Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527260 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #1110 Gepost op: 5 april 2014, 18:10:38
Platteland is een vrijstaande boerderij??? Of een moderne eengezinswoning in de buitenrand van het dorp. Hier zit geen verschil in voor heel Nederland en toch zie je daar al verschil in optreden en de hierboven genoemde voorbeelden, die overigens uit het Berenschot onderzoek komen.
Er wordt bedoeld dat een zelfde brand in een zelfde type gebouw kompleet anders wordt bestreden, ondanks de landelijk gelijke opleidingen.
En uiteraad ervaring speelt mee, maar als we de collega's wel RTST scan leren toepassen, maar in we basis opleiding nog gewoon rechtop lopend door de rook onze weg zoeken is ergens de link tussen opleiding en praktijk verdwenen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1111 Gepost op: 6 april 2014, 08:44:47
Citaat van: Thor link=msg=1256400 date=1396713014
Een korps in een plattelandsdorp in een nattig weidegebied kan vaak beter uit de voeten met een Landrover met babyspuit of een Unimog oid dan met een prachtige standaard autospuit die wel op de verharde weg moet blijven en soms moet wachten op aanvullend materieel.
Wij hebben erg veel buitengebied (agrarisch gebied). En daar wil je echt niet met een SIVje naar toe. Je staat daar direct met 3-0 achter, en zeker in die gebieden kan het wel even duren voordat er back-up terplaatse is.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1112 Gepost op: 6 april 2014, 16:40:52
Citaat van: Peter71 link=msg=1256498 date=1396766687
Wij hebben erg veel buitengebied (agrarisch gebied). En daar wil je echt niet met een SIVje naar toe. Je staat daar direct met 3-0 achter, en zeker in die gebieden kan het wel even duren voordat er back-up terplaatse is.

Er wordt gesproken over snel interventie voertuig SIV (Operationeel dus) maar is het niet meer een financiële aangelegenheid dus een GIV ,Goedkope Interventie.
Voor een aantal incidenten is het niet direct noodzakelijk dat er wordt uitgerukt met een volwaardige autospuit met alles erop en eraan dus dat uitrukken kan bij die incidenten inderdaad (veel) goedkoper. Die (bekende) incidenten zullen  in de regel geen snelle en uitgebreide inzet vereisen. Dus in feite een GIV inzet.
Daar waar wel een snelle en effectieve inzet wordt vereist en dat is toch een belangrijk aspect kun je de vraag stellen of de SIV wel het enige en juiste alternatief is.
Zijn er ook andere alternatieven naast de SIV onderzocht om te komen tot een snelle en meer daadkrachtige inzet ?  Zo ja, welke een waarom zijn deze afgevallen en zo nee waarom niet.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1113 Gepost op: 6 april 2014, 16:57:12
Alternatieven zijn er wel, meteen niet de goedkoopste. Namelijk het kazerneren van personeel, of in ieder geval een piket instellen. Weet je zeker dat je altijd mensen genoeg hebt voor de eerste uitruk, laten we er vanuit gaan dat we hier nog steeds over de eerste auto hebben. Maar zoals gezegt, dat zijn niet de goedkoopste alternatieven. Je zult er namelijk iets tegenover moeten stellen dat je mensen vastlegt op of bij een post.
Variabele voertuigbezetting is opzich geen verkeerde keuze, maar je zult zeer bewust moeten zijn hoe je de back-up gaat regelen. Je mag namelijk niet inboeten op a) de brandweerzorg, en b) de veiligheid van zowel brandweerpersoneel als slachtoffers. En daar gaat het nogal mank, dat schrijft bureau Berenschot ook. En je kunt hier alleen maar achter komen door een uitgebreide risico analyse uit te voeren, en daarna nog eens gaan bedenken of je wel wil dat je met bv een TS2 gaat uitrukken.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1114 Gepost op: 6 april 2014, 17:33:45

De eerste activiteiten van de bezetting van een autospuit omvatten in kort bestek :

- verkenning,inventarisatie en terugmelding,commando,bediening       1 (bevelvoerder)
- opbouw waterwinning                                                                    2
- uitbrengen twee aanvalslangen etc. redding                                     2


Je kunt personeel besparen op de opbouw van de waterwinning (2) en het uitbrengen van de aanvalsslangen door bijvoorbeeld te kiezen voor een tankautospuit met voldoende tankcapaciteit voor de inzet van twee maal lage druk voor een x aantal minuten en aanvalsslangen van geschikte lengte in dubbele bochten op haspels, gereed voor inzet.

De tankautospuit moet dan een grotere watertank (zeg 4 ton of meer) hebben dan de huidige en worden ontdaan van de nodige veelal vwb de meeste branden onnodige bepakking.
Gelet op de ontwikkeling van de motorvermogens etc. hoeft dit concept qua snelheid etc. en pompcapaciteit niet onder te doen voor de huidige autospuiten.

Dan kom je tot een 3 mans concept dat redelijk kan worden ingezet totdat de versterking arriveert en vervolgens als volwaardige autospuit qua bluswaterlevering etc.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1115 Gepost op: 8 april 2014, 18:39:05
De bezetting tegenwoordig met de SIV is inderdaad op de SIV zit 1 bevelvoerder en 1 manschap en op de TS4 zit ook 1 bevelvoerder en 3 manschappen. Ik heb ze vandaag in actie gezien. Ook het tijdsverschil tussen aankomst van de SIV en de TS4 is niet groot, zit secondenwerk in.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #1116 Gepost op: 8 april 2014, 20:18:25
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1257036 date=1396975145
De bezetting tegenwoordig met de SIV is inderdaad op de SIV zit 1 bevelvoerder en 1 manschap en op de TS4 zit ook 1 bevelvoerder en 3 manschappen. Ik heb ze vandaag in actie gezien. Ook het tijdsverschil tussen aankomst van de SIV en de TS4 is niet groot, zit secondenwerk in.

Dus daar zit ook geen meerwaarde in, vooral het hebben van twee kapiteins op een inzet gaat niet werken (mijn mening)
Dan kan je nog zo mooi alles geregeld hebben maar de praktijk is niet vooraf te beschrijven.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1117 Gepost op: 8 april 2014, 20:51:28
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1257045 date=1396981105
Dus daar zit ook geen meerwaarde in, vooral het hebben van twee kapiteins op een inzet gaat niet werken (mijn mening)
Dan kan je nog zo mooi alles geregeld hebben maar de praktijk is niet vooraf te beschrijven.

Ik had het idee dat de bevelvoerder van de SIV de leiding had/nam. Ik weet niet of dit standaard is maar kan me het voorstellen omdat deze als 1e ter plaatse zijn (normaal dan)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1118 Gepost op: 8 april 2014, 22:03:37
Als er maar een paar seconden tussen de aankomst van de SIV en de TS4 zit, moet je inderdaad gaan afvragen wat de meerwaarde is. En is die tijd niet te vergelijken met wat er in de rest van het land gebeurd. Want daar zit zeer zeker een langere tijd tussen de aankomst van een SIV en de back-up. En ik ben het met Firefighter Robert eens dat 2 kapiteins op 1 schip echt niet gaat werken.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1119 Gepost op: 8 april 2014, 22:12:41
Ik moet wel zeggen dat deze aanrijding in stad was, ik weet niet hoe dit zit als er niet direct beknelling wordt gemeld (of mogelijk brand is) en de TS4 dus eerst binnen blijft.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel