Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527267 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #1100 Gepost op: 5 april 2014, 10:25:28
Hoe is het aantal SIVs en het aantal TS4's ten opzichte van het aantal "oude" TS6en (hebben ze die ook nog)?

Het is namelijk best wel aannemelijk dat men voor kleine buitenbrandjes en ander "geneuzel" gewoon alleen een SIV stuurt. Prima toch? Daar heb je geen 6 man voor nodig. Dat betekent dat die TS4 beschikbaar blijft voor een inzet samen met een andere SIV voor een wat groter incident. Hiermee neemt je doelmatigheid behoorlijk toe terwijl er, als iedereen zijn/haar grenzen kent en respecteert, toch gewoon goed gewerkt kan blijven worden.

Nog een vraag: als er een groter incident is, waar nu (bijvoorbeeld) 4x ts6 naar toe gaat, sturen ze dan in de toekomst 4x SIV en 4x TS4?

En even in reactie op de laatste zin van tower-ladder: zou het schelen als de bevelvoerder al in de SIV t.p. is (zoals in Limburg)? Die man kan dan, terwijl de TS4 nog aanrijdend is zijn mensen al inlichten zodat die bij aankomst gelijk aan de slag kunnen. Het is een kwestie van inwerken en wennen denk ik. Dat is niet vreemd, dat is bij alle veranderingen zo. Uiteindelijk zie ik, in bepaalde situaties, de SIV/TS4 optie best wel goedkomen. Waar ik nog geen helder beeld van heb is de wijze waarop men "escaleert" en hoe die extra manschappen en blusvoertuigen t.p. gaan komen als de SIV/TS4=TS6 het niet aankan.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1101 Gepost op: 5 april 2014, 10:41:41
Citaat van: tower-ladder link=msg=1256281 date=1396686125

1.Testen in een andere regio hebben aan getoond dat bij inzet van een SIV-2 gevolgd door een TS-4 er zoveel tijd verloren gaat met informatie overdracht van SIV bemanning naar TS 4 of TS 6 dat het veel langer duurde als bij een normale  TS 6 inzet voor dat de brandhaard onder controle was, de verdieping afgezocht was en het slachtoffer in veiligheid gebracht. De snelle opkomst van de SIV-2 ging geheel verloren aan in-efficiency bij de gehele inzet, waarbij het zelfs in een aantal scenario's meer tijd kostte als bij een TS 6 inzet.
2.Kant tekening was wel dat een goed op elkaar ingespeelde TS 6 bemanning niet te kloppen is in efficiency en snelheid door slecht geoefende en niet ervaren ploegen in het SIV 2 en TS 4 concept. En dan met name bij de scenario's waar een SIV bij aankomst zich geconfronteerd ziet met een onoverzichtelijk pand, gebrekkige informatie, en een niet van buitenaf te lokaliseren binnenbrand (de dagelijkse praktijk dus eigenlijk  0098)

1.Vandaar dat ik al eerder heb opgemerkt dat zou moeten worden uitgegaan van tijdstip aanvang daadwerkelijke inzet ipv tijdstip eerste voertuig ter plaatse
2.Voor de volledigheid dan wel ook even een kanttekening inzake goed op elkaar ingespeelde SIV 2 plus TS 4 versus niet ervaren TS 6.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #1102 Gepost op: 5 april 2014, 11:27:45
Citaat
Voor de volledigheid dan wel ook even een kanttekening inzake goed op elkaar ingespeelde SIV 2 plus TS 4 versus niet ervaren TS 6.
Terechte opmerking, maar het probleem is dat de burger voorlopig in een aantal regio's het nieuwe concept voor de deur krijgt, en de kwaliteit van dit produkt voorlopig nog niet hetzelfde is als een TS-6. En mijn ervaring is dat korpsen die met het SIV2 en TS4 systeem al werkelijk uitrukken op papier de zaak denken goed omschreven te hebben, maar zelfs in oefen scenario's door de mand vallen op gebied van de hun eigen procedure, kundigheid en veiligheid. Beste resultaat gezien van ploegen die met TS-4 en HW-2 ter plaatse komen. Dat is eigenlijk zes man verdeeld over twee voertuigen, en hier was duidelijk te zien dat zij al veel langer met elkaar samen werkte.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1103 Gepost op: 5 april 2014, 12:21:38
Het gekke toeval wil dat in de Brand&Brandweer van April een artikel staat, die volledig inhaakt op deze discussie. Onderzoeksinstituut Berenschot bevestigt een groot aantal punten die we hier al hebben omschreven.
- Veel pilots zijn onvoldoende zijn onvoldoende onderbouwd.
- Er is geen rode draad te bekennen in de diverse pilots
- Effecten van variabele voertuigbezettingen kunnen nog niet wetenschapelijk worden aangetoont
- Geen landelijke opvatting over variabele voertuigbezetting

En met dit laatste punt wordt het meteen spannend, want wat blijkt. Landelijk is er ook al geen  lijn te bekennen in de inzet van een TS6, en er dus verschillende werkwijzes zijn. Dus als dit al niet klopt, hoe wil men dan meteen een landelijke werkwijze maken als de basis al niet gelijkwaardig is. Belangrijke aanbeveling is dan ook om eerst de zaken rond de TS6 gelijk te trekken, en dan pas na te gaan denken over variabele voertuigbezetting.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #1104 Gepost op: 5 april 2014, 12:34:06
Geen landelijke lijn bij de TS6?  De opleiding is toch een landelijke en de examens  zijn toch de zelfde?  Ik zie dat gewoon als rode lijn hoor Peter ;). Voor de TS 1,2&4 bestaat die niet.  :-\
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1105 Gepost op: 5 april 2014, 12:35:36
Citaat van: pompbediende link=msg=1256305 date=1396694046
Geen landelijke lijn bij de TS6?  De opleiding is toch een landelijke en de exmens  zijn toch de zelfde?  Ik zie dat gewoon als rode lijn hoor Peter
Dat klopt geheel wat je zegt, en dat blijkt ook uit het onderzoek. Maar, na de opleiding en examens gaat er ergens toch iets mis naar nu blijkt. ;)


