Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 527221 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #1130 Gepost op: 11 april 2014, 13:37:34
In Limburg Noord wordt dus met een SIV en TS4 gereden (wel TS6 auto nog gewoon), er zijn dus nog geen nieuwe TS wagens aangeschaft. Er wordt gewoon met de TS6 auto gereden met 4 mensen erin en samen met een SIV heb je de "oude" TS6 inzet.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #1131 Gepost op: 11 april 2014, 13:58:22
Voor brw G&V:

TS2 met 2 manschappen 1 x brw chauffeur en 1 x manschap beide hebben een extra opleiding gevolgd mbt ts2
TS4 met 2 manschappen 1x brw chauffeur en 1x de bevelvoerder deze is ook verantwoordelijk voor de ts2 (?)

ts2 in Bussum pakt meldingen van Hilversum Bussum en Naarden mee. Er zijn plaatsen en momenten in H'sum en Naarden waar de ts2 sneller tp is dan de ts4. In Bussum wint ie bijna altijd tenzij al ingezet. De ts2 van Weesp wordt dan op post Naarden gestationeerd om vanuit daar uit te rukken.

Er zijn posten die 's avond en 's nacht nogwel ts6 uitrukken.

Persoonlijk vind ik dat deze wijzen van werken qua veiligheid erg afhankelijk is van de personen die de ts2 bemannen, er zitten cowboys tussen waarbij het wachten op een incident niet lang zal zijn. Daarin tegen zijn er ook enkele die bijzonder goed met de verantwoordelijkheid kunnen omgaan.

Jammer dat bij genoeg opkomst niet een ts6 ipv de ts4 mag gaan rijden. We kunnen leveren maar mogen niet terwijl dit de veiligheid van de burger mij inziens te goede komt, maarja die zijn al veilig met hun rookmeldertje.... 998765
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1132 Gepost op: 12 april 2014, 10:23:48
Citaat van: Uitgerust! link=msg=1257631 date=1397217502
Voor brw G&V:

Jammer dat bij genoeg opkomst niet een ts6 ipv de ts4 mag gaan rijden. We kunnen leveren maar mogen niet terwijl dit de veiligheid van de burger mij inziens te goede komt, maarja die zijn al veilig met hun rookmeldertje.... 998765

Welke zijn de argumenten daarvoor. Regels en regeltjes of steekhoudende argumenten.
Het lijkt mij toch vreemd dat als je een TS6 met alles erop en eraan hebt staan en de bezetting op tijd compleet is dat je dan toch verplicht bent om met een TS4 uit te rukken, een TS4 die altijd in capaciteiten, materieel en personeel minder is dan een TS6.
Gaat het nu alleen maar om die paar centen die de twee man kosten of gaat het erom te bewijzen dat die TS4 de nodige levensvatbaarheid heeft.


Blusser

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #1133 Gepost op: 12 april 2014, 10:44:24
Het zou voor de beroeps ts2 bemanning niet motiverend zijn als ze teruggestuurd worden als er een complete ts 6 uitrukt en de ts2 teruggestuurd word. Dat er 10 vrijwillegers op de ts4 kazerne opkomen en er 6 weer terug kunnen maakt dan weer niet uit voor de motivatie volgens het bestuur. De vrijwilliger denkt daar trouwens wel iets anders over.  :-\


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1134 Gepost op: 12 april 2014, 16:35:19
Citaat van: Thor link=msg=1257749 date=1397291028
Welke zijn de argumenten daarvoor. Regels en regeltjes of steekhoudende argumenten.
Het lijkt mij toch vreemd dat als je een TS6 met alles erop en eraan hebt staan en de bezetting op tijd compleet is dat je dan toch verplicht bent om met een TS4 uit te rukken, een TS4 die altijd in capaciteiten, materieel en personeel minder is dan een TS6.
Gaat het nu alleen maar om die paar centen die de twee man kosten of gaat het erom te bewijzen dat die TS4 de nodige levensvatbaarheid heeft.

Waarom moet er altijd een TS6 gaan rijden terwijl een hoop incidenten ook met minder man afgehandeld kunnen worden? Doen we dat dan alleen omdat "ze er toch zijn?" Of wordt er gewoon een financiële keuze gemaakt door niet met meer man uit te rukken. Ja, qua capaciteit, materieel en personeel is hij minder. Maar voor een behoorlijk aantal meldingen is dat ruim voldoende. Waarom moeten er perse 6 man naar een containerbrandje?

Bij de politie en de ambulance zetten ze ook min of meer variabel in. 1 auto, een rapid responder, een agent solo etc. Afhankelijk van de melding wordt er ingezet. Waarom moet er bij de brandweer dan altijd een grote auto met 6 man die kant op?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1135 Gepost op: 12 april 2014, 16:56:03
Je kunt niet een klein beetje kiezen voor variabele voertuigbezetting. Je kunt wel afspraken maken over de momenten waarop er met variabele voertuigbezetting wordt gewerkt. Bijvoorbeeld op werkdagen overdag met variabele voertuigbezetting uitrukken, en in de avond, nacht en weekeinden gewoon met TS6. Dit zijn posten die op werkdagen de eerste TS op niet snel genoeg vol krijgen, maar in de avond, nacht en weekeinden geen problemen hebben. Kies je daarvoor houdt het wel in dat er dus afspraken worden gemaakt dat er op werkdagen een SIV met bv 2 man zal moeten gaan rijden. Om onduidelijkheden zoals wel of geen 6 man op de TS is gewoon de afspraak dat er dan gewoon overdag met de variabele voertuigbezetting wordt gewerkt.
Ben je bij een uitruk op werkdagen overdag  dan net die 5e en 6e die dan opkomt heb je op dat moment gewoon pech. Een post gaat niet zomaar over op variabele voertuigbezetting. Dat betekend dat je er niet altijd van uit kan gaan dat je een TS met 6 man vol kunt krijgen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1136 Gepost op: 12 april 2014, 17:04:33
Een variabele bezetting moet ook niet gebruikt worden als oplossing voor personeelsproblemen. Of het nou weekend is, 's nachts of midden op en werkdag...

