Volgens mij zitten de risico's vooral in de discipline bij de brandweer. Dus buiten blijven en alleen buiten verkennen en evt opschalen door het SIV team bij een gebouwbrand en bij kleine buitenbrandjes de schuimklopper erop. Discipline in wat wel en niet te doen is met alle voertuigsoorten en bij alle (semi) hulpverleners van belang. Als BHV'er leren we ook om juist bepaalde dingen niet te doen en ondanks dat je weet dat er een slachtoffer ligt toch te wachten op de brandweer. Ooit geoefend met een kind wat om hulp roept vanuit een gesloten ruimte waar brand zou woeden en het voelt vreselijk tegennatuurlijk om dan te wachten.
Dat is een belangrijk punt wat je hier aanhaalt.
Daarom is het tijdstip
eerste voertuig ter plaatse zoals dat nu wordt genoteerd in een aantal situaties
niet representatief en soms ook misleidend.Veel interessanter en belangrijker is om aan te geven het tijdstip waarop de
daadwerkelijke inzet echt wordt aangevangen zeker als het gaat om een mogelijke redding.
Het aangeven eerste voertuig ter plaatse is natuurlijk wel wat makkelijker/objectiever dan het aangeven aanvang daadwerkelijke..........
Maar ik ben van mening dat het voor de werkelijke weergave van de inzet wel moet.
Dat vereist natuurlijk wel de nodige aanpassingen.
N.B. Voertuig Amsterdam ter plaatse impliceert bijvoorbeeld dat de twee op het voertuig als redders aangewezen brandweerlieden onmiddellijk (al dan niet met water) trachten het gebouw in te gaan. Althans als het nog verantwoord, zinvol en noodzakelijk is.