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #1106 Gepost op: 5 april 2014, 12:42:08
Citaat van: Peter71 link=msg=1256307 date=1396694136
Dat klopt geheel wat je zegt, en dat blijkt ook uit het onderzoek. Maar, na de opleiding en examens gaat er ergens toch iets mis naar nu blijkt. ;)
elke korps heeft misschien wat kleine dingen die ze anders zullen doen, maar in hoofdlijnen is het toch echt het zelfde  O0. Bij de politie zie je dit ook gewoon terug. Het wil niet zeggen dat dat fout is of niet goed.

Misschien kun je wat voorbeelden geven want ik heb niet echt een duidelijk beeld over het geen waar dan aan gedacht wordt.  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1107 Gepost op: 5 april 2014, 12:50:48
Citaat van: pompbediende link=msg=1256309 date=1396694528
elke korps heeft misschien wat kleine dingen die ze anders zullen doen, maar in hoofdlijnen is het toch echt het zelfde  O0. Bij de politie zie je dit ook gewoon terug. Het wil niet zeggen dat dat fout is of niet goed.

Misschien kun je wat voorbeelden geven want ik heb niet echt een duidelijk beeld over het geen waar dan aan gedacht wordt.  ;)
Ik heb zelf geen voorbeelden, voor mij lijkt inderdaad zoals je zegt dat alles redelijk klopt behoudens wat lokale verschillen. Ik heb even in vogelvlucht het artikel van de B&B doorgespit, en kwam toen ook de beweringen rond de TS6 tegen. Dus het zijn niet mijn eigen conclusies. Feit is wel dat ik wel nieuwschierig ben hoe dat onderzoeksinstituut bij hun bevindingen zijn gekomen. En de komende dagen wat ga spitten. 8) 0098


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #1108 Gepost op: 5 april 2014, 13:27:53
Voorbeelden:
Landelijk wordt geleerd dat de waterploeg de waterwinning opbouwt. In praktijk blijkt dat veel korpsen de waterwinning bij bijvoorbeeld woningbranden helemaal niet, of pas in tweede of derde instantie opbouwen. De aanvals- en de waterploeg worden direkt ingezet om de brand aan te pakken en eventuele slachtoffers te zoeken. Met een tank van 1500 l of meer kun je heel lang met 1 HD of 2 HD stralen werken als je de techniek beheerst. De CH/p bouwt zelfstandig de waterwinning op, of wordt daarbij geholpen door personeel RV of tweede TS. Daarnaast zijn er korpsen die geen blussing doen zonder ventilatie, (natuurlijke) terwijl andere korpsen er niet eens aan denken en pas nadat de brand geblust is ramen etc openen om hitte, rook en stoom kwijt te raken.
In je opleiding leer je dat je met standbeen en tastbeen moet voortbewegen om in de ook de weg te zoeken. Praktijk ervaring leert dat je als je op je knieen voort beweegt je veel meer zicht hebt, beter je RSTV scan kunt blijven toepassen, de rookgassen kunt koelen en je minder last hebt van de hitte.
En wij verkennen nog wel eens individueel een ruimte. Het heeft geen zin om in een ééngezinswoning met twee man achter elkaar een gemiddelde slaapkamer te doorzoeken. Elk één kamer en je bent zo klaar met de hele verdieping.
Nog meer voorbeelden nodig waar de opleiding afwijkt van de praktijk...... 8)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1109 Gepost op: 5 april 2014, 17:50:14
Dat er verschillen groeien lijkt mij niet meer dan logisch en is ook begrijpelijk.

Een brandweerkorps in een grotere stad met in het achterhoofd de wetenschap dat binnen de kortste keren additionele voertuigen en extra mensen ter plaatse kunnen zijn zal anders te werk gaan dan een bevelvoerder die ergens in de rimboe staat er waar het en groot aantal minuten zal nemen totdat hij versterking krijgt.
Daarbij komen ook de ervaringen opgedaan met betrekking tot de inzetten. Een grotere stad zal in de regel meer ervaring hebben met bijvoorbeeld binnenbranden dan het platteland dus zal men daar ook verschillend naar handelen.
Een heel ander en belangrijk punt is het eigen initiatief en de creativiteit van de brandweerlieden, dat moet je vooral niet dood maken want dan kom je echt niet veel verder met de ontwikkelingen.
Als je functioneert binnen een groep waarbij je in hoge mate van elkaar afhankelijk bent moet je zeker werken volgens/langs bepaalde afgesproken lijnen maar er zullen ook momenten zijn dat je inventief en creatief moet zijn en die vrijheid moet er zijn.
Korpsen die normaliter zuinig moeten zijn met bluswater zullen eerder een hogedrukspuit gebruiken dan daar waar men snel kan beschikken over voldoende bluswateraanvoer. Dat maakt nogal een verschil in de aanpak en de inzet.
Bij het ene korps heeft de bluswatervoorziening de prioriteit, bij het andere de binnenaanval.
Een eenheidsworst is niet altijd de aangewezen oplossing/aanpak.

Een korps in een plattelandsdorp in een nattig weidegebied kan vaak beter uit de voeten met een Landrover met babyspuit of een Unimog oid dan met een prachtige standaard autospuit die wel op de verharde weg moet blijven en soms moet wachten op aanvullend materieel.