Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 537974 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #100 Gepost op: 5 juni 2004, 16:48:27
René dat zal nu juist de reden zijn dat wij ook nog een praktijkgedeelte hebben in de HBT opleiding waarbij je ook in praktische zin getraind wordt.

Nogmaals ik begrijp jullie standpunt wel maar nog steeds niet overtuigd dat het niet mag, dus ja  :)

Rene112

• Gast
Reactie #101 Gepost op: 5 juni 2004, 16:52:29
Er staat in principe onder leiding van een bevelvoerder! Dit houdt in dat het dus niet altijd zo hoeft te zijn. In ieder geval heeft nog niemand de harde feiten aangedragen waar staat dat het niet zou mogen.

Er is een periode geweest (zeg maar de 90'er jaren) dat er nog veel bevelvoerders waren (in de rang van onderbrandmeester of brandmeester) die geen diploma bevelvoerder hadden. In sommige regio's is toen zelfs een soort praktijkcursus bevelvoering voor deze groep mensen georganiseerd.

Door een aantal rapportages van o.a. BZK en later ook de arbeidsinspectie is duidelijk geworden dat voor de functie van bevelvoerder (bij alle inzetten van de brandweer) tenminste het diploma obm vereist is. De arbowet wordt dus (als het gaat om de opleiding voor de betreffende functie) zo landelijk uitgelegd.

Hetzelfde is gebeurd bij de OvD's. Er waren een aantal OvD's die niet over het diploma adjunct-hoofdbrandmeester beschikten. Zo rond 1998/1999 heeft BZK nog eens duidelijk gemaakt dat deze mensen op grond van de arbowet niet de repressieve functie van OvD mochten bekleden.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #102 Gepost op: 5 juni 2004, 16:52:40
Er staat in principe onder leiding van een bevelvoerder! Dit houdt in dat het dus niet altijd zo hoeft te zijn. In ieder geval heeft nog niemand de harde feiten aangedragen waar staat dat het niet zou mogen.

Feit is wel dat wij wel op die manier uitrukken en dat vooralsnog ook nog zo zal blijven. Ik zie nog veel mogelijkheden om het personeelstekort in de vrijwillige korpsen overdag aan te pakken ;D Of blijven we dan gewoon met 8 man zonder bevelvoerder maar met OvD naar een buitenbrandje rijden. :P

tja dat jullie daarmee afwijken van de geldende procedures daar kunnen wij niets aan doen,of het wijs is is een tweede.Ik hoop alleen dat het niet een keer fout loopt bij jullie,zoals ik het nu zie is de ellende dan niet te overzien.Want er staat ook nergens in harde feitten dat jullie aanpak goed is,ook ik heb die praktijkopdrachten hulpverlening gedaan.En ook daar is me er op gewezen dat je altijd onder direct bevel van een bevelvoerende valt ;)

Rene112

• Gast
Reactie #103 Gepost op: 5 juni 2004, 17:03:19
O.k., maar even terug naar het eigenlijke onderwerp. Ik durf hier (natuurlijke op persoonlijke titel) best wel de volgende stelling over uitrukken met een tankautospuit met 4 personen neer te zetten :

Op voorwaarde dat de procedures goed zijn uitgewerkt, beschreven en regelmatig beoefend, moet het mogelijk zijn om met een bezetting van 4 personen (bevelvoerder, chauffeur en 2 brandwachten) zelfstandig uit te rukken naar : buitenbranden, dienstverleningen, hulpverleningen waarbij geen slachtoffers zijn betrokken of beknellingen, automatische brandmeldingen in objecten waar geen doormelding op grond van de bouwverordening vereist is.

Bij de overige meldingen (zoals binnenbranden en beknellingen) kan deze 4-persoons eenheid ook als eerste uitrukken, maar dient deze gevolgd te worden door tenminste 2 personen om de bezetting compleet te maken.

Dus : een autobrandje blussen met 4 personen geen probleem, een binnenbrand starten met 4 personen (dus maximaal 1 straal binnen of 2 stralen buiten inzetten) ook geen probleem.

