op de eerste plaats wil ik stellen dat ik geen brandweer man ben, geen enkele opleiding in die richting gevolgd heb, wel div. management opleidingen heb gevolgd.
wat mij in alle discussies opvalt is dat vele altijd proberen volgens de regels te handelen, allerlij voorstellen aanhalen zoals die in de boeken staan,
geen verantwoording mogen nemen???, enzvoort, enz.
is het niet zo dat gezond verstand een heel belangrijke gave is en soms meer kan doen dan de regels na te leven.
wachten op bevelvoerende en ovd's???
een voorbeeld, onlangs in onze regio een zwaar ongeval, auto onder de vrachtauto, twee personen bekneld.
1e beroeps korps gealarmeerd, kon niet uitrukken, geen bevelvoerder aanwezig, 2e uitruk meegealarmeerd,(vrijwillig) kon niet uitrukken, geen bevelvoerder, 3e uitruk mee gealarmeerd, je raadt het kon niet uitrukken, geen bev....
omliggende korpsen(vrijwillig) gealarmeerd rukken uit deels met en deels zonder, je wil niet weten hoeveel tijd er verstreken is, kort om een chaos.
het valt mij vaak op dat de beroeps zich strak aan de regels houden, en de vrijwilligers sneller een ''regel'' overtreden maar toch ter plaatse gaan.
verder denk ik dat het volgen van de opleidingen uiteraard erg goed is, mits er ook goed en regelmatig geoeffend en herhaald wordt, maar hier niet de intiligentie van de persoon wordt opgekrikt en er soms meer gezond verstand bij de brandwachten(vrijwilligers) zit dan men van ze verwacht, lees alstublieft goed, dit is geen aanklacht, maar wat ik in andere topics al eerder aangehaald heb, we hebben erg veel regeltjes,(die zie ik overigens als een leidraad) naar mijn idee soms teveel die de hulp verlening in de weg staan.
vraag: is er wel eens iemand afgerekend of berispt op een juiste beslissing, maar niet volgens de regels genomen, waar hij of zij wel erger heeft kunnen voorkomen of opgelost, door snel en verstandig te handelen.
een ander voorbeeld, ik ken een brandwacht, heeft HV gedaan is een aantal jaren vrachtwagen chauffeur geweest, heeft daarna een tijd bij een bergergings bedrijf auto's afgesleept, is ook nog kraanmachinist geweest, en is nu beroeps brandweerman geworden, en wordt opgeleid voor de prventie.
nu komt het als er een ongeval met beknelling is mag hij niet zonder bevelvoerder met de HV naar het incident toe(bijrijders genoeg). vertel het me maar, regels zijn regels wordt er gezegd, slachtoffer blijft gewoon onder de auto liggen tot er wel iemand terplaatse komt.
overigens alle boeken en handleidingen worden vaak door de een zo en de ander anders uitgelegd, vaak meegegeven door de instrukteur/leraar die je vroeger zelf heb gehad.
uit voorgaand omschrijft de een dat een uitruk met 4 zonder bevel voeder kan en de ander zegt dat dit niet mag, wie heeft gelijk, uiteindelijk zal een rechter dit pas na een ongeval uit moeten maken, of er moet vooraf een bindende uitspraak door de verantwoordelijke ambtenaar in den haag gedaan worden.(het Nibra adviseerd alleen, en raken regelmatig gefrustreerd wanneer een advies niet word overgenomen, zoals zovele advies organen).
nou wil ik de eerste ambtenaar zien die verantwoording neemt en deze uitspraak ook vast legt.
al met al is het mischien wel duidelijk dat ik een groot voorstander ben van ''gezond verstand''
ik hoop dat dit ook bijdraagd aan de discussie, zal inmiddels wel weer een aantal punten gemist hebben.