Tja en dat allemaal om de bezuinigingen rond te krijgen en het vrijwilligers probleem op te lossen.
Denk dat men hier vroeg of laat toch wel op terug gaat komen.
Het blijft een stuk onveiliger als het wat moeilijker wordt dan recht uit en dat begint eigenlijk al bij een binnenbrand of een brandje met slachtoffer(s). Natuurlijk rijdt die grote erachteraan, maar hoe veel later en hoe lang gaat het duren voordat deze alsnog effectief kan worden ingezet?
Het gaat vooral om de opkomsttijd te verkorten. De brandweer in deze regio is bij 55% van de incidenten te laat, 3e op de lijst van slechtste regio's (na Groningen & Drenthe).
Zoals ik
hier op het forum geleerd heb, bestaat de opkomsttijd uit 3 delen.
1) Verwerkingstijd meldkamer (tijd van hulpvraag naar het alarm)
2) Uitruktijd brandweer (tijd van alarm naar uitruk)
3) Rijtijd brandweer (tijd van uitruk tot ter plaatse)
In de veiligheidsregio Limburg-Noord (Noord- en Midden-Limburg) hebben alleen de kazernes van Venlo, Roermond en Weert een kazerneploeg.
Bij deze kazernes is de uitruktijd dus veel korter, en daarmee de totale opkomsttijd ook. Nou weet ik niet of de bezetting van de SIV ook permanent op de andere kazernes gaat verblijven, zodat de uitruktijd aanzienlijk afneemt. De rijtijd neemt in ieder geval wel af; een kleiner voertuig, minder lomp dan een TS.
Kortom: Door de SIV zal de rijtijd afnemen. De uitruktijd zal ook afnemen als er een vaste bezetting van 2 personen op de kazerne verblijft.
Wat ik begrijp uit het interview van L1.nl met Paul van Mullekom (brandweer commandant)Op de SIV (tenminste, die van Limburg-Noord) zit het standaard redgereedschap, een schuimblusinstallatie en een AED-apparaat.
De SIV gaat op alle inzetten rijden. De bemanning van de SIV kan bermbrandjes, afvalbrandjes en liftopsluitingen afhandelen.
Bij andere (iets grotere) incidenten wordt de SIV aangevuld met een TS4. De SIV komt als eerste ter plaatse en de bemanning kan een goed beeld vormen van het incident.
Als de TS4 ter plaatse komt vormt deze samen met de SIV een complete eenheid en kunnen ze een inzet doen.