Je zou dit ook kunnen samenvatten onder de noemer : 'repressie op maat'.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

zwaailampmaker

• Senior gebruiker
  • R & D- OGS
Reactie #104 Gepost op: 5 juni 2004, 18:01:02
op de eerste plaats wil ik stellen dat ik geen brandweer man ben, geen enkele opleiding in die richting gevolgd heb, wel div. management opleidingen heb gevolgd.

wat mij in alle discussies opvalt is dat vele altijd proberen volgens de regels te handelen, allerlij voorstellen aanhalen zoals die in de boeken staan,
geen verantwoording mogen nemen???, enzvoort, enz.

is het niet zo dat gezond verstand een heel belangrijke gave is en soms meer kan doen dan de regels na te leven.

wachten op bevelvoerende en ovd's???

een voorbeeld, onlangs in onze regio een zwaar ongeval, auto onder de vrachtauto, twee personen bekneld.
1e beroeps korps gealarmeerd, kon niet uitrukken, geen bevelvoerder aanwezig, 2e uitruk meegealarmeerd,(vrijwillig) kon niet uitrukken, geen bevelvoerder, 3e uitruk mee gealarmeerd, je raadt het kon niet uitrukken, geen bev....
omliggende korpsen(vrijwillig) gealarmeerd rukken uit deels met en deels zonder, je wil niet weten hoeveel tijd er verstreken is, kort om een chaos.

het valt mij vaak op dat de beroeps zich strak aan de regels houden, en de vrijwilligers sneller een ''regel'' overtreden maar toch ter plaatse gaan.

verder denk ik dat het volgen van de opleidingen uiteraard erg goed is, mits er ook goed en regelmatig geoeffend en herhaald wordt, maar hier niet de intiligentie van de persoon wordt opgekrikt en er soms meer gezond verstand bij de brandwachten(vrijwilligers) zit dan men van ze verwacht, lees alstublieft goed, dit is geen aanklacht, maar wat ik in andere topics al eerder aangehaald heb, we hebben erg veel regeltjes,(die zie ik overigens als een leidraad) naar mijn idee soms teveel die de hulp verlening in de weg staan.

vraag: is er wel eens iemand afgerekend of berispt op een juiste beslissing, maar niet volgens de regels genomen, waar hij of zij wel erger heeft kunnen voorkomen of opgelost, door snel en verstandig te handelen.

een ander voorbeeld, ik ken een brandwacht, heeft HV gedaan is een aantal jaren vrachtwagen chauffeur geweest, heeft daarna een tijd bij een bergergings bedrijf auto's afgesleept, is ook nog kraanmachinist geweest, en is nu beroeps brandweerman geworden, en wordt opgeleid voor de prventie.
nu komt het als er een ongeval met beknelling is mag hij niet zonder bevelvoerder met de HV naar het incident toe(bijrijders genoeg). vertel het me maar, regels zijn regels wordt er gezegd, slachtoffer blijft gewoon onder de auto liggen tot er wel iemand terplaatse komt.

overigens alle boeken en handleidingen worden vaak door de een zo en de ander anders uitgelegd, vaak meegegeven door de instrukteur/leraar die je vroeger zelf heb gehad.

uit voorgaand omschrijft de een dat een uitruk met 4 zonder bevel voeder kan en de ander zegt dat dit niet mag, wie heeft gelijk, uiteindelijk zal een rechter dit pas na een ongeval uit moeten maken, of er moet vooraf een bindende uitspraak door de verantwoordelijke ambtenaar in den haag gedaan worden.(het Nibra adviseerd alleen, en raken regelmatig gefrustreerd wanneer een advies niet word overgenomen, zoals zovele advies organen).
nou wil ik de eerste ambtenaar zien die verantwoording neemt en deze uitspraak ook vast legt.

al met al is het mischien wel duidelijk dat ik een groot voorstander ben van ''gezond verstand''

ik hoop dat dit ook bijdraagd aan de discussie, zal inmiddels wel weer een aantal punten gemist hebben.
Nemo me impune lacessit

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #105 Gepost op: 5 juni 2004, 19:37:41
Een leuke reactie zwaailampmaker.