Het zou moeten gaan om het soort melding. In sommige gevallen volstaat dan een SIV-2, soms een TS-4 en soms een TS-6. Een prullenbak brand op een doordeweekse dag niet opeens heel anders als in een weekend nacht.  998765
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1137 Gepost op: 12 april 2014, 17:27:48
Citaat van: Red link=msg=1257791 date=1397313319
Waarom moet er altijd een TS6 gaan rijden terwijl een hoop incidenten ook met minder man afgehandeld kunnen worden? Doen we dat dan alleen omdat "ze er toch zijn?" Of wordt er gewoon een financiële keuze gemaakt door niet met meer man uit te rukken. Ja, qua capaciteit, materieel en personeel is hij minder. Maar voor een behoorlijk aantal meldingen is dat ruim voldoende. Waarom moeten er perse 6 man naar een containerbrandje?

Bij de politie en de ambulance zetten ze ook min of meer variabel in. 1 auto, een rapid responder, een agent solo etc. Afhankelijk van de melding wordt er ingezet. Waarom moet er bij de brandweer dan altijd een grote auto met 6 man die kant op?

Daarom vraag ik ook : of zijn er steekhoudende argumenten. Peter 71 geeft al even een paar van die argumenten mogelijk zijn er nog veel meer goede argumenten te bedenken.

En over de politie. Dat is een heel andere zaak en nmm niet vergelijkbaar met de keuze brandweerinzet. De politie stuurt mogelijk een auto ergens op af. Maar wordt er ook bijgehouden hoeveel politie personeel er uiteindelijk ter plaatse verschijnt ? Bij "interessante" meldingen was dat in Amsterdam, zeker in rustige perioden, meestal niet beperkt tot de wagen die er naartoe werd gestuurd.
Ik heb het bijvoorbeeld in het verleden wel meegemaakt dat bij een melding van een mogelijk verdrinkingsgeval in het Amsterdam-Rijnkanaal ik 24 politieagenten aan de wal als geinteresseerde toekijkers telde. De meldkamer had ik het verleden soms de grootste moeite het goedwillende personeel "in bedwang" te houden bij interessante incidenten, mogelijk is dat tegenwoordig anders.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1138 Gepost op: 12 april 2014, 17:46:34
Citaat van: Thor link=msg=1257799 date=1397316468

En over de politie. Dat is een heel andere zaak en nmm niet vergelijkbaar met de keuze brandweerinzet. De politie stuurt mogelijk een auto ergens op af. Maar wordt er ook bijgehouden hoeveel politie personeel er uiteindelijk ter plaatse verschijnt ? Bij "interessante" meldingen was dat in Amsterdam, zeker in rustige perioden, meestal niet beperkt tot de wagen die er naartoe werd gestuurd.
Ja, dat wordt bijgehouden. Al is het natuurlijk maar de vraag of de niet-noodhulp eenheden zich netjes (in)melden. Natuurlijk is het niet echt te vergelijken, maar het gaat me er meer om dat er niet blind op een knop TS (=6 man) wordt gedrukt maar dat er per melding een afweging gemaakt wordt wat er gaat rijden. (wat er dan als restmateriaal zonder goede reden mee rijd tel ik dan niet mee)

Het gebeurd tegenwoordig vaak zat dat extra auto's die zich willen aanmelden voor een melding worden teruggefloten omdat er al voldoende onderweg is.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1139 Gepost op: 12 april 2014, 18:16:22
Citaat van: Red link=msg=1257801 date=1397317594
maar het gaat me er meer om dat er niet blind op een knop TS (=6 man) wordt gedrukt maar dat er per melding een afweging gemaakt wordt wat er gaat rijden. (wat er dan als restmateriaal zonder goede reden mee rijd tel ik dan niet mee)


Dat ben ik helemaal met je eens. Dat betekent dat je op de AC capabele medewerkers moet hebben die aan de hand van de melding, de locatie, de mogelijke gevaren etc. over de inzet kunnen beslissen. Dus inderdaad niet blindelings op een of andere knop drukken waarna er iets naar buiten reutelt maar gewoon gezond verstand en kennis van zaken en de lokale situatie.
Hoe gaat dat in de toekomst worden met het concentreren van de meldkamers op een punt.

Recent hebben we het voorbeeld gezien van een boeienboot, 100 meter uit de kade, 181 meter lang 33000 ton met in de buurt overheidsvaartuigen van o.a. Douane, Havendienst dus ook de brandweer, meerdere particuliere vaartuigen waaronder drie sleepboten, waar kennelijk onder ook de bewuste knop o.a. zaten een brandweer bootje van 5,5 meter uit Aalsmeer en een ladderwagen.
Een schip meldt het incident via de Havendienst die de melding met naam en toenaam direct doorspeelt aan de brandweer.
Dan kun je als AC brandweer via de havendienst toch volledig op de hoogte zijn van de situatie en wat er allemaal in de buurt vaart en hoef je toch niet blindelings op de knop brand vaartuig in de Amerika te drukken.