Dubbele alarmeringen; mogelijke GMS-bug?

Auteur Topic: Dubbele alarmeringen; mogelijke GMS-bug?  (gelezen 53978 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

nirosmen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,284
  • Brandmeester, ploegchef en oefenleider
Reactie #10 Gepost op: 3 januari 2010, 23:06:44
[off-topic en misschien afsplitsen naar alarmeringen brandweer?]

kan het niet zo zijn dat er op twee meldtafels gelijktijdig hetzelfde incident is aangemaakt?

Kan, maar GMS geeft dit middels een pop-up aan....... O0


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #11 Gepost op: 4 januari 2010, 02:33:37
kan het niet zo zijn dat er op twee meldtafels gelijktijdig hetzelfde incident is aangemaakt?

Dat sluit ik uit, want in alle gevallen is te zien dat het gaat om exact gelijktijdige (verschil van 1 seconde) alarmeringen en nooit met een paar seconden verschil.

Als ik het goed begrijp, wordt er dubbel gealarmeerd wanneer je 2x op IV klikt? Dus 1 keer extra (onnodig) klikken is genoeg om 2x een TS en 1x een HW extra te alarmeren? Dat lijkt mij eigenlijk heel "goedkoop".

Dunedain werkt zelf met GMS dus kan uit ervaring spreken. Toch vind ik het net als jou behoorlijk "goedkoop". Sommige zaken in Windows werken met 1 klik, andere met 2. Per ongeluk dubbelklikken gebeurt heel erg snel en dat mag in zo'n cruciaal systeem absoluut niet voorkomen.

Toch denk ik dat Dunedain een denkfout maakt, ook al heeft hij wel ervaring met GMS en ik niet (sorry dat ik weer eens eigenwijs ben). Het is en blijft 1 incident en de 2 alarmeringen hebben er alle schijn van 2 totaal onafhankelijke incidenten te zijn aangezien het twee volledig gescheiden inzetvoorstellen zijn. Ik kan me met geen mogelijkheid voorstellen hoe een 2xTS+1xHW incident door nogmaals te alarmeren (volgens mij is dat HER-alarmeren) wederom 2xTS+1xHW op kan leveren zonder dat er daadwerkelijk is opgeschaald. Zoiets is simpelweg te foutgevoelig...


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #12 Gepost op: 10 mei 2010, 17:17:54
p2kflex
17:17:33 10-05-10GROUP-2P 1 Voertuig te water A7 L BEETSTERZWAAG 28->TIJNJE 27 155,8 BZWA Inzet TS1DRACH WOLEEUWA
0303063BRW Veiligheidsregio Friesland (OvD Midden)
0303068BRW Veiligheidsregio Friesland (OvD Oost)
0303426BRW Leeuwarden (Duikers)
0303702BRW Smallingerland (Drachten) (Blusploeg 2)
0303704BRW Smallingerland (Drachten) (Blusploeg 4)
0303706BRW Smallingerland (Drachten) (HV ploeg 1) (HV1 678)
p2kflex
17:17:31 10-05-10GROUP-1P 1 Voertuig te water A7 L BEETSTERZWAAG 28->TIJNJE 27 155,8 BZWA Inzet TS1BEETS HVGORRED WOHEEREN WOSNEEK
0302359BRW Heerenveen (Bruggen)
0302366BRW Sneek (Groepscode Bruggen)
0303060BRW Veiligheidsregio Friesland (OvD Zuid - West)
0303068BRW Veiligheidsregio Friesland (OvD Oost)
0303340BRW Heerenveen (Commandant)
0303351BRW Heerenveen en Jubbega (Duikers)
0303361BRW Heerenveen (OvD)
0303610BRW Opsterland (Beesterzwaag) (Commando)
0303613BRW Opsterland (Beesterzwaag) (Blusploeg)
0303615BRW Opsterland (Commandant)
0303623BRW Opsterland (Gorredijk) (Blusploeg)
0303721BRW Sneek (HV Ploeg)
0303741BRW Sneek (Duikploegleider)
0303742BRW Sneek (Duikers)


Hunter, weet je ondertussen al meer over het 'dubbel alarmeren' of zou dat hier niet van toepassing zijn?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #13 Gepost op: 11 mei 2010, 01:29:37
17:17:33 10-05-10 GROUP-2  P 1 Voertuig te water A7 L BEETSTERZWAAG 28->TIJNJE 27 155,8 BZWA Inzet TS1DRACH WOLEEUWA
17:17:31 10-05-10 GROUP-1  P 1 Voertuig te water A7 L BEETSTERZWAAG 28->TIJNJE 27 155,8 BZWA Inzet TS1BEETS HVGORRED WOHEEREN WOSNEEK

Hunter, weet je ondertussen al meer over het 'dubbel alarmeren' of zou dat hier niet van toepassing zijn?

Goed opgemerkt! Dit is er inderdaad ook eentje. Nee, nog geen idee helaas :(


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #14 Gepost op: 13 mei 2010, 15:16:10
p2kflex
15:15:00 13-05-10GROUP-1Prio 1 PA Oudlaan 24 Binnenbrand (soort pand: schoorsteen) 2150 4230 2230 9092
1500010BRW Haaglanden (Monitorcode)
1500092BRW Haaglanden (ROvD Noord-1)
1500371BRW Haaglanden (Delft - Kazernealarm)
1500392BRW Haaglanden (Zoetermeer-Oosterheem - Kazernealarm)
1500395BRW Haaglanden (Zoetermeer-Stadshart  - Chauffeurs)
1500519BRW Haaglanden (Delft - Lichtkrant)
1500525BRW Haaglanden (Zoetermeer-Oosterheem - Lichtkrant)
1500526BRW Haaglanden (Zoetermeer-Stadshart  - Lichtkrant)


15:15:04 13-05-10  GROUP-2  Prio 1 PA Oudlaan 24 Binnenbrand (soort pand: schoorsteen) 4250 3130 7430 9090
1500010BRW Haaglanden (Monitorcode)
1500090BRW Haaglanden (OvD Noord)
1500104BRW Haaglanden (Den-Haag-Leidschenveen - Bevelvoerder)
1500371BRW Haaglanden (Delft - Kazernealarm)
1500412BRW Haaglanden (Pijnacker-Nootdorp - Kazernealarm)
1500504BRW Haaglanden (Den-Haag-Leidschenveen - Lichtkrant)
1500519BRW Haaglanden (Delft - Lichtkrant)
1500520BRW Haaglanden (Pijnacker-Nootdorp - Lichtkrant)


Vetgedrukt is 1e inzetvoorstel, de ander is de 2e.


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #15 Gepost op: 13 mei 2010, 15:39:09
En de 1e is 4 seconde later
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #16 Gepost op: 13 mei 2010, 15:43:21
En de 1e is 4 seconde later

Naar de tijden moet je niet teveel kijken, ze zijn exact op hetzelfde moment verzonden, daarom staat er GROUP-1 en GROUP-2. Netwerktechnisch moeten deze 2 alarmeringen (in tijd) van elkaar gescheiden worden omdat er overeenkomstige capcodes in zitten. Die kunnen niet op hetzelfde moment 2 gelijktijdige alarmeringen ontvangen. Hoop dat ik het begrijpelijk schrijf, maar in alle eerder genoemde voorbeelden gaat het om exact gelijktijdige oproepen, het tijdsverschil van enkele seconden moet je even vergeten. Net zoiets als dat je even hard naast elkaar kunt rijden op de snelweg, maar niet op dezelfde baan :)


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #17 Gepost op: 13 mei 2010, 15:48:13
Naar de tijden moet je niet teveel kijken, ze zijn exact op hetzelfde moment verzonden, daarom staat er GROUP-1 en GROUP-2. Netwerktechnisch moeten deze 2 alarmeringen (in tijd) van elkaar gescheiden worden omdat er overeenkomstige capcodes in zitten. Die kunnen niet op hetzelfde moment 2 gelijktijdige alarmeringen ontvangen. Hoop dat ik het begrijpelijk schrijf, maar in alle eerder genoemde voorbeelden gaat het om exact gelijktijdige oproepen, het tijdsverschil van enkele seconden moet je even vergeten. Net zoiets als dat je even hard naast elkaar kunt rijden op de snelweg, maar niet op dezelfde baan :)

Tenzij je op de motor bent
Hoe zit het dan met pager waarop Ik 2 capcodes maar1 melding krijg
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #18 Gepost op: 13 mei 2010, 15:54:01
Hoe zit het dan met pager waarop Ik 2 capcodes maar1 melding krijg

Dat is 1 alarmering. 1 alarmering kan wel 1000 capcodes bevatten, maar hierboven hebben we het over 2 afzonderlijke alarmeringen. Binnen GMS is het weliswaar 1 incident, maar er is 2x voor gealarmeerd. Geen heralarmering voor dezelfde eenheden, maar een totaal nieuw inzetvoorstel met andere voertuigen (alles dubbel dus, 4xTS, 2xHW en 2xOvD). De pieper herkent 1 of meerdere capcodes, laat het bericht zien en de herkende capcodes en in bovenstaand geval zou de pager gewoon 2x gaan, mits je codes geprogrammeerd hebt die in beide groepen voorkomen, of de monitorcode of Delft, die zaten in beide groepen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #19 Gepost op: 14 mei 2010, 00:30:44
17:17:33   10-05-10      GROUP-2   P 1 Voertuig te water A7 L BEETSTERZWAAG 28->TIJNJE 27 155,8 BZWA Inzet TS1DRACH WOLEEUWA

17:17:31   10-05-10      GROUP-1   P 1 Voertuig te water A7 L BEETSTERZWAAG 28->TIJNJE 27 155,8 BZWA Inzet TS1BEETS HVGORRED WOHEEREN WOSNEEK

Hunter, weet je ondertussen al meer over het 'dubbel alarmeren' of zou dat hier niet van toepassing zijn?

Volgens mij is dit geen dubbel alarmering. Hier zit enkel een verschil in van enkele seconden en gaat over verschillende korpsen en geen dubbele meldingen. Voor zover mij bekend heeft dit te maken met de inzet van de WO's waarbij niet allle WO's altijd volledig bemand zouden kunnen worden waardoor enkele posten elkaar versterken.