Allereerst nog even terugkomend op je reactie. Je vertelt dat een beroepskorps niet kon uitrukken omdat er geen bevelvoerder was......?? Op zich wel merkwaardig natuurlijk want dat houdt in dat er een uitrukploeg zit te wachten op de kazerne terwijl ze niet eens compleet zijn, er bestaat ook nog zoiets als een minimum sterkte althans bij ons dan toch.

En wat betreft het overtreden van de regeltjes. Over het algemeen zal elk korps zich wel aan het geleerde houden. Ik denk dat het juist zo is dat een vrijwillig korps zich meer aan de regeltjes houdt dan een beroepskorps.

In ieder geval moet je wat mij betreft in sommige situaties je gezond boeren verstand kunnen gebruiken. het is alleen wel zo dat we dan te maken krijgen met verschillende belevingsniveau's. Om maar een simpel voorbeeld te noemen het bevorderingsbeleid bij de brandweer. Op dit moment is elke gemeente vrij om hierin beleid op te stellen, nu komt het:

In het korps waar ik werkzaam ben duurt het ongeveer 5 jaar na aanstelling en opleiding van bwt tot hbt dat je bevordert wordt tot hoofdbrandwacht. Dit gezien het feit dat er als hbt verwacht wordt de nodige ervaring te hebben opgedaan.

Een naast gelegen dorp bestaat uit 45 vrijwilligers en twee posten voert een totaal ander beleid. Daar lopen mensen rond die gelijktijdig met alle opleidingen zijn gestart en binnen twee jaar zijn bevordert tot hbt! Men vindt in dit korps dat je dan ervaring genoeg heb opgedaan!

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #106 Gepost op: 5 juni 2004, 19:39:18
zwaailampmaker,
het is een heel verhaal geworden. Je hebt groot gelijk dat je zegt dat we nog steeds gezond boeren brandweerverstand moeten gebruiken!!

Vooropgesteld wil ik nog even kwijt dat ik (+ shave?) er nietop uit zijn om jullie ervan te overtuigen dat jullie zonder bevelvoerder moeten uitrukken maar dat het hier goed onderbouwd is en op papier geregeld is en dat ik jullie probeer te vertellen waarom dat dat hier zo geregeld is. Vooralsnog heeft niemand het harde bewijs dat je met 6 personen en een bevelvoerder weg moet gaan. en dat zou ik nu ook wel willen zien.

Over de discussie van een ovd als bevelvoerder zou in prinipe geen probleem moeten zijn. Want een ovd beoordeeld bij een bevelvoerdersoefening of inzet oefening een bevelvoerder. En we gaan er ten slotte van uit dat iemand die een ander moet beoordelen of examineren ;) verstand heeft van het gene wat hij moet beoordelen. Dit is dus ook weer een stukje theorie waar we allemaal zo goed in zijn ;D ;D

Rene,
Ik ga ervan uit dat iedereen op persoonlijke titel hier iets neerzet!!!!!! Natuurlijk wel op "waarheid" gebasseerd!
Als je met een redvoertuig naar een buitengemeente gaat al ben je brandwacht dan weet je al meer van de inzet en mogelijkheden als een bevelvoerder van het korps dat bijstand vraagt. Je word dan wel gekoppeld maar jij bent samen met de chauffeur verantwoordelijk voor het voertuig.

Ik zie er echter geen voordeel in om naar een binnenbrand of oms of ongeval met 4 personen te gaan rijden en de rest met een ander voertuig er achter aanlaten komen. Voor beroeps is dit niet nodig want die kunnen "standaard" met 8 personen (6 tas 2 rv) gaan rijden en voor vrijwilligers geldt dat als je .. seconden (dit zijn seconde en geen minuten) wacht je 6 mensen op de tas hebt zitten.

