevoelig maar interessant onderwerp. Als voorzet: de strandreddingsbrigades zijn ondergefinancierd en de brandweerongevalleneenheden zijn overgefinancierd. Met onder en overgefinancierd bedoel ik het kost weinig of veel per slachtoffer dat zij voorkomen dan wel redden.

Rolf, misschien iets voor een nieuw topic?
Koen,
Ik ben zeker benieuwd naar de onderbouwing van deze stelling.. ;D leuke discussie.. maar wel off-topic..

Henk, heeft wel gelijk, en je moet je realiseren dat je een goede en snelle adequate hulpverlening, de samenleving eigenlijk veel geld bespaart.. Maar dat maar beperkt terug komt in de kas van de hulpverleners is een feit.. En de vraag moet je dan wel investeren, of niet...
wat is het waard om de overlevingskansen van een potentiele slachtoffer te vergroten en de revalidatietijd ernstig te bekorten..

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #71 Gepost op: 15 augustus 2004, 01:56:12
Over de onderbouwing wil ik het juist hebben, aangezien er geen bruikbaar cijfermateriaaal is. Ik zie alleen dat door het duiken de waterongevallen eenheid erg veel geld kost en men weinig reddingen uitvoert en veel bergingen (waarbij je je af kan vragen of bergen een brandweer taak is). En dat de strandbrigades regelmatig reddingen uitvoeren, ook voorkomen zij waterongelukken door het preventieve werk dat ze doen. Dat gebeurt voor relatief weinig geld. Mogelijk dat jullie een schatting weten van wat het kost iemand voor een waterongevallen eenheid van de brandweer op te leiden? Voor een brigade strandwacht stel ik die kosten alvast op 1000 Euro (een mooi rond bedrag).
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #72 Gepost op: 15 augustus 2004, 09:25:21
Heren jullie gaan nu inderdaad iets te ver off topic. Voor financiele jaarverslagen graag onderling regelen, maar niet in deze topic.

Waarom of topic? Welke eerste hulp je verleent bij verdrinking hangt mede af de kosten die je bereid bent daarvoor te maken. Hoe meer je investeert in je opleiding en apparatuur, hoe groter de kans op een geslaagde redding.

Henk

Helemaal mee eens,

waarom hebben reddingsbrigades een AED, zuurstof etc in hun hulpverleningsvoertuig? Om zo snel mogelijk adequate hulp te kunnen leveren waarbij de kwaliteit van de hulpverlening verhoogt wordt door het geven van bijvoorbeeld zuurstof.
Maar dat geld ook voor voertuigen van strandreddingsbrigades welke als hulpverleningsvoertuig ingezet worden. De eene reddingsbrigade neemt genoegen met een pick-up, terwijl de andere reddingsbrigade hun voertuig totaal inricht voor slachtoffervervoer met eigen brancard, goede communicatiemiddelen etc. ook dit behoort bij het kwalitatieve plaatje dat redding en eerste hulp heet. (verdrinking > redding > eerste hulp)
En als we nu toch bezich zijn ook voor alle materiaal en opleidingen van reddingsbrigades, immers het primaire doel van die reddingsbrigades is de voorkoming van de verdrinkingsdood in de ruimste zin des woords.
Elke hulpverlening start met communicatie.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #73 Gepost op: 15 augustus 2004, 11:38:44
Klopt, ik houd vol dat de kwaliteit van je eerste hulp afhangt van wat je er aan uitgeeft. Je kan van alles bedenken, maar als je daar geen geld aan uit geeft komt er niets van. Als dat aspect buiten beschouwing blijft kun je er niet over discusiėren en kunnen we beter stoppen. Natuurlijk -en dat is wat Koen bedoelt denk ik- ligt dat voor ambulance en brandweer wat anders, hun budget is veel ruimer en de ambulance chauffeur pakt/bestelt wat hij nodig heeft en zo hoort dat ook, hij kan zich niet voorstellen dat dit bij de eerste hulpverlener van de reddingsbrigade en zelfs de KNRM anders is. Dat daar het nogal eens voor komt dat er iets niet is wat wel goed gebruikt zou kunnen worden. Als je er over praat daar verandering in te brengen kom je onlosmakelijk op het fenomeen geld.
Natuurlijk zal ik alles in het werk stellen om een mensenleven te redden, maar ik kan moeilijk euro's gaan drukken in mijn schuurtje. Ook daar zie je dat door gezamelijke aanpak verbetering bereikt zou kunnen worden. Of je moet vinden dat door de reddingsbrigade alleen BLS gegeven moet worden met als enig hulpmiddel de EHBO trommel.

Henk