Er gaan 2 man vooruit geschoven terplaatse, en die gaan inderdaad niet met de armen over elkaar staan wachten op de back-up. En daar schuilt het grote gevaar. Die gaan ook die binnenaanval uitvoeren terwijl er geen back-up beschikbaar is.
Sorry Peter, maar ik vind dit een slap argument. We mogen er toch vanuit gaan dat brandweerlieden professionals zijn die bij dit soort zaken de belangen tegen elkaar af zullen wegen om vervolgens een logische en veilige keuze te maken. Als ze dingen gaan doen die ze niet horen te doen dan horen ze niet thuis op een SIV, of ze kiezen zelf bewust voor de extra risico's.
(net als dienders die toch koppig een brandend pand binnen gaan om de bewoners eruit te krijgen, ondanks dat de meldkamer dat keer op keer meegeeft bij de uitgifte van een melding.)Bovendien, hoeveel minuten verschil zit er in de aankomsttijd tussen een SIV en een TS4, oftewel, hoeveel later komt het tweede voertuig (gemiddeld) aan?
Alle andere taken zijn direct voorbehouden aan een bevelvoerder, die schat in of hij de klus gaat redden of dat hij extra mensen nodig gaat hebben. Die mensen op een SIV2 hebben een opleiding gehad om uit te mogen rukken met een SIV. Maar dan houdt het wel op. Zij staan direct onder de bevelvoerder die geen eens terplaatse is, en dus ook niet weet wat er allemaal gaande is terplaatse. Maar wel de verantwoording over dat incident heeft, dus ook over die 2 man op die SIV. Met andere woorden, hij gaat voor gaas als er wat gebeurd met die 2 man op de SIV.
In Limburg zit er kennelijk een bevelvoerder op de SIV, dus dan gaat je argument al niet op.
Ik heb het voorbeeld al aangedragen. De SIVbemanning rukt uit naar een binnenbrand, en gaan direct naar binnen, en zij zetten hun schuimklopper in, waardoor de vuurhaard wellicht totaal ergens anders heen wordt gedrukt. Misschien wel een locatie waar je hem helemaal niet wilt hebben.
1 casus om je gelijk te bewijzen terwijl ik er ook 10 kan verzinnen waarbij ze wel het verschil kunnen maken. Het is maar net hoe je het wil bekijken.
Veel interessanter en belangrijker is om aan te geven het tijdstip waarop de daadwerkelijke inzet echt wordt aangevangen zeker als het gaat om een mogelijke redding.
Dan krijg je gelijk een vervolgvraag: Wanneer mag je spreken van de aanvang van een daadwerkelijke inzet. Is dat alleen bij het aanvangen van een bluspoging? Of vallen daar meer zaken onder.
Nogmaals, ik ben geen voorstander van een SIV, en het liefst hebben we overal ruim binnen de termijn een TS6 ter plaatse, maar ik begrijp de argumenten van keuze voor een SIV ook nog wel.