De lesstof van hbt organisatie en leiding geven (301) is absoluut geen basis om een hoofdbrandwacht als bevelvoerder te laten functioneren bij bepaalde uitrukken. Dan zou er toch een specifieke opleiding en werkinstructies voor gemaakt moeten worden.
Vandaar dat hier nog het praktijk gedeelte gedaan word!
De werkinstructies zijn er en zal kijken of ik er een gevonden kan krijgen en zet ik er zo nog wel iets van op.

Patrick

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #107 Gepost op: 5 juni 2004, 22:44:45
Ik ga mee met Rene met enige aanvullingen

Op voorwaarde dat de procedures goed zijn uitgewerkt, beschreven en regelmatig beoefend, moet het mogelijk zijn om met een bezetting van 4 personen (bevelvoerder, chauffeur en 2 brandwachten) zelfstandig uit te rukken naar : buitenbranden, dienstverleningen, hulpverleningen waarbij geen slachtoffers zijn betrokken of beknellingen, automatische brandmeldingen in objecten waar geen doormelding op grond van de bouwverordening vereist is.
aanvulling:
Medische assitentie, oa reanimatie, afhijsingen
Schoorsteenbranden, dan 1 kleine Tas + redvoertuig
Waarom worden die panden met doormelding die niet vereist zijn eigenlijk niet afgesloten? of heb je het over meldingen van particuliere alarmcentrales?

Citaat
Bij de overige meldingen (zoals binnenbranden en beknellingen) kan deze 4-persoons eenheid ook als eerste uitrukken, maar dient deze gevolgd te worden door tenminste 2 personen om de bezetting compleet te maken.

Waar ik nog even over twijfel of er een onderscheid moet gemaakt worden tussen automatische brandmelding met totaal detectie en vluchtwegdetectie.

Bij de laatste heeft de brandweer volgens de brandbeveilingsconcepten namelijk geen taak bij redding en komt de brandweer alleen bij ontvluchting.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #108 Gepost op: 6 juni 2004, 09:36:03
Citaat
Waarom worden die panden met doormelding die niet vereist zijn eigenlijk niet afgesloten?

Bij ons kan een bedrijf op eigen initiatief een doormelding naar de RAC aanvragen. Uiteraard zitten hier kosten aan verbonden en dient de installatie qua kwaliteit aan de wettelijke voorschriften te voldoen. Dit houdt in de praktijk wel in dat je hier naar toe moet voor een melding die anders, als er geen installatie in zou zitten, niet binnen zou zijn gekomen.

Zolang die installaties aan de voorwaarden voldoen kun je ze denk ik niet zomaar afsluiten.

Het onderscheid tussen een automatische melding met totaaldetectie of alleen vluchtwegdetectie zou ik niet maken. Als je zonodig onderscheid hierin maakt zou ik kiezen voor het verschil tussen een rookmelder die inkomt en een handmelder die in komt met dien verstande dat je bij een rookmelder met kleine bezetting ter plaatse gaat en bij een handmelder met volledige ploeg.

Nogmaals, ik zelf ben geen voorstander om  hierin dan onderscheid maken want in een verzorgingstehuis heb je 9 van de tien keer een rookmelder die in komt doordat vaak het gebouw al volledig is gedetecteerd. Als je daar dan aankomt met 4 man bij een brandje in een appartement en je moet gaan ontruimen en de brand blussen dan kom je wat handjes tekort. Daarnaast moet je er van uit gaan dat er een reële brand is waarbij je toch wel 6 man minimaal nodig heb om effectief te kunnen optreden.

Misschien wel iets om eens over na te denken: wat zou er met een hoop brandweerposten gebeuren als we geen automatische brandmeldingen meer ontvangen. Volgens mij bestaat 40 - 50 % van onze uitrukken uit deze meldingen en zouden we die niet meer hebben dan zouden veel kazernes op slot kunnen denk ik ???

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #109 Gepost op: 6 juni 2004, 12:07:43
jouw verhaal lezende Shave,komt erin naar voren dat het niet verantwoord is om met 4 man uit te rukken ::)