Dubbele alarmeringen; mogelijke GMS-bug?

Auteur Topic: Dubbele alarmeringen; mogelijke GMS-bug?  (gelezen 52747 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #30 Gepost op: 27 mei 2010, 10:21:04
De centralist kan maar 1 keer een alarmering doen. Daarna is het inzetvoorstel leeg en kan er niets meer gealarmeerd worden. Er wordt dus niet 2 keer op een alarmeerknop gedrukt. Wat wel kan gebeuren is dat twee centralisten ieder een melder aan de telefoon krijgen en ze maken alletwee de melding aan.

GMS zal op dat moment aangeven dat er een zogenaamde dubbelmeldig is. Alleen zijn de meeste (denk alle) centralisten vaak zo snel dat GMS nog niet heeft kunnen "bekijken" dat er twee meldingen op het zelfde adres gemaakt zijn. Als de centralisten dan het inzetvoorstel laten berekenen, zal GMS beide meldingen voorzien van de benodigde voertuigen. Dit kunnen (afhankelijk van de instellingen in GMS) dezelfde zijn maar meestal zijn het andere voertuigen.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #31 Gepost op: 27 mei 2010, 14:20:57
De centralist kan maar 1 keer een alarmering doen. Daarna is het inzetvoorstel leeg en kan er niets meer gealarmeerd worden. Er wordt dus niet 2 keer op een alarmeerknop gedrukt. Wat wel kan gebeuren is dat twee centralisten ieder een melder aan de telefoon krijgen en ze maken alletwee de melding aan.

Dat is inderdaad het meest waarschijnlijke, maar het opvallende is dat deze dubbelmeldingen altijd exact op hetzelfde moment worden verzonden. Die 1 of 2 seconden verschil dat is iets netwerktechnisch. Je ziet GROUP-1 en GROUP-2 bij staan, dat geeft aan dat het 2 afzonderlijke, doch gelijktijdige oproepen zijn, waardoor het netwerk en de pagers ze uit elkaar kunnen houden. Je zou toch verwachten dat er soms ook 5 seconden tussen zitten en daar kan ik in mijn zeer uitgebreide archief totaal geen voorbeelden van vinden...


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #32 Gepost op: 27 mei 2010, 14:27:17
Dat is inderdaad het meest waarschijnlijke, maar het opvallende is dat deze dubbelmeldingen altijd exact op hetzelfde moment worden verzonden. Die 1 of 2 seconden verschil dat is iets netwerktechnisch. Je ziet GROUP-1 en GROUP-2 bij staan, dat geeft aan dat het 2 afzonderlijke, doch gelijktijdige oproepen zijn, waardoor het netwerk en de pagers ze uit elkaar kunnen houden. Je zou toch verwachten dat er soms ook 5 seconden tussen zitten en daar kan ik in mijn zeer uitgebreide archief totaal geen voorbeelden van vinden...
Op zich ook logisch. Bij 5 seconde tijds verschil is er tijd voor overleg geweest. Deze alarmeringen zijn vaak paniek melders of zeer seriieuze meldingen. Hierbij valt te denken aan woningbranden of voertuig te water. Bij een buitenbrand zal het minder vaak gebeuren
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


tatuta

  • NRK - EHBO'er
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 418
  • Geinterreseerde
    • Valvas Multimedia
Reactie #33 Gepost op: 4 juni 2010, 13:59:26
nou eens wat anders:

19:03:35 03-06-10 GROUP-2 ALARM 24U PLOEG DEN BOSCH > PERSOON TE WATER: HERVENSEBAAN 4 JB.( LOC. CAR) PAAZ 'S-HERTOGENBOSCH 672WO 634TS
1170851BRW 's-Hertogenbosch (24U Ploeg)
1170855BRW 's-Hertogenbosch (Bevelvoerders)
1170899BRW 's-Hertogenbosch (Monitorcode)
1180898BRW 's-Hertogenbosch (Lichtkrant)
1180899BRW 's-Hertogenbosch (Techniek)
p2kflex
19:03:33 03-06-10GROUP-1ALARM DUIKERS DEN BOSCH > PERSOON TE WATER: HERVENSEBAAN 4 JB.( LOC. CAR) PAAZ 'S-HERTOGENBOSCH 672WO 634TS
1170851BRW 's-Hertogenbosch (24U Ploeg)
1170855BRW 's-Hertogenbosch (Bevelvoerders)
1170899BRW 's-Hertogenbosch (Monitorcode)
1180898BRW 's-Hertogenbosch (Lichtkrant)
1180899BRW 's-Hertogenbosch (Techniek)
p2kflex
19:03:33 03-06-10-ALPHA-ALARM OVD D1 > PERSOON TE WATER: HERVENSEBAAN 4 JB.( LOC. CAR) PAAZ 'S-HERTOGENBOSCH 672WO 634TS
1170011BRW Brabant Noord (OvD Kring 1 - 's-Hertogenbosch)

