Het valt op dat er nogal wat verschillende interpretaties en uitvoeringen zijn van de begrippen
SIV en TS4 naast de TS6.
Het lijkt mij zinvol om het een en ander wat eenduidiger vast te leggen.
Voor de duidelijkheid en het gemak maar even :
SIV : een SIV is in principe een klein voertuig met twee man,enkel schuim oid,HD en geen LD.
TS4 : daarbij moet onderscheid worden gemaakt tussen
TS4 SIV : een voertuig vier man aan boord, 2000 liter/minuut, tank 750 liter, HD en LD
TS4 pilot : een standaard autospuit 3000 liter/minuut tank 2000 liter die uitrukt met
vier ipv zes man aan boord,HD en LD
Deze verschillen zullen in operationeel opzicht reflecteren in verschillende aanrijtijden en inzetmogelijkheden.
De aanrijtijden van een SIV zullen iets korter (afhankelijk van beroeps of vrijwilligers) zijn dan een TS4 SIV en de TS4 pilot.
De inzetmogelijkheden van de SIV zijn zeer beperkt staat qua materieel buiten spel bij een wat grotere brand, de mannen kunnen wel een aanvulling zijn, de TS4 SIV heeft lD 2000 l/min en kan dus qua materieel*) redelijk tot goed meedraaien bij een wat grotere brand en de TS4 pilot kan qua materieel volledig meedraaien bij een wat grotere brand. De ontbrekende twee man kunnen eventueel snel middels een busje worden aangevoerd om deze autospuit compleet te maken.
*)Er zijn langere perioden geweest dat het overgrote deel van de TS6 voertuigen een pompcapaciteit had van 2000 l/min.
In financieel opzicht zijn er nogal wat verschillen.
De SIV is goedkoper in aanschaf en onderhoud dan de TS4 SIV. Je hebt het hier ook over twee man ipv vier man.
De TS4 SIV is weer goedkoper in aanschaf en onderhoud dan de TS4 pilot omdat het hier een standaard TS6 betreft die wordt bemand met vier man.
De eerste vraag is in hoeveel % van de uitrukken SIV kan de SIV het incident, de melding geheel zelfstandig afwikkelen.
De volgende vraag is in hoeveel % van de uitrukken SIV moet er assistentie komen, waarom bem. sterkte/kwaliteit of brandbluscapaciteiten of beide en welke zijn de vertragingen die daardoor ontstaan.
Een andere vraag is hoe vaak wordt een SIV, bij bijvoorbeeld een gebouwbrandje, zinvol (en veilig) succesvol ingezet en hoe vaak is dit het geval bij een TS4 SIV en een TS4 pilot.