Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 534867 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1050 Gepost op: 1 april 2014, 23:18:14
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1255428 date=1396386163
Bij Limburg noord eindigen ze allemaal op 23-**89. Op alle posten, zo wordt die van Roermond 23-5189. Het is inderdaad vreemd

Het lijken mij geen bijzondere hulpverleningsvoertuigen, wat een xx-xx8x nummer oplevert.
Maar primair een uitgeklede TS of wel een voertuig wat nummer technisch in de xx-xx6x nummering thuis hoort, een bijzonder blusvoertuig.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1051 Gepost op: 2 april 2014, 00:00:48
https://www.youtube.com/watch?v=_RPQnRxwtdM
SIV nu in Limburg Noord 1-4-2014

goathegod
Gepubliceerd op 1 apr. 2014
Samen sterk in de hulpverlening!


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #1052 Gepost op: 2 april 2014, 07:13:06
http://www.l1.nl/nieuws/249676-nieuwe-brandweerwagens-voor-9-posten

Hopen wij de brand sneller in de grip te hebben, Hoeveel sneller? laten we dat even afwachten
Oei, daar was hij er bijna ingetrapt. Je bent wel mogelijk sneller ter plaatse, maar of je de brand ook sneller onder controle hebt is wel een hele gedurfde uitspraak.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #1053 Gepost op: 2 april 2014, 09:10:09
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1255428 date=1396386163
Bij Limburg noord eindigen ze allemaal op 23-**89. Op alle posten, zo wordt die van Roermond 23-5189. Het is inderdaad vreemd

Naar aanleiding van jou post, zijn dit dan hoogst waarschijnlijk de voertuignummers & capcodes:
23-1289 Gennep (capcode 1001579)
23-1489 Venray (capcode 1001905)
23-2389 Horst a/d Maas (capcode 1001625)
23-2689 Panningen (capcode ??)
23-3289 Venlo (capcode 1001639)
23-4389 Heythuysen (capcode 1001609)
23-4489 Weert (capcode ??)
23-5189 Roermond (capcode 1001732)
23-5389 Echt (capcode 1001569)
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Johan Beck

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 349
    • Online P2000 meldingen volgen van de hulpdiensten
Reactie #1054 Gepost op: 2 april 2014, 19:03:42
Er zitten 2 man op dus dan zou de juiste benaming TS2-SI moeten zijn. Volgens een document van het NVBR wat laatst hier online stond en wat ik zo gauw even niet kan vinden. Maar is het wel alleen een TS of ook een HV?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1055 Gepost op: 2 april 2014, 19:07:36
Citaat van: Johan Beck link=msg=1255594 date=1396458222
Er zitten 2 man op dus dan zou de juiste benaming TS2-SI moeten zijn. Volgens een document van het NVBR wat laatst hier online stond en wat ik zo gauw even niet kan vinden. Maar is het wel alleen een TS of ook een HV?

Het is wat ik begreep echt een mini-TS. Zodra er meer mensen nodig zijn of meer/ander gereedschap komt de "oude" TAS (met 4 personen) en een HV of hoogwerker/ladder er achteraan.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1056 Gepost op: 2 april 2014, 19:20:21
Citaat van: Johan Beck link=msg=1255594 date=1396458222
Er zitten 2 man op dus dan zou de juiste benaming TS2-SI moeten zijn. Volgens een document van het NVBR wat laatst hier online stond en wat ik zo gauw even niet kan vinden. Maar is het wel alleen een TS of ook een HV?
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1255595 date=1396458456
Het is wat ik begreep echt een mini-TS. Zodra er meer mensen nodig zijn of meer/ander gereedschap komt de "oude" TAS (met 4 personen) en een HV of hoogwerker/ladder er achteraan.

Een voertuig mag pas een TS heten als de bepakking en bemensing volgens de eisen is.
dus:
6 personen                    :niet aanwezig
1500 liter water             :niet aanwezig
standaard TS bepakking :niet aanwezig

Dus in feite is het volgens de voorschriften een PM2 met slagroomspuit en/of Kärcher.


guest12562

  • Gast
Reactie #1057 Gepost op: 2 april 2014, 22:32:35
Tja en dat allemaal om de bezuinigingen rond te krijgen en het vrijwilligers probleem op te lossen.
Denk dat men hier vroeg of laat toch wel op terug gaat komen.
Het blijft een stuk onveiliger als het wat moeilijker wordt dan recht uit en dat begint eigenlijk al bij een binnenbrand of een brandje met slachtoffer(s). Natuurlijk rijdt die grote erachteraan, maar hoe veel later en hoe lang gaat het duren voordat deze alsnog effectief kan worden ingezet?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1058 Gepost op: 2 april 2014, 22:50:30
Ik denk dat als je die 180.000 euro gebruikt om nieuwe brandwachten een aanmeldingsbonus te geven dat je ook van het vrijwilligers te kort af bent. En dan heb je ook nog eens een auto met voldoende mensen op de stoep staan.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #1059 Gepost op: 3 april 2014, 14:30:47
Citaat van: Breathe link=msg=1255664 date=1396470755
Tja en dat allemaal om de bezuinigingen rond te krijgen en het vrijwilligers probleem op te lossen.
Denk dat men hier vroeg of laat toch wel op terug gaat komen.
Het blijft een stuk onveiliger als het wat moeilijker wordt dan recht uit en dat begint eigenlijk al bij een binnenbrand of een brandje met slachtoffer(s). Natuurlijk rijdt die grote erachteraan, maar hoe veel later en hoe lang gaat het duren voordat deze alsnog effectief kan worden ingezet?

Het gaat vooral om de opkomsttijd te verkorten. De brandweer in deze regio is bij 55% van de incidenten te laat, 3e op de lijst van slechtste regio's (na Groningen & Drenthe).

Zoals ik hier op het forum geleerd heb, bestaat de opkomsttijd uit 3 delen.
1) Verwerkingstijd meldkamer (tijd van hulpvraag naar het alarm)
2) Uitruktijd brandweer (tijd van alarm naar uitruk)
3) Rijtijd brandweer (tijd van uitruk tot ter plaatse)

In de veiligheidsregio Limburg-Noord (Noord- en Midden-Limburg) hebben alleen de kazernes van Venlo, Roermond en Weert een kazerneploeg.
Bij deze kazernes is de uitruktijd dus veel korter, en daarmee de totale opkomsttijd ook. Nou weet ik niet of de bezetting van de SIV ook permanent op de andere kazernes gaat verblijven, zodat de uitruktijd aanzienlijk afneemt. De rijtijd neemt in ieder geval wel af; een kleiner voertuig, minder lomp dan een TS.

Kortom: Door de SIV zal de rijtijd afnemen. De uitruktijd zal ook afnemen als er een vaste bezetting van 2 personen op de kazerne verblijft.

Wat ik begrijp uit het interview van L1.nl met Paul van Mullekom (brandweer commandant)
Op de SIV (tenminste, die van Limburg-Noord) zit het standaard redgereedschap, een schuimblusinstallatie en een AED-apparaat.
De SIV gaat op alle inzetten rijden. De bemanning van de SIV kan bermbrandjes, afvalbrandjes en liftopsluitingen afhandelen.
Bij andere (iets grotere) incidenten wordt de SIV aangevuld met een TS4. De SIV komt als eerste ter plaatse en de bemanning kan een goed beeld vormen van het incident.
Als de TS4 ter plaatse komt vormt deze samen met de SIV een complete eenheid en kunnen ze een inzet doen.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.