5:34:44 04-06-10 GROUP-2 ALARM 24U PLOEG DEN BOSCH > PERSOON TE WATER: HINTHAMERSTRAAT 'S-HERTOGENBOSCH 672WO 634TS
1170851BRW 's-Hertogenbosch (24U Ploeg)
1170855BRW 's-Hertogenbosch (Bevelvoerders)
1170899BRW 's-Hertogenbosch (Monitorcode)
1180898BRW 's-Hertogenbosch (Lichtkrant)
1180899BRW 's-Hertogenbosch (Techniek)
p2kflex
05:34:42 04-06-10GROUP-1ALARM DUIKERS DEN BOSCH > PERSOON TE WATER: HINTHAMERSTRAAT 'S-HERTOGENBOSCH 672WO 634TS
1170851BRW 's-Hertogenbosch (24U Ploeg)
1170855BRW 's-Hertogenbosch (Bevelvoerders)
1170899BRW 's-Hertogenbosch (Monitorcode)
1180898BRW 's-Hertogenbosch (Lichtkrant)
1180899BRW 's-Hertogenbosch (Techniek)
p2kflex
05:34:40 04-06-10-ALPHA-ALARM OVD D1 > PERSOON TE WATER: HINTHAMERSTRAAT 'S-HERTOGENBOSCH 672WO 634TS
1170011BRW Brabant Noord (OvD Kring 1 - 's-Hertogenbosch)


ovd 1 x
de rest 2x is dit ook dan mischien een bug
NRK:                                         District ’s-Hertogenbosch e.o.       EHBO’er


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #34 Gepost op: 4 juni 2010, 15:36:38
Hoezo bug?
Bij de ene melding Duikers en andere 24U ploeg^^
Brabant Noord heaaa O0 O0 O0


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #35 Gepost op: 4 juni 2010, 15:53:28
Lees eerste even de strekking van dit item door voordat je reageert.

Dat is juist de dubbele allarmering. De GMS stuurt eerst de voertuigen weg voor het incident, door middel van een inzetvoorstel. Daarna wordt er nog een keer gealamreerd en GMS stuurt weer dezelfde aantal en typen voertuigen weg naar hetzelfde adres, alleen de voertuigen en ploegen die als eerst zijn geallarmeerd zijn dan dus bezet omdat ze 1 seconde daarvoor zijn ingezet.

Hierop neemt GMS de eerstvolgende voertuigen en ploegen die op dat adres het snelst kunnen aankomen.

Hoezo bug?
Bij de ene melding Duikers en andere 24U ploeg^^
Brabant Noord heaaa O0 O0 O0
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #36 Gepost op: 4 juni 2010, 15:57:21
Lees eerste even de strekking van dit item door voordat je reageert.

Dat is juist de dubbele allarmering. De GMS stuurt eerst de voertuigen weg voor het incident, door middel van een inzetvoorstel. Daarna wordt er nog een keer gealamreerd en GMS stuurt weer dezelfde aantal en typen voertuigen weg naar hetzelfde adres, alleen de voertuigen en ploegen die als eerst zijn geallarmeerd zijn dan dus bezet omdat ze 1 seconde daarvoor zijn ingezet.

Hierop neemt GMS de eerstvolgende voertuigen en ploegen die op dat adres het snelst kunnen aankomen.

Zal wel aan mijn liggen dit is bijna altijd al geweest?
Is meestal ook als Redvoertuig en TS weg moet...
En na mijn weten is het nog steeds geen bug O0 O0
Zo is Brabant - Noord nou eenmaal met P2000

En als hij 2 x gemeld is hoort OVD D2A mee te gaan bij 2de alarmering... ze werken sinds tijdje samen....


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #37 Gepost op: 4 juni 2010, 19:37:43
Dat is juist de dubbele allarmering. De GMS stuurt eerst de voertuigen weg voor het incident, door middel van een inzetvoorstel. Daarna wordt er nog een keer gealamreerd en GMS stuurt weer dezelfde aantal en typen voertuigen weg naar hetzelfde adres, alleen de voertuigen en ploegen die als eerst zijn geallarmeerd zijn dan dus bezet omdat ze 1 seconde daarvoor zijn ingezet

Fout, de alarmeringen van Brabant-Noord zijn al vanaf dag-1 afwijkend geweest. Het is daar namelijk niet GMS wat alarmeert, maar een externe applicatie. Wel is het zo dat je (deels) de GMS-tekst te zien krijgt, die wordt namelijk naar die applicatie gestuurd. Die applicatie plaatst er voor elk te alarmeren korps (of functionaris) een aparte tekst voor en zet ook de voertuignummers erachter (komen niet uit GMS). Dat geeft dus in veel gevallen verschillende teksten per alarmering en dus meerdere, afzonderlijke, doch wel gelijktijdige oproepen.

Deze vallen echter niet binnen dit topic.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #38 Gepost op: 4 juni 2010, 21:29:20
En dan nog het is GEEN bug maar de normale werking van GMS.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #39 Gepost op: 5 juni 2010, 14:17:16
Het enige wat ik hiervan een bug zou kunnen vinden is dat er twee keer dezelfde ploeg met een verschillende benaming wordt gealarmeerd. Daar waar voorheen alleen de tekst 24U PLOEG werd gehanteerd gaat dezelfde alarmering bij waterongevallen vooraf met een alarmering voor DUIKERS DEN BOSCH. Men krijgt dus twee keer dezelfde alarmering alleen met een verschillende benaming.