Ja dan kom ik weer op capabel en bekend met de locatie. Meestal weet je dan dat daar containers daar in de buurt van bijv. houten bouwsels staan en dan hou je vermoed ik wel rekening met iets meer dan een simpele containerbrand.
Da's wel makkelijk met het samenvoegen van de meldkamers......de plaatselijke bekendheid zal er denk ik niet beter op worden.
Een probleem waar je wel mee te maken krijgt is dat er veel (meer) verantwoordelijkheid bij de centralist komt te liggen. Nu wordt er bij (bijna) iedere brand een 'basisbrandweereenheid' gestuurd, een TS6 zoals beschreven in het BVr. Natuurlijk is het voor een centralist nodig om goed door te vragen, maar bijna dagelijks zie je incidenten die achteraf toch groter of complexer blijken dan gedacht. Vice versa gebeurt natuurlijk veel meer, maar dan is er geen verwijt te maken.
Ik wil wel zien wat er gebeurt als men alleen een SIV op een containerbrand afstuurt die dan naar binnen geslagen blijkt te zijn. Als daar zwaargewonden of erger vallen doordat de brandweer niet snel op kan treden zit je wettelijk gezien wel met een uitdaging. Natuurlijk is dit een doemscenario, maar ik vraag me af of men zoveel verantwoordelijkheid bij de centralisten wil (en kan!) leggen.
Mijn instelling: bij iedere spoedeisende melding sowieso een 'basisbrandweereenheid' (alle combinaties mogelijk) oproepen en bij de rest van de meldingen een goede inschatting maken.